Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Om man har noen som kan avlive den ved å skyte den og som har gjort det før og har kunnskap om det feks en jeger eller en bonde . Tar jo mye kortere tid og er mye mer skånsomt for katten enn å dra til vetrinær ...
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 For en dust du er. Katten får vondt av å bli skutt, om det bare er noen sekunder, så får den vondt. Gaaah!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Og katten får ikke vondt når den får en sprøyte mener du ?? HI
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Fordi hos veterinæren blir katten bedøvd først og riktig mengde blir målt opp etter kattens vekt slik at den skal bli avlivet på en mest mulig human måte. Det er ingen garanti når man skyter et dyr selv om man vet hva man gjør. Dyret vet ikke hva du gjør og vil oppføre seg ulikt. Egro man kan aldri vite om man treffer akkurat på riktig plass og treffer man feil kan man volde mye smerte på dyret = dyreplageri. Det vil aldri være mer skånsomt for katten at du skyter den. Mulig det er mer skånsomt for lommeboka di, men det er også alt.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Enig med HI. Tror det er en del folk her inne som tror at sprøyter er en mer human avlivningsteknikk bare fordi den er mer sivilisert, og fordi det får oss mennesker til å føle oss mer vel når vi bruker siviliserte avlivningsmetoder.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Den smerten kan ikke sammenlignes. Hvor gammel er du? 8 år? Mulig du er litt for ung til å være her inne altså, får du lov av mamma, hi?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Avliver man hos dyrlege slipper man å tenke på hvor katten blir av, er det en bonde som skyter den blir den kanskje bare slengt sammen med noe avfall. Men det gjør ikke så stor forskjell for meg, egentlig. Det er ikke særlig ærefullt å bli sendt til et destruksjonsanlegg i regi av dyreklinikken heller, men tror det hele har med det følelsesmessige å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #9 Skrevet 4. mai 2011 Altså: Man skyter ikke små dyr med en kule. Man bruker hagle. Som navnet sier så treffes dyret av en haglsverm og det er derfor ikke mulig å bomme på kloss hold. Det handler derfor ikke om å "treffe" dyret på den rette plassen.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #10 Skrevet 4. mai 2011 Ja, døden kommer fortere ved skyting enn ved sprøyte. På den annen side: ved sprøyte gis det to sprøyter, en beroligende / avslappende og så en dødelig dose med morfin, det blir som å sovne, bortsett fra at de da ikke våkner igjen. Allerkjappest og mindre søl og bråk enn skyting er å knekke nakken på katten og det kan bonden eller jegeren sikkert også være behjelpelig med - så kan bonden / jegeren komme hjem til deg, vri nakken om på dyret og dra hjem igjen, så slipper katten for en stressende biltur ut på landet. Lydløst er det også
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #11 Skrevet 4. mai 2011 Kan ikke knekke nakken på en voksen katt, det er sånn man gjør med nyfødte kattunger på landet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #12 Skrevet 4. mai 2011 Kan ikke knekke nakken på en voksen katt, det er sånn man gjør med nyfødte kattunger på landet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #13 Skrevet 4. mai 2011 Etter å ha drevet hundekennel i snart 20 år har vi avlivet noe bikkjer oppigjennom. Har noe av dere vært med et dyr til avlivning hos dyrlegen? Nå vet jeg ikke med katter, men hunder skjønner at noe er på gang så fort du tar den inn i bilen for å kjøre avgårde. Hunden er nervøs og stressa. Kanskje hunden har vært hos dyrlegen tidligere og assosierer dette med noe negativt. Det er forverdelig å se hvor engstelig hunden kan bli. For ikke å snakke om hvor mange talentløse dyrleger det finnes, den siste undskyldningen vi fikk da en av hundene våres brukte 45 minutter på å sovne inn (45 jævlige minutter) var at de ønsket ikke å bruke for store doser i frykt for å sprenge hjerte.... Ja for det vil jeg tro er viktig å unngå når målet med sprøyta er å drepe dyret... Når man skyter en hund settes den i et hundeband forran ei matskål og aner fred og ingen fare, alt er over på sekunder.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #14 Skrevet 5. mai 2011 Ja, det er faktisk mer humant å skyte dyret kontra å utsette det for den psykiske påkjenningen det får ved avlivelse hos veterenær.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #15 Skrevet 5. mai 2011 Er det en by - land greie som skaper forskjellen her tro? Jeg har vokst opp på landet blant dyr, bønder, jegere osv. Høner og kaniner la man på huggestabben og hogde hodet av. Nyfødte kaniner og kattunger klasket man i hodet med en stein eller baksiden av øksa. Bikkjer og katter ble skutt. Raskt og effektivt. Så da katta vår kom hjem med alle tarmene hengende ut av buken og det ene beinet halvveis av etter en slosskamp med reven eller grevlingen, da løp jeg til naboen som skjøt han umiddelbart. Skulle jeg heller ha reist i 45 minutter til nærmeste veterinær fordi det er mere "humant"?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #16 Skrevet 5. mai 2011 vetrinær er mer humant for menneske fordi det ser mer humant ut. Men mange dyr som skal avlives hos ventrinær stresser veldig. Jeg har selv jobbet hos vetrinær, og blitt med på en del avlivninger av katter. Den beroligende sprøyta dere snakker om er ikke så bra som folk tror. Kattene stresser like mye selv om de er neddopet, det kan man se fordi den mister veldig mye pels. Men vetrinær er ihvertfall et sikkert sted å avlive, fordi de har garantert kunnskap om det. Jeg er ikke i tvil om at det er best for dyret å bli avlivet raskt på stedet hvis det er nødvendig, enn å stresse igjennom en lang prosess med dyrlege, kjøring, sprøyter og venting. Men hvis jeg selv ikke skulle avlivet dyeret selv, ville jeg valgt en jeger/bonde som jeg hadde hvist kunne sakene sine sikkelig. Det kan være litt ymse av enkelte jegere og bønder.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #17 Skrevet 5. mai 2011 Jeg er veterinær og har ingen problemer med at folk skyter dyr, om de treffer på første skudd! Jeg tror det er tanken på blod som gjør at folk tenker på det som inhumant, når det ofte er det stikk motsatte. Når det kommer til hvordan dyr reagerer på å bli avlivet hos veterinær, så tror jeg våre følelser spiller inn i stor grad. Vi har dårlig samvittighet og hunden/dyret plukker opp vår nervøsitet. Jeg har ingen tro på at dyr "vet" at de blir tatt med til veterinæren for å avlives. Da skulle nok alle dyr gått til et realt angrep på meg idet de kom inn døra. Det gjør de ikke. For dyret er det ikke annerledes enn når vi doper de ned fordi eier ikke klarer å klippe klørne på de uten at de blir krakilske. Er overbevist om at det for hunden er mer traumatisk enn å bli avlivet. De aller fleste veterinærer avliver forresten dyr med en overdose narkosemiddel, ikke morfin, som nevnt over her. Morfin er svinedyrt og en kraftig smertestiller, ikke et sedativ i sin rette forstand. De fleste får også en overdose med sedasjonsmiddel i forkant.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #18 Skrevet 5. mai 2011 Skyte dyr = Jævlig vondt for dyret, uansett hvor få sekunder det går. Avlive hos veterinær = Akkurat som å sovne, og ferdig med det. Vondest for eiern. (antakelig ikke så vondt for din del som eier, HI, siden du presterer å vurdere å skyte stakkar pusen)
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #19 Skrevet 5. mai 2011 Nei dyr vet da ikke hva som skjer hos dyrlegen, men mange dyr reagrer veldig negativt på å komme inn til dyrlegen. Det er jo også derfor mange dyrleger kommer hjem til folk, hvis dyret ikke trenger avansert hjelp. Jeg mener dyret ofte reagerer enda mer negativt i avvlivning fordi eier og de rundt avgir spenning, og all den ventinga kan umulig være mer human enn et raskt skudd på stedet fra en/ei som kan det.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #22 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har prøvd å ligge i narkose, og det har akkurat samme effekt i følge de som har peiling på sånn.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #23 Skrevet 5. mai 2011 Det er mer humant å skyte et dyr på stedet enn å frakte det til veterinær, de fleste katter er livredde å kjøre bil, de blir enda reddere av å bli stuet inne på et veterinærkontor med mange fremmede og skumle lukter. Med riktig våpen og ammunusjon så er det effektivt og svært raskt å avlive dyr. Har selv avlivet skadde og alvorlig syke dyr på den måten flere ganger. har også jaktet og skutt vilt. Jeg blir helt matt av dobbelmoralismen, det er helt ok å kjøpe pøler i frysedisken, men det er bestialsk å dra ut i skogen å skyte sin egen mat. Det er også greit å avlive dyr med sprøye i den tro at det er bedre for dyren enn et skudd. At dyrene blir redde og får angst i forkant av sprøyten er vist ikke så farlig?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #24 Skrevet 5. mai 2011 Boble? Ja heller det enn å gå rundt og skyte dyr og drite i om de har det vondt eller ikke!
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #25 Skrevet 5. mai 2011 Men hva utsetter du katten for før den er i narkose? Katten/dyr får uansett ikke narkose før de avlivet, men en sprøyte som skal virke beroligende, noe den ofte ikke gjør i følge de som jobber med det. Når det gjelder avliving med sprøyte så er det ikke uten grunn at henrettelsesmetoden med giftsprøyte har fått massiv kritikk i USA. "En rekke rapporter viser at giftsprøyten kan føre til store lidelser for fangen. Ofte blir giftnålen satt inn feil, og noen ganger fungerer ikke injiseringen som den skal. Hvis barbituratet ikke fungerer etter hensikten, kan fangen være bevisst og oppleve både kvelningen og hjerteinfarktet." Fra Wikipedia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå