LilleMamsen Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Hei igjen, Hadde et innlegg tirs kveld ang brystbetennelsen som jeg tror og håper jeg klarte å stoppe. Har fremdeles vondt i puppen og litt i kroppen, men feberen har gått ned. Lillegull spiser bra av den vonde puppen og jeg håper det er nok, for jeg klarer ikke å pumpe noe ut av den når han er ferdigspist. Det som er enda rarere er at jeg ikke får noe ut av den friske heller! Blir litt bekymret jeg, er det pga 'sykdommen', stressituasjonen eller hva er det som skjer? Pleier å måtte pumpe litt om natta for at Lillegull skal få ordentelig tak i en sprengt pupp, men her er det hverken spreng eller melk. Håper at dette kan rette seg når formen blir bedre; er det noen med erfaring?
nr2-imagen:) Skrevet 5. mai 2011 #2 Skrevet 5. mai 2011 jeg fikk brystbetennelse forrige uke. Før dette hadde jeg kjeeempe mye melk. Var spreng hele tiden. Men plutselig forsvant sprengen og melken. Pompet etter hver gang jeg ammet. Spurte helsesøster og hun sa man kan oppleve å få mindre melk når man får en betennelse, men at melken kommer tilbake. Føler jeg har litt mer nå, men langt ifra så mye som jeg hadde. Lillegutt hadde også gått opp 100g for lite :/
RockMyWorld Skrevet 5. mai 2011 #3 Skrevet 5. mai 2011 Jeg hadde brystbetennelse sist gang og det hadde ingen innvirkning på melka, jeg hadde nok og vel så det :-)
lillenims Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Ja, noen opplever mindre melk etter brystbetennelse, og for noen er dette varig, dvs i hele denne ammeperioden (de har så vidt jeg vet opplevd full produksjon igjen med neste barn). Det er usikkert hvorfor dette skjer, men sannsynligvis er det fysiologisk, dvs noe som skjer med melkekjertlene. Det er likevel ikke noe problem å fullamme, produksjonen vil justere seg opp på det andre brystet. Legg barnet til brystet med minst melk først, så stimulerer du produksjonen der maksimalt. Deretter kan han spise av det andre. (Om du kun gir en pupp pr måltid må du naturligvis sørge for å gi fra det andre også, men om "det syke" er nok så har du nok tilstrekkelig med melk der også ) Pumping gir bare dårlig indikasjon på om du har nok melk eller ikke. Stress vil også påvirke hva du får ut når du pumper, så jeg ville droppa det om jeg var deg. Du kan massere brystet eller håndmelke litt om det er så hardt at han ikke får tak. La barnet die så ofte og lenge han vil, følg med at det er 5-8 godt våte bleier i døgnet, og vei på helsestasjonen igjen om en uke.
LilleMamsen Skrevet 5. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 5. mai 2011 Takk for tilbakemeldinger. Den vonde puppen har klumpet seg igjen og nå er feberen på vei opp Trodde jeg hadde klart å bli kvitt 'svineriet'. Prøver å få tømt det nå m massasje i badekaret og mye amming. Men det er tydeligvis noe 'galt' med den vonde- han vil helst ikke ha den. Er jeg ikke bedre innen i morgen blir det tur til legen. Har ikke tatt smertestillende, men bør vel det snart Er det Paracet som gjelder?
RockMyWorld Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Prøv å smør inn brystet med kefir. Vet det høres rart ut, men har hjulpet mange :-) God bedring!
lillenims Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 Har hørt at kesam funker også, mye brukt i Tyskland i følge en ammehjelper med kjennskap til det. Om du ikke er blittt bedre (ikke nødvendigvis BRA, men bedring) innen 24 timer så oppsøk lege. Ta med melkeprøve og be om at denne sjekkes for bakterier slik at du får riktig antibiotikabehandling dersom det er aktuelt. Mer informasjon her, inkludert skriv du kan ta med til legen: http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt Tette melkeganger: http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger Har du prøvd kreative ammestillinger?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå