Hera_75 Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Min sønn på 41/2 mnd er i ferd med å slite ut mammaen sin med nattamming. Har tidligere spist bare en eller maks to ganger på nettene, men i det siste har det endret seg totalt. Trodde det var økedøgn, men det bare fortsetter.. nå er det 4. natten med amming klokken 23,1,3,5,6,og 7... Han legger seg klokken 20 ca, får nå pupp, grøt og en ekstra flaske melk for å bli ordentlig mett. alt går ned, han er skikkelig sulten. Sover veldig godt, og sovner igjen med en gang han har fått pupp. Det gjør derimot ikke jeg, blir liggende og vri meg.. har begynt å legge ham på eget rom, trodde det skulle gi mindre forstyrrelser for ham slik at han ville sove lenger. Dermed må jeg opp og amme.. vurderer å ta ham inn i sengen igjen, men føler det blir å ta et skritt tilbake.. Ammingen klokken 11 på kvelden har jeg vekket ham for, tenkte kanskje det ville få ham til å sove lenger, men det virker ikke som om det er forskjell på om jeg gjør det eller ei.. han våkner kl 1 igjen okke som.. Noen som har noen råd for å forlenge soveøktene?? Fantaserer dag og natt om en sammenhengende natts søvn..
littlefairy Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Her er det også veldig forskjellig, det endrer seg fra uke til uke, og nå har jeg bare godtatt at sånn er det bare! Har ikke så mange gode råd å gi, men tenkte det kunne være en liten trøst at vi er flere som har det sånn. For et par uker siden gikk gutten min fra 1 nattamming til å sove hele natten igjennom, våknet kun for smokk. og det som skjedde var at melkeproduksjonen min sank drastisk, så etter ca en uke var det full amming på natta igjen, våkna kun etter et par timer hele natta igjennom for å spise, og sånn var det noen netter, ca 1 uke, og så den siste uka gikk han plutselig ned til 1 nattamming igjen, for nå er antageligvis melkeproduksjonen på topp igjen, så de to-tre siste nettene har han sovet helt fra 20.00 til 06 uten å spise, så nå går vel produksjonen min ned igjen, så er det vel på'n igjen om et par dager tenker jeg:S skal ikke være lett det her!!! Gutten min er også hvert øyeblikk 4,5 mnd... Men bruker du smokk? Det er en stoor hjelp her i gården hvertfall, noen ganger roer han seg bare med smokk, men jeg merker fort om han ikke blir fornøyd med den... :S Jeg var på HS og forhørte meg ang. dette med grøt når han plutselig begynte med hyppige oppvåkninger, og hun sa jeg kunne prøve, men at jeg ikke måtte belage meg på at det endret noen ting. Rakk ikke starte med grøt før han plutselig våknet kun 1 gang pr natt igjen, så da dropper jeg å innføre grøt helt enda (siden det varierer så veldig). Og helsesøster ga også tips om å legge han på eget rom, men det har vi heller ikke prøvd, og likevel så skjer alt dette, så jeg tenker at sånn er det sikkert bare en periode, så får vi håpe alt retter seg etterhvert
Hibiscrub Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 min erfaring med nattavenning : gikk fra samsoving med enmillon forsyne-seg-selv-amminger og kun sovne med puppen, til å sove på eget rom i egen seng hele natta uten mat, på en uke! hvordan? jeg lette etter tips på youtube, og fant noe amerikanske greier, 'sleep-easy solutions - som går ut på å lære barnet å sovne inn selv, og takle at de gråter litt mens de lærer dette. når kiddo nå våkner om natta så går jeg ikke inn, men venter og ser an. hun har jo lært seg å sovne selv igjen, så det gjør hun som oftest etter bare noen minutter med sutring.
Hera_75 Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 5. mai 2011 @ hibiscrub - det hørtes jo helt fantastisk ut... Hvor gammel var jenta di da du fikk til dette?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Hei, ikke erfaren mamma jeg da. Men mini her spiste hvertime døgnet rundt trodde jeg skulle stryke med! Jeg er alenemor så ikke mye avlastning. Men jeg fikk bo hos en sykepleier i 2 døgn, hun sa til meg ALLE babyer kan få gode nattrutiner og sove natten igjennom fra de er 4 uker og det tar ikke mer enn ca 3 døgn. Det er ofte slik at små babier ikke er så veldig sultne på natta, men vil gjerne ha en liten påtår og litt kos. Og mammaer forbinder gråt emd sult. Jeg gjorde det nemlig. Men jeg fikk beskjed om å gi masse mat på dagen og masse og ofte på kvelden. Klokken 23 skulle hun sove i egen seng, da skulle hun sove til 6. Hun gråt og jeg fikk beskjed om å IKKE plukke henne opp, men heller gi henne smokken og stryke på henne slik at hun vet jeg e ri nærheten.. Da sovnet hun rasket igjen. Dette gjorde jeg vel frem og tilbake et par timer første døgnet, neste døgnet holdt jeg vel på slik en 5-6 ganger før hun sov og da sov hun til halv 7!!!! Første døgnet fikk hun et natt måltid 3-4 tiden Neste døgnet sov hun altså rundt. Barn liker rutiner og er ikke så vanskelige å avvenne sa hun. Det som er vanskelig er å høre barnet sitt gråte.. Men de dør ikke av å sutre litt.. LYKKE TIL! slik du holder på nå er ikke noe vits! Barnet rekker ikke bli ordentlig sultenen før det vil ha mer og blir da heller ikke ordentlig mett.. ond sirkel.. Du blir jo utslitt nå stakkars!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå