Gå til innhold

Fortvilet over egen evne som mor.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 18mnd er vanligvis i bhg, men nå er jeg sykemeldt og han var hjemme sammen med meg i dag. Men soverutiner og diverse gikk litt galt i dag, så han sov litt lenge på morran og litt lite på formiddagen.

Jeg er gravid og lunta er meget liten, hn begynte å bli overtrøtt og gjorde alt han ikke fikk lov til for at jeg ikke skulle gjøre husarbeid, sånn som å rive ned blomsterpotter, klatre i trappa, knuse en tallerken, kaste ting i do osv. Jeg ble så sint etterhvert at jeg satt meg ned å grinte og jeg grinte i halvtime.

Jeg begynner å angre graviditeten pga at jeg føler jeg ikke kommer til å takle 2 barn, jeg takler jo nesten ikke det ene barnet jeg har.

Flere tror han har adhd, men han sover ganske mye i løpet av natten, så jeg tror egentlig ikke det.

Noen som kan fortelle meg at dette er noe som går over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Flere tror han har adhd, men han sover ganske mye i løpet av natten, så jeg tror egentlig ikke det."

Skjønte ikke helt den....

Uansett. Vil tro at han kjeder seg hjemme og trenger flere utfordringer. Finn på noe mer spennende dere kan gjøre sammen eller send ham i barnehagen.

Skrevet

Jeg føler med deg, jeg har ei jente på 17mnd og hun er høyt, lavt og overalt.. har funnet ut at å gjøre husarbeid ikke nytter når hun er våken med unntak av støvsuging, da er hun med å hjelper å dytte støvsugeren. Jeg er i nøyaktig samme sitvasjon som deg. Gravid, sykemeldt og har henne hjemme fra barnehagen enkelte dager, i tillegg er jeg "alenemor" i 14 dager da mannen jobber offshore. Jeg har vært inne på tanken jeg også om jeg kommer til å takle 2 unger. Jeg har kommet frem til at det kommer nok flere perioder som det du beskriver men når vi har 2 så er det kanskje lettere med tanke på at da har de hverandre og er mer opptatt av den grunn.

Men åhh gi oss styrke, dette er en prøvelse til tider!

Skrevet

Nei, jeg har bare hørt at barn med adhd sover lite eller ingenting, men jeg er ikke noen ekspert.

Jeg prøver å finne på noe med han, men vi bruker alt fra 30-60min på å komme oss ut fordi han skaper hindringer hele veien. Jeg forstår at dette er en del av det å bli selvstendig å teste ut grenser, men han gjør det heeeleee dagen.

Jeg blir frustrert.

Skrevet

Kanksje han kjeder seg litt hjemme? Vet at snuppa mi stiller høyere krav til underholdning nå, etter at hun er vant til å være i bhg. Der skjer det jo noe hele dagen. Er han interessert i å hjelpe til med husarbeide kanskje? Det syns min lille er gøy en liten stund :o) Ellers er det nesten bedre å være ute, der kan de rase fra seg på en lekeplass en stund.

Og nei.. du trenger ikke tvile på dine morsevner... det er helt normalt og bli slitenog få kort lunte iblant. Og særlig som gravid. Har 15 mnd mellom mine to så vet at det er strevsomt, men også utrolig kos. Jeg syns faktisk det var mer slitsomt å gå gravid samtidig som man har 1-2 åring, enn å ha to barn og passe samtidig.

Lykke til! :o)

Skrevet

Jeg synes også det høres ut som om han kjeder seg. Dette høres ut som ting min gutt også finner på når jeg er opptatt av noe annet enn han. Han oppfører seg bedre når han får hjelpe til - han liker stort sett å gjøre det samme som meg. Du kan f.eks gi han en egen støvklut hvis du tørker støv, eller han kan holde støvsugeren sammen med deg... For øvrig blir vi trøtte og slitne alle sammen av og til - og hvis du er syk og gravid så tåler du mindre. Jeg ville sendt han i barnehagen. Du trenger tid og rom til å ta vare på deg selv. Så kan du heller hente han tidligere hvis du kjenner at formen tilsier det.

Skrevet

Jeg kan helleri kke gjøre husarbeid når han er våken. Med mindre jeg setter på tv'en da. Da kan han kanskje underholde seg selv med den en stund.

Synes også det er dumt av "forståsegpåere" å si at gutten din har adhd (hvis det ikke har kommet fra profesjonelt hold da, men ut i fra det du sa så virker det ikke slik). Han har kanskje bare ekstra mye energi han vil få utløp for? Må du gjøre husarbeid når du er hjemme med ham? Gå ut en tur og lek! Det hjelper mye her...

