Gå til innhold

Delamming-økt produksjon 11 uker gammel baby?

Anbefalte innlegg

Jeg delammer jenta mi på 11 uker da produksjonen dalte da hun var ca 1 mnd gammel. Vektnedgangen kom i forbindelse med kolikk (skrek opp mot 9 timer i strekk). Ble en dårlig sirkel med at hun sovnet ved brystet og nok brukte mer puppen som smokk enn matfat. Fikk heldigvis kurert hennes kolikk til kiropraktor men har ikke fått i gang full produksjon til tross for flere forsøk med pumpe og økedøgn.

Gir nå bare på bryst på natten og hun krever da mat hver 2-3 time. På dag og kveldstid ammer jeg henne først før jeg gir flaska. Har forsøkt å legge inn økedøgn(ammet henne hver 2 time) uten at det gjorde noe spesielt på produksjonen. Tror at det ikke er mulig for meg å øke produksjonen men skulle gjerne gjort det. Det viktigste er så klart at hun nå får nok mat men det hadde jo vært veldig greit å kunne fullamme henne:) Stresser ikke med dette men bare lurer på om det noen med lignende erfaring.

Er det andre i min situasjon som har erfaringer med øking av produksjon og som evt har klart å fullamme etter så lang tid?

Fortsetter under...

Flott at kiroprator hjalp! Var det KISS/nakkeskjevhet som var problemet? Er hun helt bra nå eller går dere fremdeles til kiropraktor?

Hvordan vet du at du produserer for lite? Hvor mye legger hun på seg nå, og hvordan har vektoppgangen vært siden fødselen? Hvor mye gikk hun ned da hun var 1 mnd? Hvor mye gir du henne på flaske? Husk at det ikke er noen sammenheng mellom hvor mye du kan pumpe og hvor mye melk du har, pumper kan være veldig lite effektive.

Å bruke puppen som smokk er slettes ikke dumt, de får i seg mat da også og det stimulerer melkeproduksjonen veldig fint. Pass på at sugetaket er bra - det er viktig å ha hele brystknoppen og mye av det brune i munnen, ikke bare tuppen av brystknoppen. Den skal ikke bli flat eller deformert.

Jeg begynte å amme min datter da hun var 11 uker, hun tok ikke puppen før da så jeg pumpet og hun fikk flaske. Måtte da supplere med mme fordi jeg ikke fikk pumpet nok, men da hun begynte med fullpupping fikk hun i seg nok melk likevel. Jeg hadde is i magen og lot henne KUN få pupp i 3 uker. Da la hun ikke på seg, men gikk heller ikke ned, og hun hadde våte bleier. Helsesøster var enig i at det var ok, selv om det nok lå i ryggmargsrefleksen hennes å si at jeg burde gi tillegg. Etter 3 uker begynte hun å legge på seg og fulgte kurven helt fint.

Så det jeg ville gjort (igjen) er vel å prøve å kun gi pupp - så ofte hun vil ha, så lenge hun vil ha. Stikk på helestasjonen og vei først, følg med på at det er 5-8 godt våte bleier i døgnet, og se hvordan det går om du kun gir pupp. Om bleiene er våte og hun virker fornøyd, får hun sannsynligvis nok melk - da kan du veie igjen om ei uke og se hvordan det har gått.

Det er naturligvis viktig at du gir tillegg dersom bleiene virker tørre eller hun blir slapp eller virker sløvet (ikke interessert i å spise). Hun er såpass stor nå at du kjenner henne godt og vet hvordan hun pleier være, så da legger du nok merke til om noe ikke er som det skal også :-)

Takk for svar:)

Lisstuppa hadde låsninger i både nakke og korsrygg/bekken på høyre side. Ble helt bra etter 2 beh heldigvis. Er som et lite mirakel. Hun skrek jo opp mot 9 timer i strekk og både foreldre og barn ble utslitt. Hun har alltid hatt godt tak rundt puppen. Dette var helsesøster enig i. Har ikke brukt pumpe på lenge da jeg har funnet ut denne ikke pumper ut alt. Er tydelig at jenta mi får ut mer melk enn maskinen gjorde.

Jeg vet at jeg har for lite melk da hun krever mer mat ca 30 min etter at jeg har ammet henne. Må dessuten gi av begge bryst. Tenker at hun på natt kun trenger morsmelk da hun ikke har like stort behov for mat da. Melken er jo også fetere på morgenkvisten.

Er egentlig synd det er slik fordi hun la på seg 200g på 3 dager da helsesøster kom på besøk etter fødsel. Dvs at jeg hadde stor produksjon! Deretter la hun bare på seg 100g på 14 dager og gikk faktisk ned 50g uken etter ( jeg tenker at produksjonen dalte da jeg ble stresset).

Etter at jeg startet med tillegg har hun lagt på seg 250g i uken så har hatt en veldig fin oppgang.

Hadde jeg fått gjort ting igjen hadde jeg nok jobbet mer med ammingen da hun var ca 1 mnd gammel. Men ble nok såpass stresset at jeg rett og slett fikk liten produksjon. FIkk verdens dårligste samvittighet for at jeg ikke forsto at hun fikk i seg for lite melk. Etter at hun ble kvitt kolikken var hun så fornøyd og glad. Var verken slapp eller gråt. Som 1 gangsmor trodde jeg derfor at hun fikk nok mat.

Du kan jo gjøre et nytt forsøk på fullamming nå da? Stol på deg selv, stress ned og amm som bare det ei uke - så ser du hvordan det går? Vei henne før du begynner, og pass for all del på at det er nok våte bleier. Ikke tenk på hva du KUNNE ha gjort, bare gjør det nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...