frakk Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Vi har en ung jente katt som ikke har vært hjemme på på en uke. Det lengste hun har vært borte før er ca. 1 dag. Det har jo nesten vært sommer disse dagene (men kaldt på natten da..) hun har vært borte. Jeg er veldig bekymret, men mange jeg snakker med sier jeg skal ta det helt med ro. Hun er bare rundt og utforsker og plutselig en dag så er hun tilbake. Jeg har bare vært vant med hannkatter før - og de vet jeg stikker av og kan bli borte en stund... Men jeg trodde jentekatter var litt mer hjemmekjære. Hun er sterilisert forresten. Skal jeg tro på dette - eller er håpet ute? Hvilke erfaringer har dere katteeiere?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 hei,. vi ar en hunnkatt, hun kan være borte i flere dager opptil 5 dager. men er mye hjemme og hender hun tar seg en tur. du burde prøve å gå ut å rope litt etter katten, kansje hun kommer hjem da. det gjør vår katt. ikke gi opp helt enda. lykke til
frakk Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 5. mai 2011 Vi har vært i hele nabolaget og ropt - vi er jo helt hese alle sammen etter hvert. Er jo blitt så utrolig glad i denne lille frøkenen
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke det er sansynlig at hun lever i beste velgående, steriliserte katter "reker" ikke vanligvis. Men alt håp er ikke ute. Sjekk lokalavisa framover om noen har funnet en katt...
Blabb00 Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Å joda, hunnkatter kan fint ta seg en løperunde ) Katten vår var bort 3 mnd på det meste. Plutselig en dag så sto hun på trappen som ingenting hadde skjedd
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Alle katter har perioder der de er ute å herjer fra seg. Spesielt nå som våren og sommeren kommer Selv om de er sterilisert/kastrert kan de fint ta seg en tur.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 Det samme skjedde for meg i påsken. Katta var vekk hele påsken, og kom hjem like plutselig som hun forsvant. Ren, mett og uthvilt. Kanskje noen har "kattnappet" din katt også? Min er også sterilisert og pleier aldri gå noe sted. Steriliserte hunkatter skal ikke vandre, normalt sett, men det kan jo hende hun likevel har gjort det. En gammeltante av meg hadde en katt som var vekk i fem år (!) for så å plutselig dukke opp, og bli dritfornerma for at matskåla ikke sto klar der den skulle. Katter er merkelige dyr. Håper hun finner hjem igjen, slik som min pusi har gjort.
frakk Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 5. mai 2011 Jeg skjønner at jeg ikke trenger å gi opp håpet enda. Kjære pus kom hjem igjen til oss!!!! Tar gjerne i mot flere erfaringer fra flere katteelskere!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Vår steriliserte pusefrøken har vært vekk dagesvis flere ganger. 3-4 ganger har hun vært borte en ukes tid. Hun elsker å utforske og reiser gjerne lenger vekk og blir lengre borte en hannkatten. Jeg ble alltid svært bekymret tidligere, men nå begynner jeg å bli vant til at det er slik hun er. Hun dukker nok opp igjen skal du se! Er en spennende tid nå på våren. Mye å jakte på etter vinteren, bedre temperaturer og området må utforskes på nytt. Kjenner til mange eksempler på at hunkatter kan være lenge borte for så å plutselig stå på døra igjen som om ingen ting har hendt.
frakk Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. mai 2011 Så flott å høre at det finnes mange jentepuser som drar ut på oppdagelsesferd. Nå ser jeg litt mer positivt på dette Takk til alle dere som har svart!!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Vår ene jentepus var en sommer borte i 9 dager. Det viste seg at hun var innesperret på et loft i ni dager uten vann og mat. Men JAMMEN levde hun i beste velgående. Katter er utrolig seige dyr. Men... hvis jeg var deg ville jeg satt opp plakater i nærområdet og kanskje lagt plakater med bilde og info i postkassene i nabolaget. Og i tillegg ville jeg satt inn annonse i lokalavisen. Jentepusen din fortjener at dere leter godt etter henne. En vet aldri når disse pusekattene er på langtur. Det kan ha skjedd de noe eller at de rett og slett bare ute og surrer. Kanskje blitt jagd av en hund slik at de har kommet langt bort? Hoppet inn i en bil? Osv... Er hun merket forresten? Hvis hun ikke er øremerket/chippet så håper jeg du vurderer å gjøre det når hun forhåpentligvis kommer hjem igjen, Lykke til med letingen etter pusejenta. Vet kjempegodt hvor glad en blir i disse firbeinte familiemedlemmene!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #12 Skrevet 5. mai 2011 19:05 her igjen. Jeg må si at grunnen til at hun ble funnet på det loftet var at vi hadde lagt plakater i postkassene i nabolaget. Barna til en gammel dame som hadde bodd i huset kom for å rydde ut av dette huset og fant kattebæsj i en seng på loftet. Men ingen pus så de. Men på grunn av plakaten vi hadde lagt i postkassen så lot de alle dører og vinduer stå på vidt gap slik at plutselig etter flere timer så de et grått og hårete lyn som forsvant ut ytterdøren Vi ga de en flaske vin i finnerlønn. For de nektet å ta i mot penger.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #13 Skrevet 5. mai 2011 vi hadde en ukastrert hannkatt da, men han var ihvertfall borte i 1 ÅR, før han plutselig stod på døra vår og ville inn i varmen igjen Svinset inn som ingenting hadde skjedd. Bikkja, som i grunn HATET katter, aksepterte at herren var hjemme med en gang, og la seg langflat for ham (katta ga bikkja RUNDJULING når vofsen først kom i hus, så de hadde et fint forhold i grunn:p) Den var hjemme en liten stund (noen dager), før han la ut på vandring igjen, og har ikke sett ham siden... :/ Natta før han ble borte, lå han i senga mi og koste sge ihjel, ville bare ha klapp og kos hele tiden, tror det var hans måte si hadet på Så med katter kan ALT skje Og det er ikke mye du får gjort. Enten kommer hun hjem, eller så er hun borte.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 Du med den ukastrerte hannkatten. Da har sikkert katten din funnet seg et nytt og bikkjefritt hjem. Han var sikkert bare innom for å si hadet bra til dere. For et fint minne for deg. Er det lenge siden han ble borte igjen? Håper du kastrer katten din hvis du har en ukastrert en nå. Det er ALT for mange kattunger som blir født og har det vondt.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #15 Skrevet 5. mai 2011 Vi har hatt noen katter opp gjennom årene, både sterilisert og ikke sterilisert og det har alltid vært vanlig at katten blir borte en liten periode ( en til to uker). Spesielt på denne årstiden har de lett for å bli borte en stund, så jeg ville tatt det med ro en stund til. Selvfølgelig det finnes jo en liten sjangs for at det har skjedd noe, men jeg tror det er større sjangs for at pus bare har seg en lengere "tur".
frakk Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 5. mai 2011 Gjett hva????? Hvem er det som ligger ved siden av meg i sofaen nå????? Jepp - pusejenta vår er hjemme igjen. HURRA!!!!! Takk for alle oppmuntrende historier - og ja nå skal pus "chippes"!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #17 Skrevet 5. mai 2011 Åååååååååååå så glad jeg ble! xD Hilsen hun som fortalte om katta som var vekk i fem år. Glad du slapp vente så lenge.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #19 Skrevet 5. mai 2011 19:34: haha, det er vel 10 år siden, så han har nok tatt kvelden Han var en norsk skogskatt vi tok til oss (familien vår) siden eieren ikke kunne ha ham pga allergi (de vurderte å drepe ham) Han hadde vært utekatt hele sitt liv (semivill), dog han var hjemmekjær hos oss i mange år før han fant ut at han bare måtte høre på villkatten i sitt hjerte Grunnen til at han aldri ble kastrert, var at han var semivill, og det ville vært for stressende for ham å ta ham med til dyrlegen, han var en slik katt som kom og gikk som han vil, og som egentlig ikke var eid av noen, han bare bodde hos oss Vi tok meget godt vare på ham, ga ham ormkur (vi gikk med bandasjer oppover armene i flere dager etterpå, og han nektet å "snakke" med oss like så lenge), han fikk god mat, en seng og sove i, kos og var elsket av alle oss barna. Hunden kom et par/tre år etter katten, så han var voksen og stor idet hunden kom inn i bildet. De hadde kun den ene krangelen, katta fillerista bikkja så det sang og satt ned poten. HAN var sjef. Den søte fuglebikkja la seg langflat og lot ham spise fra fatet sitt Så han hadde et flott liv hos oss, på tross at han ikke var kastrert,og ja, han ble far til mange kattunger, men alle i bygda trivdes med det, for han var VAKKER! Perfekte linjer, nydelig pels, alt var rett og slett vakkert på den katta. Dog var han ingen innepus eller fulltam katt, han var sin egen sjef. At han valgte å være ute i det fri var hans valg helt og holdent, han ble ihvertfal ikke presset av bikkja, for hu var søren med underdannig ham P.S: Jeg har ingen katt selv, føler ikke at jeg har nok tid eller ork nå som jeg er voksen og har barn, hus, jobb osv osv. Var fint når jeg bodde hjemme hos mamma og pappa og kun gikk på skole.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #20 Skrevet 5. mai 2011 Ååååå så kjempebra! Kos deg med henne. Kjempelurt å chippe henne i tilfelle hun stikker av en annen gang.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #21 Skrevet 5. mai 2011 Godt å høre!! Vi har en hunnkatt, hun har aldri vært borte i mer enn 1 dag. Jeg hadde blitt livredd for hun hadde vært borte i nesten 1 uke..lurt å chippe katten ja.!!!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #22 Skrevet 5. mai 2011 Så bra at hun er hjemme igjen Lurer på om pusen vår kommer hjem igjen noen gang...hun har vært borte i to år nå til sommeren - savner henne veldig enda og håper hun bare "flyttet" litt for en stund, men skal vel noe til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå