Gå til innhold

"Frustrasjons-skrik" fra 2-åring? HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt som fyller 2 nå i mai. For tre mnd siden ble han storebror. Han er veldig aktiv og lite utholdende med leker/aktiviteter. I noen måneder nå har han ganske plutselig satt i noen høyfrekvente hyl/skrik. Innimellom ser vi at han gjør dette bevisst fordi han ikke får det som han vil, det kan se ut som frustrasjonsskrik på en måte. Men innimellom klarer vi ikke helt å se hvorfor han setter i disse "hylene". I tillegg ti at det bekymrer meg at dette kanskje ikke er helt vanlig, så blir jeg vanvittig stresset over disse hylene. Det er feks ikke kjekt hvis vi er i parken og leker og han plutselig setter i et lite skrik.

Noen med erfaringer på dette området? Jeg undrer meg litt over oppførselen, og lurer på om dette er en "naturlig" del av utviklingen eller om det er noe vi bør reagere på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror sånn hyling er ganske vanlig.

Har selv en på 2 år og 4 mnd og han har også holdt på med denne hylingen i noen mnd. Og som du sier, det kommer i frustrerende situasjoner. Min har ikke så godt språk enda, så hylingen kommer nok bl a av at han ikke får uttrykt seg. Samt at han har sterk vilje og en del temperament.

Men det heldigvis ut til å gi seg litt hos min gutt nå, det skjer hvertfall ikke like ofte som før. Vi fikk baby for 14 dager siden, og det har ikke forverret noe her heldigvis. Han har taklet det veldig bra.

Ser også i nabolaget her at det er flere på samme alder som hyler en del når ting går de i mot. Så jeg tenker da at så uvanlig kan det ikke være.

Skrevet

Det er nok som vedkommende over skriver, at dette er relativt normalt. Min er 2 år og 3 mnd nå, og han har hatt en høy frekvens veldig lenge nå. Det er ofte i forbindelse med frustrasjon over at han ikke får til noe eller at noen ikke hører på han. Dette begynte for ca. et halvt år siden, og da var det mye værre. Etter hvert som språket hans blir bedre ser jeg også at hylinga avtar. Det er veldig slitsomt å høre på, og vi forklarer han at vi får vondt i ørene når han hyler sånn. Det har fungert ganske greit. Det skjer ikke så ofte lenger, men det kommer innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...