Skrevet

uff, stakkars barnet ditt. det er sånn det er å ha barn det, at det kan ta himla lang tid å komme seg ut døra f.eks, eller at det er umulig å få gjort noe hjemme fordi barnet finner på sprell hele tiden. Kan jo ikke begynne å gråte av den grunn! Hvordan tror du det blir å ha to eksemplarer da? Lettere? Tror ikke det.. Det kan høres ut som at gutten din ikke får nok stimulering i løpet av dagen. Hvis alternativet til barnehagen er å være hjemme med en mamma som vil gjøre husarbeid og synes at ungen er i veien er det nok bedre å følge han dit hvor han nok har det bedre. Det kan nok virke som du er ustabil i psyken, om du er det til vanlig eller pga graviditeten vet jeg ikke, men anbefaler deg å gjøre noe med situasjonen før det går for langt. Ikke la din egen frustrasjon gå ut over et lite barn!

Skrevet

Hvorfor har du han hjemme fra bhg når du skal gjøre husarbeid? Da har han det jo morsommere i bhg. Han kan heller ta en kortere dag. Han merker at du er sliten, og blir rastløs/urolig. Da blir det mye motstand og ugang, fordi han prøver få utløp for noe han ikke helt vet hva er. Men dette aner jeg jo strengt tatt ikke. Jeg kjenner deg bare gjennom dette innlegget. Kanskje det er noe helt annet :). Du er dessuten ingen dårlig mot fordi du er gravid og sliten, det er helt naturlig.

Skrevet

Kjære vene, Anonym 00:11. Selvsagt er det lov å gråte i en slik situasjon. Ikke hver gang, selvsagt, da trenger man nok hjelp, men at man som gravid med en liten super aktiv mini, av og til synes det blir litt mye, er da helt normalt! Trenger ikke være ustabil av den grunn. Og, JA, det kan faktisk bli lettere med 2 små. Ikke med en gang, men etterhvert som de blir større og kan leke sammen. Ser forøvrig ikke ut til om hun har latt egen frustrasjon gå utover barnet heller. Barn tar da ingen skade av av mor gråter litt innimellom.

Men, HI, om du er sliten pga graviditet og du er hjemme fordi du er sykemeldt, så ville jeg nok ikke valgt å ha mini hjemme samtidig som jeg skulle gjøre husarbeid. Send mini i barnehagen, og ikke bry deg om hybelkaninene. De går ingen steder;) Slapp av og ta vare på deg selv, så får du mere overskudd til å takle en aktiv mini senere på dagen!

Gjest Främling
Skrevet

Det er en utrolig klassisk situasjon. Han vil bare at du skal se ham. Når du ikke gir ham positiv oppmerksomhet, gjør han det han kan for å få oppmerksomhet fra deg, og det er å gjøre ting han vet han ikke har lov til. Han gjør det dermed ikke for å være slem, men for å bli sett av deg. Hvis du må gjøre husarbeid når han (en sjelden gang?) er hjemme fra barnehagen, er det lurt - som noen andre her skriver - å la han få være med og hjelpe til. Da opplever han at han får være sammen med mammaen sin.

Av og til er det lurt å prøve å sette seg inn i hvordan et barn tenker. De er aldri onde, men kan gjøre dumme ting for å oppnå noe (og så oppnår de noe helt annet). Din rolle er ikke å takle ungene, men å finne måter å samarbeide med dem på, slik at hverdagen blir god for alle. Det finnes ei bok som heter "De utrolig årene" som er veldig god, jeg anbefaler deg å lese den. Lykke til! Når du blir tobarnsmamma får storebror en til å få oppmerksomhet fra, det kommer han til å få mye glede av.

Skrevet

Jeg kan kjenne meg godt igjen i det du skriver, av og til kan man bare bli så utrolig forvilet når det er ting man vil ha unnagjort og så vil småen ha oppmerksomhet HELE tiden. Og hvis man da i tillegg er sliten og syk.. ja, da er det lett for at lunta blir kort! Du er ikke alene :-)

Men en andre har foreslått, la husarbeidet være, det er ikke krise om du ikke får støvsugd akkurat i dag eller akkurat når du tenkte. Sett deg heller ned med gutten din og lek litt på gulvet og la pliktene ligge til en annen gang, evt få hjelp senere. Og er du skikkelig sliten, send gutten i barnehagen og slapp helt av alene hjemme. Det er viktig å pleie seg selv også!

Skrevet

Jeg er og sykmeldt og gravid, og jeg tar min datter i barnehagen hver dag fordi hun stortrives der. Hjemme blir det bare masse nei og sånn. Og siden jeg er sykmeldt så er jeg dårlig, og har demred ikke energien til å aktivisere henne hele tiden. Hvorfor holder du ham hjemme når du er sykmeldt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...