Gå til innhold

Hvordan få en 30-minutters baby til å bli en 2-3 timers baby igjen? :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini her har plutselig blitt en 30 minutters baby. Det slå aldri feil!

Jeg kan se på klokka når han sovner og vite at han våkner 30 minutter etterpå.

Før sov han gjerne 2-3 timer i strekk, men neeida ikke nå lenger.

Når jeg er ute å triller eller vi kjører bil så kan han sove mange timer, men når vi er hjemme og han skal sove i vogga eller senga så er det 30 minutter som gjelder.

Hvorfor er det sånn? Hvorfor akkurat 30 minutt? Og går det an å snu dette igjen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er babyen din ?

Sånn begynte min også da han var et par mnd gammel.. kunne helt seriøst stille klokken etter han ;)

Vi prøvde alt av "triks" men ingenting funket. De som har peiling sier det går over når babyen blir større. Sånn 8-10 mnd gammel..

Vi hadde en fin periode da han var 6 mnd hvor han klarte å sove 2-3 timer den første duppen..

Nå er han 7 mnd og tilbake på gamle trakter igjen.. nå er det bare 30 min som gjelder :)

Det er visst fordi de går fra dyp søvn til lett søvn, eller omvendt , og dette inntreffer når dem har sovet 30-40 min.. de klarer ikke den overgangen og da våkner dem heller. Utrolig irriterende :)

Skrevet

Han blir 4 mnd på søndag :)

Det hender en og annen gang at han sover lenger enn 30 minutt hjemme men ikke ofte.

Han er nå i gang med sin tredje dupp for dagen og våkner vel fem på halv fire :P

Skikkelig irriterende ja, rekker ikke gjøre noen ting jo før han er våken igjen :)

Gjest Lykkeliten dagmamma
Skrevet

Har en gutt på 6 mnd og han har vært likedan frem til nå...

På 6 mnd-kontrollen onsdag fikk jeg tips om å holde han våken de siste 3-4 timene før natta (tidligere har han lagt seg ca 2 timer etter siste lur). Det førte til at han sov en time lengre om morgenen, hadde første lur ca to timer etter - og sov i 3 timer!!! Dette er første gang han sover så lenge så krysser fingrene for at det vedvarer...men prøv det og se om det funker for dere også :)

Skrevet

Sånn er min baby også :) Kan nærmest stille klokka etter han...

Sover han ikke i vogna mens denne står i ro?

Min lille sover stort sett alle lurene ute i vogna, og jeg fikk nettopp et tips om å gå ut 3-5 minutt før jeg vet han våkner, og rugge på vogna. Dette kunne visstnok gjøre at han sovnet dypere igjen, uten at han våknet først. Har ikke fått prøvd ut dette enda, så jeg vet ikke om det funker :)

Skrevet

Ja, de skifter søvnfase, fra dyp søvn til lett søvn, etter ca 30-40 minutter, og denne overgangen er det ikke alle babyer som klarer uten hjelp. Lillejenta mi klarer seg som regel over kneika uten hjelp, men særlig iløpet av den siste blunden for dagen hender det at hun våkner til etter 30 min. Hvis jeg er raskt ute ved vogna og rugger henne da, får jeg henne ofte til å sove videre, men det krever litt innsats, og det er ikke alltid det går.

Skrevet

Da min var litt mindre var han også sånn... sov i 30 min og han våknet... Om han sov ute i vogna eller inne i senga si ....

.. men det gikk over etterhvet. Plutselig en dag sov han mye lenger... da tror jeg han "trengte" den søvnen etter flere dager (og perioder) med 30 min's dupper ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...