Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte gi opp ammingen med forrige mann grunnet raynauds fenomen med feil behandling og syke smerter som førte til at en liten melkeproduksjon forsvant helt. Nå som nr 2 kom til verden gikk jeg på ammingen og tenkte at denne gangen går det nok fint, og jeg skal mok få en ny opplevelse av ammingen denne gangen. Men nei. ÅÅÅÅ! Har mest lyst til å gi opp igjen. Babyen veide 3360 ved fødsel, og begynte å ta bryst dagen etter fødsel. Har vært igjennom ekstremt såre bryster med svære sår og blemmer, som nå har gitt seg sånn tålig. Så nå har dette raynauds fenomen begynt å snike seg på igjen, ikke så ille som forrige gang, men vondt alikevel. Babyen legger ikke på seg,og det bekymerer meg veldig.ble veid for 3 dager siden og hadde gått ned til 3080, i dag var det ny veiing, og var gått ned til 3050! han er 2 uker gammel nå. Han har hatt gulsott og sovet mye, og sovner ved puppen og suger dårlig generellt. Jeg har vekket ham på natten for å gi mat, han har ligget opp mot en time på puppen hver 2-3 time. Jeg kopler han av nrå han sovner ved puppen, vekker han, og legger han til igjen. På helsestasjonen i dag sa de jeg måtte vekke han hver 2 time hele døgnet og gi pupp, deretter pumpe meg og gi det jeg pumpet på flaske. Gode gud! jeg har en 3 åring hjemme, hvordan skla jeg klare dette????? og jeg som hatet amming i utgnagspunktet grunnet tidligere opplevelser, og nå sitter jeg bare hjemme å gråter og tenker at dette går ikke. Mannen min gav han mme i kveld, da jeg skulle amme han og puppene var tomme. Han sa at han nektet å la sin sønn sulte fordi jeg skulle fullamme, og at vi måtte tenke på hvor grusomt det var forrige gang og at vi ikke kunne la det gå like langt igjen. Ble helst stresset når det ikke kom melk fra puppene i kveld, har egentlig hatt OK med melk til nå. Han ammet i 30 min, og så fikk jeg pumpet ut 15-20 ml like etterpå. 1,5 time senere var han sulten igjen og da sovent han med brystet etter 2 tak. (det var da mannen gav han mme). Han har dårlig suge-evne sier de på helsestasjonen, sannsynligvis grunnet gulsotten. Den er på vei tilbake nå da.Noen råd? Jeg har prøvd alt av råd på ammehjelpen ang å holde barnet våkent når det dier.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh ja husekr dette da jeg nettopp hadde født,han vaaar så slapp å trøtt av gulsotten at han sovnet jo til stadighet,mannen måtte sitte sammen med meg å kile å styre med føttene til baby for og holde han våken nok til å die,kile på brystkassa han og på ørene ..alt for og holde han våken og for og få i han mat.. han gikk ned nesten 500 gram de første 4 dagen fordi han diet så dårli,da begynte jeg med å pumpe meg for og få igang produksjonen og for å kunne gi han med kopp for og få skyllet ut gulsotten..brystene ble såre men det gikk seg til når jeg terpet på sugegrepet,koblet av og på og av og på når han ikke gjorde det rett..

det gikk seg til heldigvis da..

Ønsker deg lykke til,få med deg mannen til å holde baby såpass våken av han kan die litt da,ellers så pumper du deg for og holde produksjonen,kan jo gi han det du pumper i etterkant,så når han er såpass "til stede" at han kan die uten å sovne så går det nok mye bedre med sugetaket også og dermed ikke så sår lengre..bruk lanolinsalva..funmket flott på meg :)

massemasse lykke till:) amming er jo bare såå koslig nå syns jeg:)

Oi dette ble langt..

Skrevet

her pumpes det etter hver amming. takk fvor oppmuntring, godt å høre at det går over!

Skrevet

Begynte nesten å gråte bare av å lese overskriften på innlegget ditt. Har hatt store ammeproblemer med mine tre barn også, den minste er nå 3 mnd. Har følelsene, desperasjonen og frustrasjonen friskt i minne, og skulle gått gjennom det for deg om jeg kunne - for jeg unner ingen dette.

Har ikke erfaringer med gulsott, men det jeg har erfart med mine tre barn er at plutselig er det vonde over, og ofte raskere enn man tenker. Kan bare oppmuntre deg til å holde ut, har virkelig kjempet meg gjennom den første tiden med alle tre for å klare ammingen, og tross råd fra jordmor/venner/familie (som så hvor vondt jeg hadde det) holdt jeg ut -- og nå er det virkelig bare kos med ammingen!!

Ang melkeproduksjon; jeg vet at når jeg er stresset (som man naturligvis blir i slike situasjoner) så går melkeproduksjonen ned og utdrivingsrefleksen kommer ikke skikkelig i gang. Der merket jeg stor forskjell med sistemann, jeg har vært bevisst på å holde roen og har ikke hatt problemer med det denne gang. Er hjemme med veldig aktiv gutt på 2 år, og hektisk har det vært - men nå begynner det heldigvis å bedre seg...

Vil bare gi deg en klem å si "hold ut"; du er en kjempemamma som kjemper for gutten din! Det går nok bedre veldig snart :)

Skrevet

Du har kanskje prøvd det, men slik nesespray for å bedre utdriingsrefleksen kan jo være et tips. Da får kanskje babyen mer mat på kortere tid.

Har også hatt raynaulds fenomen, og det er vondt! Det har heldigvis gått over for min del. Bruke kluter/rispose som jeg la på puppen før og etter ammingen. Og så drakk jeg svart te.

Har ingen tips mot gulsotten, men husker en som kom inn på samme rom på barsel som meg som hadde en baby som hadde dette. Han hadde heller ikke lagt på seg, men det tok jeg fort opp da gulsotten forsvant. Men den babyen fikk lysbehandling.

Syns ammingen har vært noe dritt rett og slett. Ikke hyggelig i det hele tatt. Men etter 3 måneder så ble det plutselig koselig, og nå er det veldig hyggelig. Håper du kommer deg gjennom det. Det er jo ikke mulig å pumpe og amme hver andre time.. Tror jeg hadde spurt noen andre på helsestasjonen om et råd som går an å følge i praksis :) Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...