Gå til innhold

Neinei. Dumme meg strøk på eksamen i dag. :( Hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klarte selvfølgelig å stryke på muntlig eksamen i norsk i dag. Hadde virkelig satset alt på å klare dette skoleåret så jeg fikk studiekomp. så jeg kunne komme inn på høyskole, som jeg allerede har søkt på.

Hva gjør jeg nå da? Er alenemor og har lagt opp utdanningen min i forhold til OS. Slik at jeg fortsatt fikk OS de tre årene jeg kom til å gå på høyskole. Forstår jo at jeg ta opp norsken igjen og finne meg jobb et år nå, men det er så utrolig kjipt å tenke på at jeg har kastet bort et helt år! :(

Frustrert!

Fortsetter under...

Skrevet

Kan du søke deg videre selv med stryk og ta opp norsken til høsten? Det kunne man tidligere mener jeg. Ellers er det vel ikke annet å gjøre enn å lese bedre neste gang.

Skrevet

Tror det er mulig å søke om pause fra os, og så jobbe et år mens du venter på å ta eksamen?

Skrevet

Før var det iallefall slik at du kunne komme inn på skole å ta eksamen på nytt i august. Hvis du da stryker kan man ta den opp til jul. Men hvis du stryker da så kan du ikke gå videre på høyskolen.

Men vet ikke om det er slik nå lengre!!

Lykke til

Skrevet

hvordan går det an å stryke på norsk muntlig? da må du jammen ha vært ute å kjøre.....

Skrevet

norsk muntlig på VGS nivå? Også strøk du?? Kjære deg, håper det er eksamensnerver eller noe som var utfallet altså. Kanskje du heller bør satse på et yrke som ikke er så veldig "faglig krevende"? Kan du ta barne-ungdomsarbeider, helsearbeider eller noe? Altså er yrkesfag og bygge på det?

Alle kan ha en dårlig dag, men jeg synes det er "godt gjort" å stryke på en muntlig norsk eksamen på VGS nivå. Kanskje høyskole ikke passer for deg?

Annonse

Skrevet

Så slemme dere er!

Etter kunnskapsløftet kom så har det faktisk blitt mye vanskeligere enn før. Det er mange som stryker som privatist fordi det er et enormt fag.

Drittkjerringer!

Ikke HI

Skrevet

Norsken er ikke vanskeligere nå enn tidligere!

greit at det er et enormt stort fag, men det skal endel til for å STRYKE.

Hvis du greier å stryke i norsk muntlig har du enten ikke lest pensum eller har fått totalt hjerneteppe!

Skrevet

Hjelpe meg... spiller det noen rolle hvorfor hun strøk? Dere trenger ikke rakke ned på alt og alle her..

Stakkars deg HI!!

Håper du kan starte på skolen uten norsk karakter. Det er iallefall verdt å undersøke.

Ikke gi opp:) Det ordner seg alltid på et vis

Skrevet

Til NN 00:29

Det heter jernteppe, ikke hjerneteppe, så du er kanskje ikke så jævlig god i norsk du heller? Det er et av de uttrykkene som veldig ofte blir brukt feil, og som irriterer meg. Samme gjelder; Å skjære alle over en kam. Det er nemlig det som er riktig, ikke de hundre andre variantene som verserer...

Ikke HI

Skrevet

Så kjipt å stryke da.

Å gå opp som privatist i norsk er noe helt annet enn å ta det på skole. Det er beintøft, fordi det ER et stort fag. Gikk opp som privatist i norsk selv, og gjør det aldri igjen. Tar resten av fagene på skole nå, og det er MYE lettere. Klarte så vidt en 3 på norsk muntlig som privatist, men har nå bare 6ere i alle de andre fagene på skolen. Så jeg skjønner HI.

Håper det ordner seg for deg HI.

