Gå til innhold

Brystbetennelse- jeg klarer ikke å løse opp klumpene :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så frustrert. Fikk feber og alle tegn på Brystbetennelse på tirsdag. Mini sugde så bra av den vonde puppen at feberen gikk ned og formen ble bedre på onsdag. Men, natt til torsdag klumpet det seg til igjen. Mini er ikke flink til å spise så mye om natta, og jeg får ikke ut noe melk ved pumping. Ser ut til at den friske puppen svikter litt og.

Har over 39 i feber og dårlig allmenntilstand nå, så i morgen må jeg til legen. Penicillin gjør vel formen bedre, men klumpene må jo fremdeles løses opp. Jeg er stadig vekk i badekaret og masserer, prøver å pumpe og vekker Mini annenhver time. Ikke lett å få ham til å tømme før han sovner igjen :(

Er så frustrert- hva skal jeg gjøre: ser liksom ingen løsning på denne 'dritten' nå.

Noen med gode råd?

Har forresten begynt å spise Lecitin. Det fungerte supert i forrige ammeperiode.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Prøv å legge slike varmeputer på brystet, du vet slike man enten fyller varmt vann i , eller slike man varmer opp i mikro.

*Håndmelk brystet (HUSK GOD HÅNDHYGIENE, det andre brystet kan smittes)

*Prøv å amme i tvillingstilling, og alle mulige stillinger fantasien kan tilby (at baby ligger motsatt vei i forhold til deg, at babyen rumpe er opp mot ansiktet ditt, at du står på alle fire, du ligger på siden og baby dier av det øverste brystet osv). La babys UNDERKJEVE være mot det vondeste området på brystet...

*Pump det friske brystet, og la baby die av det vonde (hjalp ei venninne av meg). Pump evnt det vonde brystet etter at baby er ferdig med sitt...

*ikke la det gå mer enn to timer mellom ammingene, og maks 3 timer i mellom på natt.

*unngå klær, stropper (bh, bilbelte) etc som strammer...

Mest sannsynlig vil produksjonen øke. Men det får du deale med senere- tømming er det viktigste nå.

Huff, syns synd på deg jeg... Lykke til og gooood bedring!!!

Skrevet

Jeg hadde klumpene i 2 uker før jeg fikk løst de opp. Prøvde alt. Det som til slutt funket for meg var en slik varmepute som det nevnes som varmes i mikroen (varme dusjer funket ikke). Rispute heter det vel. Den hadde jeg på både før og etter ammingen. Og så brukte jeg rett og slett rå håndmakt og trykte de ut. Det var veldig vondt, men hadde nok vært litt for forsiktig tidligere. Til slutt var jeg så lei og forbanna at jeg bare tok skikkelig tak i puppen og presset de ut. Tok fortsatt to dager før jeg var kvitt de, men da var de i alle fall borte. Pumpet meg masse, men det funket ikke. Til info så økte ikke melkeproduksjonen min slik at det ble et problem selv om jeg ammet ofte og pumpet i tillegg.

Skrevet

uff føler med deg! Har akkurat vært igjennom en runde nå, var heldig og etter et døgn gav feberen seg.

Ris-pose er det beste tipset mitt og. Da kan du ligge å sove/slappe av, og la posen gjøre jobben. - La ungen suge ofte! Jeg fikk ikke til å pumpe, fikk ikke ut noe som helst, og jeg pumper normalt ca 150ml, -var redd for at jeg hadde mistet melka. Jeg har mindre melk i den puppen som var verst rammet, men antar at det tar noen dager til før produksjonen er normal igjen.

God bedring!

Skrevet

Huff, dette er vondt. Husker hvordan det var å gå med to "mursteiner"... Jeg kjøpte en hvetepose på Clas Ohlson som jeg varmet i mikroen. Når jeg la den over brystet rant melken nesten ut av seg selv. Fikk også god hjelp på ammepoliklinikken. Har de det der du bor? En av pleierne der hjalp meg med å håndmelke. Det er visst det beste. Ble liksom ikke så kritisk til hvem som plukket meg på puppene... Hehe... Lykke til!

Skrevet

Du har fått alle de rette rådene. Hadde selv brystbetennelse for et par mnd siden. En brystbetennelse fra H! Hadde ikke klumper, bare en basketball av et bryst. Like stor og like hard... Brukte varmepute, prøvde å pumpe, men kom ikke ut en dråpe, mini klarte ikke suge(i tillegg var brystvortene så såre at jeg kasta opp ved amming). Hadde 40 i feber i tre dager og prøvde to antibiotikakurer før det ga seg. Var helt utslitt, ingen energi, dårligere allmenntilstand enn jeg trodde var mulig. Sov i over et døgn, og var ikke borti mini like lenge. Klarte ikke kose med han eller noe. Men han sov, virket som om han skjønte at jeg var syk.

Uansett, vet hvordan du har det. Trodde ikke det var mulig å bli så syk!

Men be om hjelp fra lege, og be om rett anitbiotika. Det er to sorter de bruker å gi, men den ene virker bedre på brystbetennelse enn den andre. Nå husker jeg ikke navnet i farta, men om du skriver hvilken du får så kan jeg svare på om det er den første eller andre jeg fikk :)

God bedring!

Skrevet

Tusen, tusen takk for gode råd og omtanke.

Puppen er fremdeles like hard og vond, men akkurat nå er allmenntilstanden litt bedre.

Mannen skal sendes til Clas O. i morgen for innkjøp av rispose.

Var hos legen i dag. Han skar litt i puppen: var redd det var en abcess. Det var det ikke :) Fikk Diclocil (Mastermind: er det den riktige sorten?) Syntocin.

Håper det gjør formen bedre og pumpingen lettere.

Krysser fingrene for at jeg er bedre over helga :)

Skrevet

Diclocil er rett :) Jeg fikk en annen først som ikke virka, så sa en venninne at jeg måtte be om denne. Hun hadde snakka med ammehjelpen. Den er bredspektret og virker bedre på brystbetennelse. (Legen lo av henne når hun sa den var bedre og ville ha den, enda med at legen ringte ammehjelpen før han trodde henne..).

Det hjalp ikke noe på pumpinga og sånn hos meg, men etter 2-3 dager var betennelsen betydelig redusert, og når kuren var over var betennelsen over også. Da begynte jeg å pumpe opp igjen produksjonen. Gikk fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...