Gå til innhold

Hei, hvis man søker foreldrepenger i uke 26, legger ved lønnsslipper etc, må man da ETTERSENDE lønnslipper for de siste 3 mnd før fødsel??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og når får man vite hva beregningen av foreldrepenger blir?? Jeg har en kompli lønnssituasjon som sikkert åpner for masse skjønnsvurderinger.....vil gjerne vite hvor mye jeg har å rutte med i permisjonstiden..

Noen som vet?

Skrevet

Dytter denne.....

Skrevet

Du skal ikke sende inn lønnsslipper i det hele tatt. Det er arbeidsgiveren din som skal dokumentere din inntekt, og dette gjøres på et eget inntekts- og skatteopplysningsskjema.

Når du har variabel lønn så er det inntekten din de siste 3, 6 eller 12 månedene før permisjonsstart (evt de siste 3, 6 eller 12 siste mnd før sykmelding) som legges til grunn.

Du kan gjøre en foreløpig beregning sev på foreldrepengekalkulatoren til nav på nav.no. Ellers får du vite nøyaktig hva du får først når vedtaket ditt kommer

Skrevet

Skal man ikke sende inn lønnsslipper? Det står jo at man skal sende inn dokumentasjon på lønn....

Skrevet

Arbeidsgiver bekrefter det til syvende og sist, men jeg sendte med lønnslipper i uke 26.

Ettersendte aldri noe men så har jeg uansett altfor høy lønn til at det spilte noen rolle hva jeg tjente mer de siste tre mnd ettersom beregningen gjøres av maks 6 G.

Skrevet

Jo, du skal sende inn lønsslipper, og jeg regner med at du får justert for de siste månedene om du ettersender (dersom de blir bedre, vel og merke). Du har krav på den løsningen (den kombo av mnd) som gir best foreldreutbetaling. Når du får vite hva du får avhenger av når du sender inn, hvor lang behandlingstiden er og hvor mye Nav føkker opp 8-) Beklager. Dårlig erfaring. Husk å purre. Spesielt når du har lagt ved dokumentasjon. De har en tendens til å bli borte på mystisk vis i Nav-systemen.

Skrevet

Takk for svar... De siste mnd blir noe dårligere fordi jeg ikke jobber alt jeg pleier (er delvis selvst. næringsdrivende), så jeg håper de tar utgangspunkt i månedene opp til uke 26...Og jeg har tatt kopier av alt jeg har sendt, i tilfelle papirene blir "borte";-)

Skrevet

Hvis du søker om foreldrepenger så tidlig får du sannsynligvis papirene i retur.

Skrevet

Er du fjern eller 20.00, det er jo fra uke 26 man kan søke.

Og det er veldig lurt å gjøre det så tidlig, for du må ta med i betraktning at nav skal rote bort papirene dine 3-4 ganger før du til slutt må troppe opp på kontoret der og be om skriftlig bekreftelse på at de har mottatt kopier NOK EN GANG. Deretter kommer behandlingstiden.

Skrevet

Du skal sende med en kopi av siste lønnsslipp når du søker, og trenger ikke å sende inn fler.

Arbeidsgiveren din skal sende inn et inntekts- og skatteopplysningsskjema som sier noe om inntekten din. Dersom nav ønsker flere opplysninger fra deg enn den ene lønnsslippen vi de be spesielt om dette. Som regel er det arbeidsgiver nav forholder seg til ved spørsmål om lønn.

I utgangspunktet er den lønnen du har når du går ut i permisjon som skal danne grunnlaget for foreldrepenger. Har du hatt en variabel inntekt regnes det et snitt av siste 3 eller 6 mnd. I helt spesielle tilfeller kan et lengre tidsrom legges til grunn. Det er en misforståelse at det er de beste månedene som brukes. Dette gjelder kun de som har hatt dagpenger i opptjeningstiden.

Kort sagt så skal foreldrepengene erstatte den inntekten du taper når du er i permisjon.

En skjønnsmessig fastsettelse av grunnlaget gjøres i hovedsak i de tilfellene der den oppgitte inntekten avviker mer enn 25% sammenliknet med snittet av 3 siste ferdigligna årene. I tillegg må det kunne dokumeneres at arbeidsforholdet er varig endret (f.eks startet i et nytt arbeidsforhold).

Hva du får i foreldrepenger får du først vite ved første utbetaling, som en mnd du går ut i permisjon. Men vedtaket vil ikke komme før barnet er født og har fått personnummer.

Har du en spesiell lønnssituasjon er det nok vanskelig å få svar på hva du får før saken din er behandlet.

Er du redd for at det du sender inn skal komme på avveie kan det være lurt å ta en kopi av det du sender inn.

Nav-dama

Skrevet

HI er selvstendig næringsdrivende. Da skal inntekten bekreftes av revisor.

Lønnsslipper brukes ikke til fastsetting av grunnlaget, det er I/S som gjelder:)

Vi sender alle lønnslipper i retur:)

Skrevet

Jeg jobber med foreldrepenger, og det når man søker ber vi alltid om kopi av siste lønnsslipp. Denne bruker vi som kontroll sammen med inntekt/skatt skjema.

Dersom HI har vært selvstendig i mer enn 3 år trenger man ikke å få bekreftet inntekten av regnskapsfører eller revisor.

Skrevet

Vi ber alltid om bekreftelse fra regnskapsfører. Fjordåret er ennå ikke ferdig liknet og det at man har vært selvstendig næringdrivende de siste 3 år er ikke ensbetydende med at man i dag her en inntekt (utover den ene lønsslippen man evt. legger ved), og dermed er det faktisk ikke sikkert man kan påvise et inntektstap:)

Skrevet

Dersom man på sykemeldingstidspunkt har vært selvstendig næringsdrivende i de tre siste ferdiglikna år og bekrefter at man fortsatt er selvstendig næringsdrivende kan man ikke skjønnsfastsette grunnlaget. Da skal grunnlaget settes etter § 8-35 første ledd:

Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene . Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

Grunnlaget kan kun skjønnsfastsettes dersom det er et avvik på 25% og det kan dokumenteres at virksomheten er varig endret, jmf § 8-35 andre ledd:

Dersom medlemmets arbeidssituasjon eller virksomhet er varig endret, og denne endringen medfører at den pensjonsgivende årsinntekten avviker mer enn 25 prosent fra den inntekten som er beregnet etter andre ledd, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på sykmeldingstidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de tre siste årene på grunn av for lav inntekt, eller fordi medlemmet ble yrkesaktiv i løpet av de siste tre årene.

Skrevet

Jeg snakker ikke om at man skal skjønnsfastsette grunnlaget; jeg er fullt klar over reglene der:)

Men hovedregelen er at man ALLTID skal kunne påvise et faktisk inntektstap på permisjonstidspunktet eller sykmeldingstidpunktet. Det at man har hatt en pensjonsgivende inntekt som selvstendig næringsdrivende de siste tre liknende årene er ikke ensbetydende med at man faktisk har en inntekt og dermed et inntektstap på sykmeldingstidpunktet eller permisjonstidspunktet.

Skrevet

Da tror jeg egentlig vi er enige, for som jeg skriver så må man dokumentere at man er selvstendig næringsdrivende.

Men dersom man er selvstendig og har vært det i mange år så har det ikke noe å si hvor mye man tjener på sykemeldingstidspunkt så lenge man faktisk kan påvise et inntektstap. Grunnlaget skal fastsettes etter 8-35 første ledd likevel. Er du enig?

Forøvrig får jeg inntrykk av at HI er kombinert selvstendig og arbeidstaker, og da blir beregningen fort mye mer komplisert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...