Skrevet

Hvis du har fått OS mens du tar opp vgs fag så er det faktisk helt utrolig at du klarte å stryke, siden du da har hele dagen hver dag til å lese på. Hva i all verden har du gjort om dagene? sett på gode og onde dager og lignende i stedet for å studere? (hadde OS selv når jeg tok bachelor på UiO, og satt på biblioteket å leste hver dag fra 07.30-16.30 + at jeg satt noen timer på kveldstid etter at barnet sovnet for kvelden)..

Du burde kanskje vurdere om høyskole utdannelse er noe for deg!? Det er ekstremt mye tøffere å ta høyere utdanning på høyskole/universitet enn å gå ta vgs fag som privatist. Kanskje du skal vurdere en yrkesfaglig retning som for eksempel barne og ungdomsarbeider som noen over her nevnte..?

Hilsen en som har tatt både norsk, psykologi og engelsk som privatist på vgs + bachelor på UiO og første året på en bachelor på HiO..

Skrevet

Du kan vel ta den opp som privatist? Jeg gjorde det da jeg strøk på Grunnkurs tverrfaglig. Og jess jeg var helt på jorde og leste ingentingen. Så skjerpet jeg meg og besto ved at tok opp prøven som privatist mens jeg søkte meg videre.

Annonse

Skrevet

Kjære vene hvor grusomme svar dere gir, bedrevitende DIBdamer. Det kan være tusen grunner til at den stakkars jenta strøk, og dere sitter å gnir det inn???!

"Jeg tok tusen grader samtidig som jeg ammet tre unger, nabobarna og pleiet en syk mann.." Blah, jeg blir kvalm av dere.

Og dere har INGEN rett til å sitte og fortelle HI om hun passer til å ta en høyskoleutdannelse eller ikke. Forstyrrede mennesker som ødelegger for andre. Blah! Gå å gjør livet rævva til noen andre i stede.

HI; snakk med høyskolen din og spør om du kan ta opp norsk etter du har startet i utdannelse hos dem. Tror det skal gå fint. Klem til deg.

Skrevet

Iiiiik skal opp i norsk som privatist selv. Kan du si litt om spørsmålene du fikk??

Never....

Skrevet

Ja...NERVER skulle det stå over her:)) stryker allerede ser jeg:)

Skrevet

Hahaha!!! Jeg må bare le. "Hjerneteppe", faktisk;)

Kan vel føles som et teppe legges over hjernen...

Men, seriøst, man stryker ikke i norsk muntlig om man har gjort jobben sin.

Skrevet

Uff, hi! Den er lei! Jeg hadde norsk muntlig på tirsdag og bestod kun fordi særemnet mitt var "strålende" som sensor sa. Jeg kom opp i nyrealismen og avga en helt latterlig dårlig eksamen - jeg skjems! Men jeg kom igjennom med en 3-er. Jeg tror det er som flere over her sier at om du har strøket på en eksamen kan du likevell komme inn på høgskole forutsatt at du består eksamen igjen før jul, hvis ikke mister du høgskoleplassen. Jeg tror også at du kan søke om å beholde OS om du er aktiv arbeidssøker selv om du har fått OS i tre år til nå. Hvis ikke det er slik, må du bare få deg en jobb når OS opphører og ta eksamen om igjen til jul og søke høgskole om igjen. Året er jo ikke bortkastet selv om du strøk på en - du er igang! Og fortsett med det!

Til dere som latterliggjør at hun strøk; studiekompetanse som privatist er IKKE barnemat! Og norsk er et veldig stort fag, så for en som ikke har fått undervising er det utrolig mye å bite over. Vi skal ikke bare kune fakta om de litterære periodene, språkhistorie, dialekter osv...Vi skal også levere et særemne og ha lest en masse dikt, noveller osv fra alle tidsepokene og kunne analysere de på strak arm. Så dere som ler av dette; kan dere det eller?

Skrevet

Høres veldig likt ut som det man må gjennom på vgs ja.. vi måtte også lære gammelnorsk (både skrive og lese), lese haugevis av dikt og faenskap og analysere de, og selvfølgelig måtte vi skrive særemne på 40 sider vi også! det må alle.. men jeg syns fortsatt det er vanvittig godt gjort å stryke som privatist! Det er så mye enklere enn å ta det på vgs, og ja jeg har gjort begge deler fordi jeg ville forbedre karakteren ;)

Skrevet

Jeg tok privatisteksamen i engelsk i sin tid, og strøk på skriftlig. Jeg klaget, og forklarte at det eneste jeg trengte var å stå, slik at jeg kom inn på videre skolevalg(sykepleien). Og jeg fikk en 2'er :)

Så hvorfor ikke klage? Det kan ikke bli verre enn det er ;)

• 7 år senere...
Skrevet

Hvordan i helsikke klarte du å stryke på norsk muntlig VGS nivå? 😂 Tror faktisk det er vanskeligere å stryke enn å få 2 (altså bestått). Selv om du ikke kan stoffet, får du minst en 2er.. med mindre du sier ting som ikke gir mening generelt,  noe som jeg tviler på at du har gjort.. 

- Eksaminator: Har du hatt en fin dag? 
- Elev: Ehmmm.. ehh .. ehh.. hva var spørsmålet?

Håper det har ordnet seg med tanke på at jeg svarer 7 år senere.. 😂

Anonymkode: 6cdea...667

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan i helsikke klarte du å stryke på norsk muntlig VGS nivå? 😂 Tror faktisk det er vanskeligere å stryke enn å få 2 (altså bestått). Selv om du ikke kan stoffet, får du minst en 2er.. med mindre du sier ting som ikke gir mening generelt,  noe som jeg tviler på at du har gjort.. 

- Eksaminator: Har du hatt en fin dag? 
- Elev: Ehmmm.. ehh .. ehh.. hva var spørsmålet?

Håper det har ordnet seg med tanke på at jeg svarer 7 år senere.. 😂

Anonymkode: 6cdea...667

Hvorfor i helsikke svarer du i en 7 år gammel tråd? Du kunne bare strøket svaret ditt ut før du postet det, vet du

Anonymkode: ab249...106

Skrevet

For det første,  du kan klage.  Det kan umulig bli verre enn stryk.  Med litt flaks står du. Du får uansett en begrunnelse og vet hva du bør jobbe med. 

For det andre, nå har du to valg: enten gir du opp eller du reiser deg og viser omverdenen og spesielt barna dine at du er menneskelig. Mennesker snubler. I sine egne ben, på eksamener,  i hverdagen og alle steder. Det som sier noe om hvem du er er hva du gjør når du snubler. Ikke gi opp! Reis deg og gjør det én gang til,  gå foran med et godt eksempel og vis barna dine at du ikke er en som gir opp. 

Lykke til! Ikke la dette stoppe deg!

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

For det første,  du kan klage.  Det kan umulig bli verre enn stryk.  Med litt flaks står du. Du får uansett en begrunnelse og vet hva du bør jobbe med. 

For det andre, nå har du to valg: enten gir du opp eller du reiser deg og viser omverdenen og spesielt barna dine at du er menneskelig. Mennesker snubler. I sine egne ben, på eksamener,  i hverdagen og alle steder. Det som sier noe om hvem du er er hva du gjør når du snubler. Ikke gi opp! Reis deg og gjør det én gang til,  gå foran med et godt eksempel og vis barna dine at du ikke er en som gir opp. 

Lykke til! Ikke la dette stoppe deg!

Jeg håper hun er ferdig siden tråden er 7 år gammel

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i helsikke svarer du i en 7 år gammel tråd? Du kunne bare strøket svaret ditt ut før du postet det, vet du

Ja der har du den😂😂 Jeg ble så hissig av alle de nedlatende svarene at jeg også glemte å sjekke dato😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...