Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #1 Skrevet 5. mai 2011 Hei Jeg er litt over 17 uker på vei men tenkte å begynne å kjøpe litt etter litt slik at jeg skal slippe å kjøpe alt på engang rett før babyen kommer:) Hva er viktigst å kjøpe til nyfødt? Hvilken butikk/nettbutikk får man tak i det meste av baby utstyr?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 Dette syns jeg er viktig å ha til en nyfødt: * Bodyer som ikke må trees over hodet, dette er skummelt både for baby og deg Mye greiere med en som kan knyttes/festes uten at hodet må igjennom, ihvertfall helt til å begynne med. * Ha minst en smokk og en flaske stående klar hjemme, JUST IN CASE. Ellers er det ikke så mye en nyfødt trenger av utstyr, en snill mamma og mye søvn kommer du langt med Lykke til med baby!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Takk for svar. Jeg fant ei baby handle på nettet og der står det alt mulig. Så da tenker jeg trenger babyen alt dette? Men klart jeg vil jo at babyen skal ha alt som h#n trenger. Jeg har termin i Oktober og da trenger jo babyen varme klær også siden vinteren nærmer seg. På lista her står det ang klær: 6 bodier 4 strømpebukser 2 bomullsjakker 3 par sokker 2 bomullsluer 1 utejakke+bukse eller dress (det blir da sikkert når babyen har blitt større?) 1 lue for vinterbruk
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Tenker du bare klær nå eller? Hvis ikke er det slikt som: Bleier, kluter, zinkkrem eller annen salve til rumpa, badebalje ( hvis du ikke har badekar ) vogn selvfølgelig, seng / vugge m madrass, dyne, pute etc, babyteppe, badeolje, ammeinnlegg i ull og vanlig innlegg, brystvortekrem / skjold ( forutsetter at du ammer da..) Greit å ha febertermometer, sårsalve, pipette ol liggende. Leker, uro, lekegrind, leketeppe, vippestol, alt sånt kan man vente med..
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #5 Skrevet 5. mai 2011 Tror jeg ville droppet bomullsklærne, ull er best for vinterbarn Jakker? Hvorfor det? Har ikke en eneste gang brukt jakke på min lille på 5 mnd, her går det kun i hele dresser.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Jeg tenkte på både klær og alt andre som er viktig:) men kan dere anbefale en god nettbutikk der man kan få tak i det meste?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 http://www.no1barnevogn.no har rimelige vogner,vognpose og bilstoler. http://www.lilleprinsen.no har mye kult utstyr til baby. De har det meste av småting man trenger. http://www.alexi.no har mye babyutstyr http://www.bambina.no http://www.ringoshop.no har rimelig babytstyr Alt dette fant jeg ved et enkelt søk på babyutstyr på google.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 De første månedene er en nyfødt baby ofte inntullet i babyteppe. Det fungerer som en slags "jakke", hehe! Det er vanlig å ha flere tepper, og mange kluter.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Ikke kjøp inn for mye lekre sett med klær. Bodyer og strømpebukser holder langt. Den første tiden går med til amming/mating og fokus på kjøpesenterturer blir liten hvis du blir litt plaget. Du kan ønske deg i fødselsgaver, og får som regel uansett! Det er styr med masse klær den første tiden da det går en del tid i skifte av bleier. Opp mot 15 pr døgn. Kluter ca 20 stk for gulp/mating med flaske, salve til stumpen, en badesåpe, smokk, en flaske, kjøp inn en pk mme/ferdig mme like før termin så du har i tilfelle, 3 pledd som du har å rullere ved vask, dyne/dynetrekk, bilstol/vogn, balje/stellebord/kommode til stell/bading/klær. Bruk gjerne bagen som seng i starten, lunt, trygt og godt:) Så har du ikke råd til seng med en gang kan barnet leve flere mnd i bagen. Max 5-6 mnd, kommer an på lengden av barnet/bagen.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #10 Skrevet 5. mai 2011 Du skrev "Bruk gjerne bagen som seng i starten, lunt, trygt og godt:)" hva slags bag mener du da?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #11 Skrevet 5. mai 2011 Bare et spørsmål; hva erdet som er farlig med at body må tres over hodet?!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #12 Skrevet 5. mai 2011 Vogn, helsetepper, gulpekluter (kjøp sånne tøybleier på princess f.eks), omslagsbodyer og bukser (på hm har de noen tynne som er lette å ta av og på), et par luer. En vindtett dress, brystpumpe (elektrisk), babycall. Stellebord (eller sånn buet matte du kan legge et sted som stellebord). Vi hadde et lillelam-pledd som vi brukte som "dyne" det første året. Helt perfekt bruker det faktisk litt enda (3 år). Du trenger selvsagt også bleier, sinksalve og olje (til badevannet) Det tror jeg var det meste av det vi brukte de første mnd. Vi hadde også en lekegrind med mulighet for høy bunn i stua som dagseng.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #13 Skrevet 5. mai 2011 Vognbag;), og den holder egentlig lenger også, kommer an på lengde barn/bag. Siden klikka i sta, så jeg fikk ikke retta det opp! Mine barn har ligget i bagen til de var ca 5-6 mnd. Jeg har lagt merke til at andre pakker ammepute, pledd osv rundt babyen i senga for å gjøre det lunt og trygt. Enklere med bagen. 14:56
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 Nok gulpekluter og vaskekluter (her i huset vasker vi stompen med engangsvaskekluter fra libero og tørker med myke små princessvaskekluter som kom i 5-pack, de passer også YPPERLIG til å vaske kroppen med i badekaret eller vaske ansikt og hender og slikt når de er grisete) ! Masse bleier og kanskje noen stellebordunderlag fra libero (vi bruker dem fordi snuppa tisser og bærsjer på bordet ganske mye når vi skifter bleie og det er ikke alltid aktuelt å skrubbe stellebordet midt på natta liksom), zinksalve og litt badeolje. Til mating kan det være greit med ammepute (jeg overlever ikke uten min), noen små handduker til å legge over puta (vesla griser) og ha et sett ammeskjold hjemme just in case. MME og en tåteflaske med minste størrelse tut (Avent-flaskene er topp og passer med aventpumpe og annet utstyr men de kommer med en størrelse to-tut så derfor må du kjøpe en størrelse en-pakke for å være sikker helt i starten). Til soving ha iallefall to babytepper og en dyne. To sett med sengesett og laken (du får jo med putetrekk men baby bruker ikke pute så derfor kan det være lurt å legge gulpekluter under hodet deres mens de sover så du slipper å skifte laken HVER gang de gulper og dermed bare trenger to sett). Kjøp combo eller duovogn og om du ikke vil ha vugge eller kurv kan babyen sove der i begynnelsen. Store sprinkelsenger er flotte men absolutt ikke nødvendig i begynnelsen. De er alt for store og dessuten anbefales det at babyen sover på samme rom som deg i allefall et halvt år. Ellers garder deg med brystinnlegg, og om du lekker mye kan det være fint med sånne ammekopper som du bruker på motsatt pupp av den du ammer med. Det var helt nødvendig for meg de første ukene for det fantes ikke et ammeinnlegg som kunne takle spruten jeg fikk.. hehe. GODE amme-bh'er og skjorter og singletter som gjør det lett å lete fram puppen. Ellers er det fint med en temp-måler (enten gammeldags eller overflatemåler men de er litt dyre), paracet (men de får du antageligvis ikke bruk for), nesesuger og saltvannsampuller til tette neser eller rensing av øyne. En liten smokk kan også redde deg i noen situasjoner.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #15 Skrevet 5. mai 2011 Og den kleslista her helt grei, men det er ok men noen ekstra bodyer, iallefall med en gulpebaby. På H&M har de bodyer du ikke trenger å tre over hodet, de er kjempekjekke. Det er jo selvfølgelig ikke farlig, og baby venner seg til å få klær over hodet, men store fontaneller og illsinte babyer kan gjøre mammaer litt nervøse.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #16 Skrevet 5. mai 2011 Og bomullsbodyer går HELT greit inne. Nyfødte er jo ikke akkurat ute så ofte, så lenge du har OK innetemperatur og har et teppe over spiller det da ingen rolle! Et ullsett eller to er bra for når du skal ut å trille i vogna og slikt da, men for oss hadde det blitt alt for dyrt med bare ullklær i nyfødtstørrelse! (Og forresten.. vi fikk en ganske liten baby og da vi trodde hun kom til å bli litt større kjøpte vi mest inn i 56, nesten ingenting i 50 men 56 er virkelig ikke SÅ stort så kjøp en blanding av de to størrelsene og se det litt ann for butikkmerker er forskjellige)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå