Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #26 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har også ligget i narkose, forskjellen mellom meg og et dyr er vel at jeg viste hva som ville skje hele tiden. Hadde jeg ikke forstått hva som hadde foregått rundt meg, så hadde nok også jeg blitt veldig redd med alt det oppstyret rundt meg. Forresten måtte de ha to leger til å holde meg nede da jeg våknet fra narkosen, fordi helt ubevist ville jeg reise meg etter en sånn påkjenning. (tok jo ikke mer enn et par min før jeg var til meg selv igjen, og skjønte at jeg ikke kunne reise meg). Så jeg mener fortsatt at det i mange tilfeller er bedre for dyret å bli avlivet på stedet, gjerne i trygge og kjente omgivelser. Smerten fra et raskt skudd kan ikke sammenliknes med timer med stress. Noen dyrearter (gris blant annet) tåler stress så dårlig at hjertet kan stoppe, så stress hos dyr er ikke noe å kjimse av.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #27 Skrevet 5. mai 2011 jeg mener det er myyyye mer humant å skyte en katt, en å ta den til veterinær. De dyrene jeg har hatt til veterinær har blitt svært stresset der, sitter nok mye engstelse i veggene der. Og ja, det senser dyr. Jeg har ikke vært hverken stresset eller bekymret de gangene, det har vært for å få vaksiner og helsesjekker. De som er i mot det vet ikke hvordan det foregår. De tror at det som når man jakter på vilt, at man slipper de i skogen og skyter på langt hold. Det er IKKE fakta. Pus blir skutt mens løpet ligger så godt som inntil hodet. Dyret får IKKE vondt. Mennesker som blir skutt forteller at de ikke skjønner at de er skutt før de ser blodet, og det gjør vondt flere sekunder etterpå. Om du har skjært deg en gang med en veldig skarp kniv vet du at det gjør heller ikke vondt. Og det tar ikke flere sekunder før dyret dør, det skjer i samme tusendels sekund som skuddet blir avfyrt. Om dyret blir kastet som avfall etterpå er opp til deg. Du kan ta det med deg og grave det ned der du vil. (Egentlig ikke, det er ikke lov, men en og annen katt går vel greit)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #28 Skrevet 5. mai 2011 Jeg er så glad for at flertallet er enig med meg .. HI
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #29 Skrevet 5. mai 2011 Jeg trodde selv tidligere at det var mer humant å avlive dyret hos dyrlegen enn av en jeger, men har forandret mening nå ja.. Jeg var sammen med en jeger flere år og alle hundene i den familien skøt de selv, når de ble gamle eller veldig syke. Hundne var vant til å være i skogen, hagla var de også vant til, derfor ble de verken engstelige eller reagerte på annen måte når de skulle avvlives. Ex svigerfar ventet til hunden ble opptatt av noen spennende lukter før han trakk av. Dyret rakk ikke reagere før det var død. De fortalte at den første hunden de hadde ble avlivet hos dyrlege, men det gjorde de aldri igjen. Hunden var både stresset og nervøs før sprøyten ble satt. Jeg vil ikke nølt med å la en jeger avlive mitt dyr, men da må jeg kjenne vedkommende slik at jeg vet at han er dyktig.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #30 Skrevet 5. mai 2011 Ville ikke latt hvem som helst skyte, den som skulle gjøre det må ha gjort det før og vite hva han/hun driver med. Hos dyrlegen får dyret en sprøyte som skal være bedøvende, men det hjelper lite når dyret er livredd! Jeg tok katten vår til dyrlegen, og det syns jeg var helt forferdelig, jeg følte at hun visste hva som kom til å skje :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå