Stolt mamma for første gang Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Her er ingen rutine, enkelte kvelder sovner hun 20 andre 23. Hun blir båret, kjørt i vogn eller som oftest puppet i søvn. Hun nekter å ta smokk.
Lemonia Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Gutten vår er straks 2 mnd. Han sover ca 21 hver kveld (det har han i grunnen valgt selv, som med storebror lar vi dem styre døgnrytmen sin selv de første månedene). Han må vugges i søvn i hengevuggen sin og vil gjerne ha smokken sin, så det tar vel 20, kanskje 30, minutter eller så (hvis han ikke vugges i søvn er han urolig lenge, så det er det som fungerer best), men da sover han til gjengjeld åtte timer i strekk og våkner ikke for mat før kl 6 om morgenen (og sover videre etterpå). Ikke alle har sugebehov, så jeg ville ikke stresset med smokken hvis jeg var dere. Ellers tenker jeg at det ikke er så viktig å ha rutiner når de er så små. La henne sovne når hun vil, rutinene kommer av seg selv etterhvert. Du kan jo prøve å se om det er noe annet hun trenger for å sovne lettere. Noen babyer vil gjerne pakkes godt inn, noen vil ha teppet pakket rundt hodet eller lagt sånn at det berører kinnet, kanskje vil hun ha litt lyder rundt seg (våre sover i stua med oss, hvor TVen står på, og bæres så i seng når vi legger oss), osv. Det er ikke uvanlig at babyer har et eller annet de MÅ ha for å sovne lettere.
*En rosa og en blå* Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Gutten vår er 12 uker på fredag. Han våkner som regel i 7-8 tiden. Får pupp når han ber om det. (Ikke alltid han vil ha det med det sammen han våkner) Etter en drøy time-halvannen time er han klar for å sove igjen, da sover han ca halvtime-time. Legger han da bare i sengen sin, og så ligger han og pludrer til han sovner. Så spiser han igjen i 10-11 tiden, og så er det tid for formiddagsluren. Da bruker han å sove ca 2-3 timer. Er da som regel ute og triller. Pupp igjen i rundt 13-14. Etter denne runden bruker vi å gå og hente storesøster i barnehagen, så da sover han som regel i vognen. Pupp igjen ca 17. Dersom han har sovet til nå så sover han ikke mer denne dagen før han skal legge seg, men om han har vært endel våken så må han ha seg en liten lur igjen i 18-tiden. Ca halvtime. Noen ganger sovner han bare i lekegrinden sin, men noen ganger må vi legge han i vognen og trille litt. Så er det pupp, bading og stell og pupp igjen før han legger seg mellom halv åtte og halv ni. Legger han våken i sengen slik at han sovner selv. Sover da som regel til rundt 4 hvor han da får pupp. Dersom han våkner før 4 så drøyer jeg han som regel med smokk. Han tar heldigvis smokk (det gjorde ikke storesøster) men vil kun ha den når han er sulten eller urolig. Ellers bryr han seg ikke, og det er helt greit! :-)
-trollemor- Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Gutten min på 2,5 mnd sovner i 8-9 tiden. Han har styrt det selv slik siden han var 6-7 uker. Men i det siste kan jeg ikke holde ham i armene å amme ham i søvn. Jeg må legge meg ned i sengen med ham. sovner selv som regel.. men løfter han over i hans seng når han virker mett. Han våkner som oftest av det og ligger å pludrer litt i sengen til han sovner inn. Han hater smokken.... synes selv det er best å amme babyen i søvn, gjorde det samme med storesøsteren. Har ikke planer om å la ham få være uten meg frem til han har sluttet å amme heller. Storesøster sluttet jeg å amme da hun var 9 mnd. Satser på det samme her :-)
kjersti83 Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Jenta mi på 11 uker sovner som regel i 8-9 tiden. Hun har regulert dette selv. Gikk fra å legge seg i 10 tiden en uke før hun plutselig begynte å sovne i 8 tiden. Prøver å ha rutine på kveldstellet. Bader henne 2-3x pr. uke. Skifter til pysjen etterpå og setter meg i stua med dempet belysning og tv`n på med mindre lyd. Gir henne flaske og evt. pupp i stua. Noen ganger får hun pupp også på soverommet. Hun sovner som regel ved puppen men kan også sovne av seg selv. Tar heldigvis smokken og jeg lurer henne noen ganger ved å legge henne til brystet og gir henne smokken når jeg ser at hun begynner å bli trøtt. Synger vuggesanger og sitter med henne til hun sovner. Av og til må jeg bysse henne i søvn men dette har det blitt mindre av. Sover alltid ute midt på dagen i forbindelse med trilletur (dersom det ikke er for kaldt). Sover da ca 2 timer. Har prøvd å legge henne i vugga men er tydelig at hun sover bedre ute. Har i tillegg en lang dupp på ca 1,5 time på morgenen. Sover eller smådupper på ca 30-45 min på ettermiddag og kveld.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 5. mai 2011 #6 Skrevet 5. mai 2011 Ser det er mye likt her. Vår gutt endret plutselig sovemønster på 2-månedersdagen sin, hoppet over nattmåltidet og strakk søvnen i 8-9-timer (la seg fremdeles sammen med oss i 22-tiden eller sovnet på armen ved 21-tiden). Ville i tillegg ha en ekstra dupp etter 2. måltid (spiser hver 1,5 timer). Men driver stadig å skifter mønster nå. Har begynt å legge seg tidligere og uten nødvendigvis å sovne ved puppen. Sist uke (hans 11. uke) la jeg ham ved 20.30 og han våknet ved 6-tiden (la ham i søvnig tilstand). Skiftet bleie og ammet ham i senga vår =sovmorgen for baby og mor til 8-9-tiden! Samtidig kortet han inn dag-dubben sin fra 3 til 2 timer. De siste 2 kveldene har han skreket endel før han har sovnet med smokk-har gått litt in og ut og løftet opp for å trøste i ca 15 min for å trøste/gi smokk. Får jo så dårlig samvittighet, men det er deilig å få noen timer voksentid på kvelden, ass! Igår sovnet han kl 20 etter litt skriking - våknet 04.30 for frokost, og sov så videre i vår seng til 7 når mannen vekket oss (hrmf...) Plutselig idag så ville han ikke sovne i vogna for sin vanlige dag-dubb selv om ha gjespet og var trøtt... skjer noe hele tiden visst....
Mammatilfinesmå Skrevet 5. mai 2011 #7 Skrevet 5. mai 2011 Vi starter kveldsstellet 18.30, da er det bading og på med pysj. Så spiser han og er i seng mellom 19.00 og 20.00. Han sover i vugge, så han blir vugget mens vi synger noen sanger og så sovner han. Han sover til ca 05.00, da får han smokken og sover videre til rundt 07.00.
Not a quitter ♥ mamma til to♥ Skrevet 5. mai 2011 #8 Skrevet 5. mai 2011 Han er i seng mellom 19 og 21 (oftest rundt 19), og legges trøtt men våken. Han sovner som regel på 5-10 min, noen ganger litt lengre dersom han er veldig veldig trøtt og kaver mye. På dagtid legges han i sengen våken og sovner av seg selv da også, når han legges i vognen derimot sovner han ikke før det er bevegelse i vognen hehe. Prøver å snu den trenden nå om dagen, og legger han i vognen våken for å la han prøve å sovne der uten bevegelse. Han er 2,5 mnd nå.
Lillepusen-78 Skrevet 5. mai 2011 #9 Skrevet 5. mai 2011 Datteren vår er 10 uker. Dagene våre er helt like som hos *En rosa og en blå*..... :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå