Jordbæret <3 Skrevet 6. mai 2011 #1 Skrevet 6. mai 2011 Jeg venter mitt fjerde barn og er egentlig ganske så rolig av meg. Men nå har det vært litt turbulent med lille i magen som vil ut før tia og nyreproblemer og litt sånn diverse så da blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette. Jeg har i noen dager nå vært plaget av en lett hodepine. I går morges da jeg våknet hadde jeg masse vann i kroppen, både hender og føtter var opphovnet. Jeg ringte legen og jeg skulle fått en ø-hjelpstime i løpet av dagen, sa han. Men så ringte han tilbake da de stengte og sa at jeg fikk prøve igjen i dag. I dag da jeg våknet hadde jeg bare litt vann i beina, men i natt våknet jeg med dundrende hodepine. Det er ikke så ille nå, bare litt vondt. Jeg har ikke fått noe mer vann og blodtrykket er 138/. Er det noen som har hatt lett preeklampsi som kan fortelle litt om hvordan det startet for dem? Ellers må jeg legge til at jeg selvsagt ringer lege/jordmor om jeg skulle begynne å føle meg dårlig på noe vis, eller om jeg skulle bli virkelig engstelig. Så det rådet trenger jeg ikke. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan det har artet seg for andre.
Gjest Skrevet 6. mai 2011 #3 Skrevet 6. mai 2011 Hei. Jeg venter tredjemann nå, og har hatt preeklampsi i de to foregående svangerskapene. Første gang alvorlig preeklampsi, men i andre kom symptomene på svangerskapsforgiftning først i uke 39. Det startet med økende blodtrykk og væske i kroppen, men det var først når blodtrykket var over 140/90 og urinprøven viste proteiner i urinen at de med sikkerhet kunne si at jeg hadde fått preeklampsi. Så utifra mine erfaringer så har du ikke lett preeklampsi, hvis ikke urinprøven viser proteiner i urinen? For å stille diagnose preeklampsi må pasienten ha blodtrykk på 140/90 eller høyere, væske i kroppen og proteiner i urinen. Jeg går forøvrig til ekstra kontroller nå i uke 36, pga de mistenker at svangerskapsforgiftning er på vei. Men foreløpig har jeg bare væske i kroppen og økende blodtrykk under 140/90. Håper svangerskapsforgiftningen holder seg borte i noen uker til :-) Ønsker deg ykke til videre:-)
H.V.O.86 Skrevet 6. mai 2011 #4 Skrevet 6. mai 2011 Jeg har begynnende lett preeklampsi, har ikke merket noe særlig på kroppen. Har blodtrykk på 138/97(siste måling) +spor av proteiner i urin. Må til kontroll et par ganger i uken og har fått beskjed om å ta det rolig. Må også ringe føden om jeg får hodepine, synsforstyrrelser eller smerter i magen.
Jordbæret <3 Skrevet 6. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. mai 2011 Takk for svar. Jeg har allerede ordre om å ta det helt med ro, så da fortsetter jeg bare med det. Jeg har ikke levert urinprøve på noen dager så det vet jeg ikke noe om, men jeg har jo ikke de andre symptomene i større grad så det er nok ikke noe å bry seg med. Vannet i kroppen er ikke blitt noe verre utover dagen og jeg føler meg egentlig ganske fin så jeg sitter nå her og blomstrer :-)
Mrs.Bakke Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Så bra at du er roligere. Jeg er enig i at blodtrykket ditt ikke er så høyt at du har noen grunn til å bekymre deg. Det er selvsagt veldig bra at du blir fulgt tett. Min preeklampsi startet forrige gang i uke 37 da blodtrykket mitt hadde steget til 160/90. Hadde også ødem som de siste 4 ukene økte fra 2 til 3+. Jeg ble satt i gang på grunn av blodtrykket. Lykke til, hold øye med formen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå