Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Har en diskusjon pågående med mannen om vi trenger å kjøpe basen tilhørende maxicosi cabriofix setet som vi skal ha til nyfødt. Jeg mener vi bør ha basen og ser ingen ulemper med denne bortsett fra at den koster flesk. Er maxicosi setene lette å ta ut og inn av bil uten basen? Noen som har erfaring med dette og kan komme med innspill på fordeler/ulemper??
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Jeg elsker basen!! Vi har maxi cosi med base og det er sååå enkelt. Bare å klikke den på plass og dra i ett håndtak når du skal ha den ut. Slipper å drive å hale å dra i selen for å feste rundt setet.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Det helt klart utrolig mye enklere med base - du slipper å feste beltet hver gang. Så spørs det bare hvor stress du synes det er å feste et belte. Det er ikke vanskelig å ta setet inn og ut uten base, det er en vanesak, men det er roligere for barnet med base hvis barnet sover. Det er også greit å slippe og lure på å om beltet blir festet på riktig måte.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Ingen ulepe med base, bare fordeler. Setet er alltid riktig montert, og det er lett å ta ut og inn av bilen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Utrolig deilig med base! Vi hadde uten til første mann, det fantes ikke da. Og da gadd jeg sjeldent ta sete uta av bilen, tungvint å feste sete, og følte aldri jeg fikk festet det ordentlig, Nå er det bare klikk, klikk så vet jeg det står trygt! Og veldig greit å slippe å måtte bære babyen når jeg henter storbror i barnehagen. Vi kjøpte det brukt (maxi cosi med base 1000,-) De er jo brukt i kort tid, (stolte på menneskene jeg kjøpte det av, at det ikke hadde vært i kollisjon)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Det er basen som gjør setet best i test. Uten basen er den vel ikke testet i forhold til sikkerhet.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 De over har fortalt de fleste fordelene med basen. Basen er verdt pengene og gjør alt mye enklere. Setet er greit å feste uten basen og, men det er ikke så sikkert, og sitter setet i en bil med seter som heller, så står setet skjevt, og babyen får en dårlig sitte\liggestilling. I tillegg er dte ikke alle beltene som er lange nok, og da står hvertfall setet dårlig. Det slipper du med basen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 Er det noen som vet om basen til cabriofix kan brukes til andre seter som barnet skal ha når det blir større?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Nei, man bruker ikke base til de setene man skal ha når barnet blir større.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #10 Skrevet 5. mai 2011 Helt klart MED base. Jeg har en unge som ofte får raserianfall når vi er ute og kjører, spesielt rett før hun sovner. Eneste som hjelper da er å ta ut bilstolen og vugge på den til hun roer seg, klikke den raskt på plass og løpe til førersetet og håpe at jeg kommer meg avgårde igjen før hun begyner å gråte, og håpe at hun blir bysset i søvn. Skulle jeg brukt selen hadde det tatt ALT for lang tid. Må jo også nevne at maxi cosi kun ble best i test Med basen. Skal dere kjøpe uten, bør dere se etter et annet sete som er bedre i test uten base. Vi var nettopp i Spaia og leide da bil med sete. Da fikk vi en maxi cosi uten base, og jeg følte ikke det var sikkert i det hele tatt. Setet var liksom så vinglete og jeg kunne flytte på det flere cm, og setet i bilen var heller ikke beint så alt ble liksom helt feil.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Maxi cosi har ett helt nytt sete som kan brukes på den samme basen. Men det er strengt tatt ikke nødvendig med base på de større setene siden du ikke tar setet inn og ut av bilen som med baby setet. Det står alltid fastmontert. Men hadde alikevell valgt med base på babysetet da det gjør livet mye lettere. Det er ganske stress å ta ut og inn setet om du må bruke selen. Det tar lang tid, og føles ikke like sikkert. Er heller ikke alle seler som er lange nok til å komme rundt og over setet. Vi kan ikke bruke det i svigers sin bil blandt annet.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #12 Skrevet 5. mai 2011 Base er helt topp. Men det er ikke sikrere med. Fester man bilbeltet riktig skal det være like sikkert.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #13 Skrevet 5. mai 2011 Ser bare fordeler med basen, men har også brukt setet endel uten. Når jeg sitter på med andre:) Er ganske enkelt å feste med belter, trengs bare litt øving. Basen er også den eneste (var iallfall) som både kan festes med iso fix og med belte. Vi har to biler, en med og en uten, og bruker basen i begge.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 Koster ikke basen det samme som setet i seg selv da? altså 1000 - 1500 kr ? Og man skulle jo tro at et sete ikke hadde blitt kåret til best i test hvis det var SÅ store forskjeller med/uten base? Da er det jo ikke best i test hvis man MÅ ha basen og man MÅ ut med rundt 3000 kr for et bilsete ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå