Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette bare myte, eller er dette tilfelle ?

At man følger mødrene våres fødselsopplevelser, i forhold til lengde på fødsel, forløsning før/etter termin og evt str på baby ?

Og kjenner alle tegn til modning ? for det gjør nemlig ikke jeg, og jeg er i uke 39+2

Ha en fin gravid dag alle rugere ! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer forløpig ikke for min del... bare str på baby.

Men mor mi, bestemor mi, tanter og søskenbarn har alle hatt raske og ukompliserte fødsler. Barn på 3-3,6 kg. Rett rundt termin alle.

Håpet er at jeg er lik de denne gangen og at forrige var unntaket ;0)

Skrevet

jeg tror ikke dette stemmer.

min mor brukte 13 timer med meg og 10 med min bror.

vi kom begge før termin.

første gang fødte jeg en uke over termin og min fødsel var langt i fra lik noen av hennes.

Skrevet

Vel lengden på fødselen var lik min mor, samme med hvordan den startet. Men jeg gikk ikke over tiden slik moren min gjorde... Tulla kom 3 dager før termin:)

Tror det er litt tilfeldig jeg da;)

Skrevet

I min familie er det garantert arvelige fødsler! Min mormor fikk 3, min mor fikk 2 og jeg har en (snart to) Alle fødslene til nå har vert utrolig like! Et par dager etter termin, fødselsforløp på ca 12 timer, ukompliserte vaginale fødsler med moderate smerter. (skriver moderate smerter fordi jeg har hørt om mange som har hatt det verre, hehe) Ikke det at det ikke gjorde vondt asså! Min mor mener det har noe med bekkenet og gjøre. Vi er alle slanke og lange og i følge min mor tydeligvis med breie bekken.

Skrevet

Hos oss er det ikke tilfelle ;) ..

Både meg og mamma (var) like slank når vi fødte, mamma brukte 27 timer med meg, og samme med min søster og da endte det i haste keisersnitt, fostervannet gikk ikke hos henne og hun åpnet seg ikke, de måtte brekke henne opp... kan tro jeg kvidde meg...

Meg: fra riene begynte etter fostervannet gikk, tok det 1 time og 50 min ;)... Lucky me :D

Skrevet

Det haaper jeg virkelig!! Mamma brukte rundt 2 timer paa alle oss tre soesknene, og syntes selv det hele gikk ganske glatt. Hun mener hun godt kunne foedt hver uke uten problemer da!

Og visstnok skal mormor ogsaa ha foedt veldig greit med alle sine 4. En av dem begynte aa titte frem midt i et latteranfall mens hun satt pent og pyntelig og skrelte en appelsin...

Skrevet

Det er nok en myte!

Jeg har verken hatt likt svangerskap eller lignende fødsler som min mor - her er det mer som natt og dag.

Skrevet

Nja! Vet ikke jeg! Min første fødsel om mammas første (med meg) var like! Sv.skaps forgiftning med seteleie. Navlestrengen x2 rundt hodet. Og begge endte med hastekeisersnitt! Så hvis dette stemmer denne gangen og skal neste nå komme 1 mnd før termin rett vei i full fart! :P

Skrevet

Jeg tror at fødsel, som så mange andre ting, er påvirket av arv og miljø. Men når man tenker på hvor mye som har forandra seg i løpet av de siste generasjonene så er det kanskje vanskelig å se likhetene.

F.eks. matvaner. Jeg har et helt annet kosthold enn det min mor hadde da hun gikk gravid med meg for 25 år siden. Vi bruker mer krydder, spiser fetere mat, mer halvfabrikat og får i oss mer sukker. Så jeg tror dagens babyer har en tendens til å bli større enn de ble for 20-30 år siden da det fortsatt var husmannskost som stod på menyen.

Levemåte har også forandra seg. Min mor har bestandig vært hjemmeværende, mens jeg jobber på kontor. Hun har nok hatt en mye mer aktiv hverdag enn det jeg har. Det har også noe å si for selve svangerskapet og hva slags form man er i før fødsel.

Skrevet

Her har ingenting stemt med mamma. Begge hennes fødsler var dobbelt så lange som mine. Jeg hadde tangforløsning med første, det hadde ikke mamma. Hun fødte oss begge etter termin, jeg fødte første før og andre rett på. Mitt første barn var større enn mammas første, mens hennes andre var større enn mitt andre.

Skrevet

Nope... Har ikke vært likhet i fødsel, men ift til å gå langt over termin er vi like.

Skrevet

Min første var lik som mammas første (meg). Vi hadde begge relativt samme lengde på fødsel, 12 og 14 dager overtid, sugekopp. Svangerskapene var også veldig like. Kvalm og uvel i beg, fin i midten, ingen bekkenløsning før helt på slutten.

Blir spennende å se hvordan det blir nå med min andre fødsel i forhold til mammas andre. Svangerskapene har vært gangske like, hvor vi begge fikk bekkenløsning mye tidligere. Hun ble satt i gang med broren min 11 dager over tiden.

Skrevet

Både søsteren min og jeg har hatt ganske like fødsler som mamma... Korte og ukompliserte, og litt før termin.

Skrevet

Høres rart ut om man bare skulle slekte på mor i så måte. Man er jo et produkt av både mor og far - 50/50 - så jeg ville nok tatt en prat med bestemor på farssiden også om jeg hadde anledningen. Ulempen er at man glemmer fort etter en fødsel så det er ikke alltid så mye info å få ut av foreldregenerasjonen på det området dessverre.

MEN, jeg slekter i alle fall på morssiden på ett punkt: Jeg får premature pressrier som min mormor, tante og mor har fått før meg. Min søster (som har en annen far enn meg) hadde ikke dette problemet på noen av sine 4 fødsler.

Er 36+6 i dag og kjenner MASSE modning. Må stoppe opp og trekke pusten av og til - stikker og "klyper" noe voldsomt der nede.

Skrevet

Første svangerskapet var veldig likt som mamma... Vi ble bege satt igang over terminen, jeg var større enn dattern min, ellers mye likt...

Håper ikke fødselen starter like tidlig med nr 2 som til mamma, for hun hadde termin 17 februar og fødte 2 januar....... :S 6 uker for tidlig! Er ikke heeelt klar for å ta imot lillegutt her om 3 uker nei kjenner jeg..... :)

Skrevet

Sniker litt her inne, jeg.

For min del stemmer det i alle fall IKKE. Min mor har hatt tre relativt ukompliserte fødsler, med barn som ble en halv kilo større for hver gang - fra 3,5kg til 4,5kg med sistemann. Sistnevnte var også den letteste fødselen. Hun har fått alle 1-2 uker over termin.

Med min første startet fødselen to uker før termin. Han var 3,5kg, men det var også eneste likhet - fødselen endte i hastesnitt. Det viste seg at jeg har for smalt bekken til å føde vaginalt. Mao ikke mye likhet med min mor, som lett fødte et barn på 4,5kg! Da jeg fikk #2 med planlagt ks, to uker før termin, var han faktisk mindre enn sin bror, bare såvidt over 3kg.

Skrevet

De sier det, i følge en del forskning.

Men i mitt tilfelle og min søsters så stemte det ikke så vi synes dette var en tullete teori..hehe.

Vi skulle virkelig ønske at vi kunne ha hatt noe lignede fødsler som vår mor, da alle 3 var lette og relativt kjappe.

Vi fikk begge vanskelige og tøffe fødsler med våre første barn. Spent på hvordan neste blir nå..

Skrevet

Har bare hatt en fødsel, og det eneste jeg hadde til feles med min mor var at det gikk kjapt -men gikk kjappere med henne. Hun syntes det var veldig lett og greit, jeg lå og kastet opp og besvimte gjennom de fire timene det stod på som verst for meg. Jeg gikk over termin, hun fikk før.

Og sist kjente jeg ingen tegn til modning -det var bare plutselig i gang. Så det trenger ikke drøye lenge selv om du ikke kjenner noe. :o)

Lykke til!

Skrevet

Min jordmor sa til meg at man ikke nødvendigvis trenger å slektes på sin mors fødsler (hennes førstefødte og din førstefødte), men at sannsynligheten er mye større for like fødsler dersom man ligner sin mor i kroppsfasong. Det gjør jeg, vi er veldig like i kroppen.. (er 2 cm høyere bare), så da satser vi på at jeg ligner henne når det kommer til fødsler. Hun brukte 6 timer med sin første og 1 time og 50min med meg :)

Skrevet

Slenger meg på denne her jeg også!

Jeg snakket med jordmor om dette sist og hun mente da at det ikke nødvendigvis bør være arvelig fra mor til datter, for det kan komme mye ann på koppsfasong ol også! I og med at jeg er MYE mer lik min fars familie på det punktet så jeg tok meg for sikkerhets skyld en prat med mine tanter om deres fødsler. Noe som ikke ser spesiellt positivt ut for min del, men greit å eventuellt være forbredt da!

Skrevet

Min mor har aldri brukt mer enn 4 timer fra første tegn til fødselen var over. Har 4 barn.

Jeg brukte 20 timer på frøkna, så er ikke tilfelle her hvertfall.

Vekten stemte heller ikke. Alle vi var over 3 kg mens vår var 2,8.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...