Gå til innhold

Bekymret mamma til ei lita tulle <3

Anbefalte innlegg

Hei!

Er kanskje noen her inne med litt mer erfaring enn meg når det gjelder amming, føler jeg trenger å dele min bekymring..

Jeg har fra dag 1 følt at ammingen har gått som en drøm og melken kom så fort som den skulle :) Meen, så har lille tulla mi vært litt under skalaen på vekt fronten! Er nå bekymret over at jeg har veldig lite morsmelk i brystene, og tror ikke denne bekymringen er særlig til hjelp.. Vet at jeg kan øke melkeproduksjonen ved å legge inn økedøgn, og har forsåvidt lagt tulla til hver 2 time, men føler at det er like lite enda.. Sist vi veide hadde hun bare gått opp 65 gr på to uker!! :(( Men vokst mye på lengden.. Jenta vår er 11 uker nå, veier 5120 og er 60 cm lang.. Hun veide 3930 ved hjemreise og var 52 cm lang.. Men sist på veiing sa helsesøster at hun ikke hadde opptimal vektøkning og anbefalte meg å gi litt ekstra utpumpet melk etter amming, men har ikke noe særlig utpumpet melk i kjøla.. Prøver derfor å pumpe meg innimellom ammeøktene, men føler ikke at utdrivingen er så enkel å få i gang..

Men over til jenta mi, så virker hun utrolig fornøyd.. Untatt at hun blir sinna ved brystet hvis ikke melken kommer fort nok, eller at hun har mageknipe.. I hovedsak er det høyre brystet hun ikke er fornøyd ved.. Kan det være for at jeg hadde brystbetennelse i den for 1 uke siden? Er straks ferdig med antibiotika kuren for det..

Føler også at hun blir roligere ved brystet om hun får bæsjet før hun før mat, eller tar pause i matingen for å la henne bæsje for ellers ligger hun å trekker beina opp mot magen og er urolig..

Ellers har hun et enormt suttebehov ;) Bruker smokk, men har begynnt å heller vil ta totten og prøver vi ikke å hindre det.. Hun er blitt så opptatt av hendene sine og utforsker mye :)

Ofte synes jeg at jeg gir henne mat før hun gir tegn til å være sulten.. Eneste gangene jeg klarer å tyde at hun er sulten er når hun har sovet lenge.. Er det dumt at jeg tilbyr mat før hun selv gid utrykk for at hun vil ha det? Ikke alltid enkelt å tyde signalene, siden hun liker å sutte på både fingre og smokk.. Ofte har jeg trodd at hun ikke har fått nok mat, men hun vil ikke ha når jeg legger henne til og når jeg heller gir henne smokken blir hun søvnig og legger seg til for å sove.. Synes det er vanskelig at jeg ikke alltid klarer å lese henne :((

Utover dette er hun en aktiv, blid og fornøyd jente.. Prater, smiler og ler med oss så alt i alt vet jeg ikke helt hva som er problemet!

Del gjerne erfaring med meg eller kom med tips om det er noen som har :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143201994-bekymret-mamma-til-ei-lita-tulle/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husk at alle barn følger sin egen kurve for vekst :) Jeg er vel enig med helsesøster i at hun har lagt lite på seg, men antar også at HS ikke er veldig bekymra siden hun vokser bra på lengden. Min egen erfaring (etter 1 år som mamma) er at de enten vokser i lengden eller øker i vekt, min har iallfall pleid legge litt på seg, så vokse i lengda, så legge på seg, osv. (Litt oppgang i lengdeperiodene også, men ikke så mye som ellers.). Hun har gått opp 1200g på 11 uker, dvs ca 110g/uka - normalen er 150-225g, så hun ligger jo noe under dette. Har du veid på nytt etter den forrige veiinga (den med 65g på 2 uker)? Det kan jo ha vært en uheldig plassert bleie i forhold til veiinga som har stått for noe av nedgangen.

Pass på at hun har 5-8 godt våte bleier pr døgn, det er den viktigste indikatoren på nok mat.

Brystbetennelse kan absolutt påvirke melkemengden negativt, hos noen kun midlertidig,hos andre "varig" (i resten av *denne* ammeperioden) - og hos noen (få?) øker produksjonen.

Om du tror du har lite melk kan det være greit å la henne suge på brystene i stedet for smokk/tott, dette stimulerer produksjonen. Pass på sugetaket, dvs pass på at du ikke blir sår. Brystknoppen skal ikke bli flat.

Det gjør ingenting om du tilbyr henne mat når hun ikke er sulten. Hun vil nok ikke spiser mer enn hun trenger, så om hun ikke er sulten vil hun heller ikke spise noe særlig. Etterhvert vil du bli enda mer effektiv til å forstå hva hun mener, men det gjør absolutt ingen skade om du tilbyr brystet "for ofte". Likedan gjør det heller ingenting om du "overser" signalene hennes i ti minutter for å komme deg hjem fra butikken. Du bør derimot ikke bruke klokka aktivt, spebarn kan ikke læres til å spise hver 3. time fra brystet. (Fra flaske kan det vel til en viss grad gå siden det er lett å fylle på mer mat i måltidet, men morsmelkproduksjonen varierer jo og samsvarer ikke alltid med at et barn er sultent og trenger nok mat til å være mett i 3 timer, om du skjønner.)

Hvor lenge varer forresten hver amming, og gir du fra 1 eller 2 bryst? "Alt" er normalt, så om hun vil ligge 20 minutter pr bryst er det ikke feil. Men det er viktig at sugetaket er riktig, ellers blir det ikke mye spising. Har flere enn HS sjekka dette, feks ammepoliklinikk? (Det krever erfaring, og selv som Ammehjelper vil jeg ikke si at jeg kan se om et sugetak er bra eller ikke med 100% sikkerhet - jeg har rett og slett ikke sett nok babyer suge.)

Ang utdrivingen: har du prøvd stimulere med håndmelking eller massasje før du pumper? Hvilken pumpe har du, har du mulighet til å prøve en annen pumpe (annen type og merke)? Selv klarte jeg ikke få ut noe med Avent sin manuelle, mens Medela sine elektriske (flere) fungerte flott. Du kan kontakte legen din og be om resept på Syntocinon nesespray som stimulerer utdrivingen. jeg vil dog anbefale at du er forsiktig med å bruke denne når du skal amme (altså i forbindelse med amming), fordi den kan føre til at melka kommer veldig fort og ungen blir frustrert fordi det ikke kommer melk under hele den toiden det forventer å kunne suge (barnet trenger kanskje 20 minutter kos ved brystet). I tillegg blir enkelte "avhengige" av sprayen, dvs at den ødelegger den naturlige utdrivingsrefleksen. For meg høres det ikke ut som du trenger den under amminga, dvs barnet virker stort sett fornøyd. Men den kan være nyttig akkura når du pumper. (Den tas 5 min før du begynner og virker kanksje i 10-15 minutter.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...