Gå til innhold

Trenger deres synspunkt på dette, damer... Ang. privatundervisning.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener dere om dette?

Er det umoralsk av en lærer å drive med privatundervisning på fritiden og i skolens ferier?

(Selvfølgelig uten å nevne det for elevene på skolen.)

I utgangspunktet skal jo alle elever ha den samme retten til opplæring, og det blir jo litt urettferdig dersom de elevene som kommer fra rike familier får en slik mulighet.

Og dersom en lærer gjør dette, hva ville da ha vært en passende betaling?

For en elev, for to elever, for en gruppe på 4-6 elever?

Og hvordan ville dere ha reagert dersom en lærer anonserte i lokalavisa med sommerskole?

(Ja, jeg er lærer, og vurderer dette. Flere bekjente har foreslått dette for meg, men jeg er liksom ikke helt komfortabel med det... Føler at det strider litt mot mine prinsipper om lik opplæring for alle... Men det hadde jo vært kjempegøy, da!)

Skrevet

Jeg er lærer og har privattimer med enkelt elever utenom skoletiden, men har aldri gitt timer til mine egne elever. Det føler jeg blir feil. Har faktisk ikke timer med elever fra egen skole, men f.eks. barna til kollegaer og venner av dem igjen.

Og det er moro med privattimer, du føler virkelig at du gjør en forskjell. Jeg vet at flere av mine elever har privatlærer i tillegg til meg og har sett den utrolig store forskjellen det gir dem med en til en undervisning som jeg ikke rekker med 30 elever i klasserommet.

Skrevet

Mannen min er lærer og har hatt privatundervisning til datteren til en kollega (funket ikke at denne kollegaen hjalp datteren). Har ikke hatt det til egne elever. Vet ikke lønnen han fikk.

Skrevet

Det er da ikke mer umoralsk enn om du ga pianotimer?! Markedet er der og man trenger slett ikke være rik for å betale for ekstra undervisning. Så dyrt er det ikke. Dessuten vil det kunne være til hjelp for foreldre som selv ikke har kunnskaper nok til å hjelpe til med grammatikk eller matte på ungdomskolen. Men det kan sikkert være lurt å ikke ha elever fra egen skole, ihvertfall ikke egne elever, bare sånn for å skille rollene.

Jeg har en sønn som sliter litt på skolen, og skal utredes for dysleksi. Ettersom jeg selv ikke er særlig pedagogisk, men blir sliten lei og oppgitt, kunne jeg godt tenkt meg å betale for at andre kunne gi han litt ekstra input på en kvalifisert måte om behovet er der når han blir litt eldre.

Alle elever har samme rett til opplæring, men det er ikke alle elever som har samme utbytte, og de flinkeste og de svakeste får ikke nok tilrettelegging. Jeg ville også vurdert privatundervisning til spesielt flinke barn for å få utfordringer og lære mer (det aner meg at minste er mer av den typen).

Skrevet

Tusen takk for svar, damer!

Det er jo i utgangspunktet ikke snakk om egne elever, men samtidig vet jeg liksom ikke om jeg kan si nei hvis jeg blir spurt, siden det i så fall er bare meg som er privatlærer i nærheten.

Men jeg kommer jo uansett ikke til å rekrutere elever fra min skole.

Skatter man av slik inntekt? Hvordan da? Oppretter et enkeltmannsforetak?

Og hvor mye er det passende å ta betalt?

Skrevet

Ja, du skatter av slik intekt. Enkeltmansforetak er sansynligvis det enkleste. Om du omsetter for mer enn en viss sum mva pliktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...