Gå til innhold

svangerskapskontroll, hvor ofte går dere?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har vært til lege, en gang da var jeg i uke 10. Skal ikke på UL før i slutten av mai, er da i uke 19. Skal ikke begynne og gå til jordmor før etter uke 24. Dette er mitt tredje barn. Husker at jeg var mye oftere til kontroll med min første. Da ble jeg lei alle besøkene til jormor og lege, men nå er det jo nesten ingen ting. hvor ofte går dere til kontroll?

Fortsetter under...

Jeg er på vei med mitt første barn og var hos legen i uke 5 for da var vi usikker på om vi skulle beholde. Et par uker etter ringte jeg jordmor for jeg hadde ikke fått noe som helst informasjon om svangerskap eller noenting så følte meg veldig på villspor. Etter det har jeg vært der 2 ganger og skal tilbake i juni :P 1 gang i mnd :P

Vi har gått i gjennom prøverør, så vi fikk den obligatoriske ul i uke 7. Var til legen i uke 12, og ul nå på mandag, da er jeg akkurat 19 uker i følge min egen termin.Fikk beskjed om å komme inn og ta ei ekstra bl,prøve i uke 20 pga at dei fant noe antistoff i bloet mitt. Har så fått beskjed om at det blir ikke noe da før i uke 24 , da hos jordmor.

Det finnes egne retningslinjer for hvor ofte man skal gå til kontroll, men man kan be om flere (ev. færre) kontroller. Da jeg var gravid med førstemann i 2007 var jeg hver 4. uke, første kontroll faktisk i uke 4! Gikk kun til fastlegen.

Sist gang i 2009 var jeg på første kontroll i uke 11, og ca hver 4. uke etter det, innimellom oftere. Alternerte mellom lege og jordmor, på slutten var jeg kun hos jordmor. Fikk endel ekstra oppfølging av jordmor pga fødselsangst.

Nå er jeg gravid med nummer tre og var til første kontroll i uke 10, og så ny kontroll når jeg var 14 uker. Var hos jordmor når jeg var 17 uker, og skal til UL når jeg er 18 uker. I tillegg vil legen ha meg inn til kontroll etter UL for å se resultatene. Tror ikke så mange leger gjør det, for UL regnes jo som en egen kontroll. Så det har altså vært ganske tett med kontroller her i det siste, men vet ikke om legen tenker over at jeg også går til jordmor. Har ny time hos jordmor i uke 24.

Synes det er rart at du ikke skal til jordmor før uke 24, her er første time i uke 16 ca. Avhengig av om man har noe på hjerte er jo uke 24 litt sent... Og det er jo veldig lenge med 9 uker mellom 1. kontroll og UL, du burde jo ha en kontroll imellom i uke 14/15. Kanskje legen tror du skal til jordmor? Ifølge retningslinjene kan du be om flere kontroller.

Man går kanskje litt oftere til legen dersom man er sykemeldt eller trenger henvisning til fysio etc.

Jeg er også tredje gangs fødende. Da jeg var gravid i 2000 og 2003 gikk jeg mye oftere til kontroller enn nå. Tror det var anderledes tidligere i forhold til hvor mange kontroller man skal ha under svangerskapet, hvis det ikke er noe spesielt vel og merke. jeg var hos lege rundt uke 8, skal til ul om to uker, er da i uke 18. Hun sa jeg ikke trengte ny kontroll før etter jeg hadde vært til ul. Å det er helt greit syns jeg. Men gleder meg selvfølgelig vedlig til neste kontroll nå.

Annonse

Gjest isimagen

Jeg har hatt veldig mange kontroller! Legen min synes det er alt for lite med 8 kontroller totalt (inkl. ultralyd, som er de nasjonale retningslinjene).

Til nå har jeg vært/skal på følgende (er nå 18+1):

7+0 Lege

9+1 Lege

11+6 Lege

18+0 Lege

18+4 Ordinær UL

21+4 Jordmor

24+0 Lege

I tillegg til dette kommer hele 3 ultralyder hos gynekolog fra uke 7-13. Det skal sies at jeg har hatt to spontanaborter før jeg ble gravid denne gangen, og derfor fikk ekstra oppfølging i starten - men etter uke 13 har legen min ikke gitt meg noe mer ekstra enn det hun gir alle "sine" gravide.

Jeg har satt utrolig pris på oppfølgingen, spesielt i starten fordi jeg da var ufattelig bekymret og grublet mye. Nå synes jeg det er helt greit å vente 4 uker på neste kontroll - jeg kjenner jo liv flere ganger om dagen og føler at alt er fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...