Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff.. Den lille tulla mi har fått utslett og er usikker på hva jeg skal gjøre med det- og hva det kommer av..? Noen som har opplevd utslett av babyolje? Har ikke brukt noe annet enn sink salve og babyolje på henne...

Det kjennes ut som sandpapir på det ene kinnet,bak øret og på den ene siden av hodet. Er litt nedover brystet også. Men her synes det ikke- ikke rødt eller noe sånt... Dette fikk hun på mandag.

Har også på albuene og her er det synelig tørr hud og litt rødt. Dette har hun hatt litt av i mindre grad en stund.

Det virker ikke som det klør.

Hva kan det være, og hva kan jeg smøre på?

Hun er straks 12 uker

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken babyolje har du brukt?

Gutten min og jenta mi får sånn som du beskriver. Men da har de reagert på noe. Og når vi har funnet ut hva det er så og fjernet den tingen så har det gått over. Men passer på å bruke olje hver gang de bader også for at huden ikke skal bli tørr.

Måtte gå over fra omo vaskemiddel til neutral da lillegutt bare var noen dager. Så nå bruker vi bare det merket.

Skrevet

Hei,

Hvilke babyolje brukte hun? Her i gården var det det som gjorde utslag på nurket vårt :( Selv om jeg byttet over til et annet merke og smurt flere ganger om dagen med A-dema fuktighetskrem forsvant dem ikke. Det var sikkert fordi jeg ventet for lenge med å bytte merket, utslettene ble helt or jævlig, rødt og knuss tørr, og klødde fært, tilslutt måtte jeg derfor ty til hydrokortison salve. Etter 3 dager med 2 omganger med hydrokortison + masse A-deme fuktighetskrem forsvant alle utslettene :) JIPPI!

Jeg vil anbefaler deg å gå til anskaffelse av fuktighetskrem A-dema som er utrolig god mot kjempe tørr hud, smør et tjukk lag hver gang du skifte bleiene hans, og se om dette går over etter hvert. Om det ikke blir bedre og tulla di føler ubekvemt så ville jeg gå så dramatisk skritt som å ty til hydrokortison salve. Lykke til!

Skrevet

Kan godt være det er hormonutslett, og det er ikke så mye å gjøre med, det må gå sin gang og gå over av seg selv. Småen hadde det, masse i fjeset og etterhvert på hele kroppen.

En annen ting er at han blir ekstremt tørr av ull, så det kan vi ikke bruke. Når han var så tørr på kroppen prøvde vi både babyolje og A-krem, uten hell. Kjøpte så Aderma krem og den gjorde underverker. Huden er så myk og fin igjen. Og en annen ting, vet ikke hvor ofte du bader småen, men det holder lenge med en gang i uken. For mye vann tørker ut sart babyhud.

Lykke til ;)

Skrevet

Min gutt på 3mnd har også slik som du beskriver på begge kinn og litt på halsen. På helsestasjonen sa de i begynnelsen at dette var hormonutslett, noe som er veldig vanlig. Det forsvant etter en stund.Smurte med A-krem. Nå kom det utslett igjen,mye mer hissig og klødde. Vi smurte med a-krem men hjalp ikke, og han klorte seg veldig. Gikk til legen som mener det er atopisk eksem. Har fått en krem på resept og etter ett par dager var utslettet borte. Viktig å holde huden myk med fuktighetskrem uten parfyme, ikke bade for ofte og bruke babyolje i badevannet og helst ikke såpe.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Er usikker på hva babyoljen heter, er det forskjell på dem da? (hehe... nybegynner ja...)

Vi bader/dusjer kanskje 2-3 ganger pr uke, har ikke brukt såpe, kun babyolje i vannet og noen ganger direkte på huden- det er kanskje ikke bra?!

Må vel prøve meg fram litt med ulike kremer, takk for tips! Håper at d ikke er atopisk eksem...

Skrevet

Ja, det er nok forskjell på babyoljene, dessverre :(

Når det gjelder badinga så holder det massevis å bade tulla deres hver 5.dag siden hun har så tørr hun som hun har. Du får heller bruke en klut og vasker henne hver dag, husk å smør 1 tjukk lag med fuktighetskrem rett etterpå. La det trekke litt inn før du klær på henne :) Lykke til!

Skrevet

Takk! :)

Har natusan babyolje... er det en annen dere anbefaler?

Skrevet

anbefaler neutral babyolje..

og neutral vaskemiddel til klær.. Jenta mi var bare noen dager gammel da jeg måtte bytte fra Blenda da hun var baby, og reagerer fortsatt i en alder av snart 8 år..

Skrevet

Her er lillegutt plaget med atopisk eksem, så vi har jaggu prøvd oss frem med både oljer, kremer og diverse. Det er jo absolutt ikke sikkert jenta di har dette, men uansett er erfaringen min at sart babyhud IKKE har godt av Natusanproduktene og tilsvarende. På apoteket får du en spesialbadeolje for tørr hud, spør etter Rikshospitalets badeolje. Den funker veldig bra her, anbefales sterkt. Lillegutt reagerte enormt på Natusan sin olje, ble full av utslett...

Vil også anbefale å ta en tur til legen for å avdekke om det er eksem - i så tilfelle bør det antageligvis behandles med kortison en periode. Det kan høres ille ut, men er virkningsfullt og ofte bedre enn alternativet (at baby får stadig verre hud og begynner å klø).

Vi har god erfaring med Apobase (rød tube), en fet fuktighetskrem. Men vi har prøvd 10-12 ulike kremer, så du må forberede deg på litt prøving og feiling. Mange har god effekt av Exomega fra Aderma, men her fører den til svie og mer kløe.

Lykke til, håper det bare er litt uskyldig barneeksem som går over fort!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...