Gå til innhold

Noen som har brukt disse medisinene mot migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har de siste 4 årene gått på Selo Zok og mer eller mindre gått i min egen verden. Jeg er alltid trøtt,slapp, sliten og kronisk svimmel.

Fastlegen min ville ikke gi meg Atacand når jeg forslo det, og sa jeg måtte snakke med en nevrolog. Selvfølgelig er det flere måneder med ventetid for å komme til en spesialist. Derfor dro jeg på Volvat og fikk time etter kort tid. Nevrologen der skrev ut Atacand og Topimax og dersom Atacand ikke fungerte skulle jeg begynne på Topimax.

Jeg skulle også bytte ut Almogran med Maxalt og håpe at jeg ikke fikk så mange bivirkninger av den. Med Almogran blir jeg nesten bevisstløs. Jeg er ihvertfall umulig å vekke etter å ha inntatt en dose.

Jeg håper virkelig at disse medisinene kan gi meg livet tilbake. Jeg har kastet bort de siste 4 årene av livet mitt på å være konstant svimmel, besvime og føle meg elendig.

Er det noen av dere som har erfaringer med disse medisinene? Legen kunne ikke love meg noe, men det var verdt et forsøk.

Eneste kjipe er at jeg fikk Selo Zok på blå resept av fastlegen, men ikke disse nye medisinene, så dette blir dyrt :( men nevorlogen sa at jeg kunne sende inn til Helfo når det oversteg en viss sum(var det 1900 eller noe..husker ikke) og så få tilbake 90%. Men må jo uansett legge ut for det selv, og som student har jeg ikke akkurat kjempegod råd.

Men han regnet med at de kom på blå resept om et par år når de var ferdig utprøvd og godkjent som migrene medisin.

Fortsetter under...

Skrevet

Skjønte ikke helt, sa legen at du ikke kunne få Maxalt på blå resept? Jeg får i alle fall det. Det er jo en veldig dyr medisin.Er veldig fornøyd med den. Blir slapp av den, men ikke helt borte. Veksler mellom Maxalt og Cataflam.

Skrevet

Jo, jeg fikk Maxalt på blå resept. Men jeg får ikke de forebyggende medisinene på blå resept. Nå har jeg fått Selo Zok på blå resept, men nå må jeg altså begynne å betale full pris for de forebyggende medisinene :(

Skrevet

Hei! Jeg har selv gått på alle de medisinene du nevner og flere til, og virkelig vært "prøvekanin". Dessverre hadde ingen av de forebyggende medisinene noen virkning på meg, men maxalt har jeg god erfaring med. Selv om jeg blir litt døsig og "dopet" tar den mye av anfallet slik at jeg er noenlunde oppegående. Lykke til med utprøvingen. Håper virkelig du finner noe som passer for deg, for migrene er noe skikkelig herk!

Skrevet

Jeg har klassisk migrene.

Har brukt maxalt smeltetabletter siden de kom på markedet og det fungerer utmerket.

Du får dem på blå resept, men da plikter du å føre hodepinedagbok.

Skrevet

Jeg har fått maxalt på blå resept :)

Annonse

Skrevet

Jeg bruker atenolol forebyggende, relpax mot anfall og sarotex som muskelavslappende og for å få sove.

Jeg får alle på blå resept

har brukt atacand tidligere, men fikk masse bivirkninger av disse. Fikk også atacand på blå resept.

Atenolol, atacand og selo-zok er jo egentlig blodtrykksmedisiner. Så jeg tror jeg får de på blå resept fordi jeg faktisk har påvist høyt BT

Skrevet

Ja det stemmer nok :)

På min medisinpakke står det: "mot hjertesykdom". Men ellers hadde jeg ikke fått de på blå resept tror jeg.

Hvis ikke atacand fungerte skulle jeg prøve noen andre medisiner som også brukes ved epilepsi.

De forebyggende jeg bruker nå fungerer veldig bra, men jeg orker ikke alle bivirkningene lenger. Så håper at jeg ikke får så mange bivirkninger av atacand.

Skrevet

Jeg bruker også Maxalt med god effekt. Tar anfallet selv når det er påbegynt. Bivirkningene er så mye lettere enn anfallet.

Men jeg har fått akupunktur i øret de siste to årene. Så lenge jeg får nåler hver 6. mnd så er jeg totalt migrenefri!! Det er helt sant og ekstremt godt!!! Bare et tips ;)

Skrevet

Oi så bra at det funker for deg :) Takk for tipset, det skal prøves ut :)

Men gikk du på forebyggende medisiner da?Eventuelt sluttet du på disse når du begynte med akupunktur?

Skrevet

Er det ingen som bruker imigran eller sumatriptan?

Jeg bruker den og den funker. Men anfallene er like mange, så hadde vært ok med noe forebyggende. Synes det er mye å ta en pakke med 6 tabletter hver mnd?

Skrevet

Jeg bruker atacand og topimax som forebyggende. Tidligere gikk jeg kun på topimax, men pga bivirkninger måtte jeg mer enn halvere dosen og begynne på atacand i tillegg. Synes ikke den virker like godt som topimax, men greit nok. 6 tabletter hver mnd er ok hos meg. Jeg hadde opptil 20 anfall i mnd, nå er jeg nede på 3-6 i snitt. Har hatt noen mnd med mye stress nå og da er jeg oppe i ca 20 igjen. Likevel så er anfallene svakere så det er til å leve med. Ser ut til at ting har roet seg igjen, så håper jeg går tilbake til 3-6 anfall nå.

Jeg kan anbefale å prøve atacand og topimax for det har hjelpt meg. Som anfallsmedisin bruker jeg Zomig og relpax. Snakker også om å få en sprøyte som jeg skal ha hjemme, men jeg har valgt å vente litt med denne. Liiiitt skrekk mot å sette slikt selv hehe.

Jeg snakket med en akupunktør og fikk beskjed om at min migrene mest sannsynlig ikke ville bli hjelpt av akupunktur. Dette fordi den er hormonell. Jeg vurderer likevel å snakke med en til for å høre om de sier det samme, verd å prøve alt!!!

En annen ting jeg vil prøve, om legen gir klarsignal er botox. Vet mange som har blitt hjelpt av dette. Men vet ikke om det hjelper meg siden den stort sett er hormonell. Mange hensyn å ta.

Lykke til håper alle finner noe som virker for seg!!

Skrevet

Vedr. akupunktur - det funket ikke på meg (prøvde 10 timer). Jeg har klassisk migrene. Den ble bedre i puberteten, men det er helt klart at anfallene kommer lettest i forbindelse med mens og eggløsning.

Annonse

Skrevet

bruker du hormonell prevensjon (p-piller, hormonspiral, p-sprøyte) kan det være en ide å forsøke å kutte ut dette. Mange opplever bedring da.

Skrevet

Om det var meg du mente så bruker jeg ingen hormonell prevensjon..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...