Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har tips til sider/info ang. det å leke/stimulere baby for mye? Jenta vår er 3 mnd, og samboer gir henne rett og slett ikke fred. Hver gang han er rundt henne, har henne på fanget eller bærer henne, så dikker han, babler og diller, og pirker på henne. Alt for å få henne til å le og smile. Og det gjør hum mye. Samtidig så ser jeg at hun fort blir lei, og han gir seg ikke. Enda hun snur hodet bort og små sutrer. Jeg har prøvd å ta det opp med han, men han sier at han er like kompetent som meg til å vurdere om hun er åpen eller ikke for kontakt! Åh, jeg blir gal! Om morgenene hiver han seg over henne før hun er skikkelig våken. Vet hun sikkert ikke har det vondt, men det stresser henne veldig. Og det stresser meg. Hver kveld er hun overtrøtt til tusen, og sliter med å sovne. De dagene han ikke er her (han studerer, og jeg er av og til på "ferie" hos mine foreldre) så går det som en drøm - hun er rolig og grei. Har sagt det til han også, men det når ikke inn for det. Han mener hun trenger kos fra pappan sin, han. Men alt med måte!! Jeg begynner å bli skikkelig lei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hatt dette problemet, snarere tvert i mot. Pappaen understimulerer..eller underholder med å ha henne med foran pcen :(

Har dere vært på 3mnd kontrollen enda? Hvis ikke kontakter du HS, forteller om problemet, og ber henne om å gripe an i saken. Pappaen SKAL være med ;) er liksom poenget.

Jeg holdt på å gå i gulvet av søvnmangel etter 5 mnd uten noe nattesøvn. Endte opp med ekstrakonsultasjon med lege på helsestasjonen som faren hadde fått beskjed om å være med på. Det er utrolig hvor forståelsesfull han var da legen ga han "Oppdrag Redd Mamma"... (siden mi var eldre så fikk han streng beskjed om at de oppvåkningene hun hadde fra sengetid og frem til midnatt var HANS ANSVAR ALENE). Jeg var faktisk ikke langt unna innleggelse pga utmattelse før dette skjedde.

Skrevet

Syns du skal la han få holde på jeg. Så lenge han ikke gjør det hele dagen og hun får tid til å slappe av innimellom, så kan de jo få herje litt sammen.

Det kan være litt av det samme her også, hører at han går fra å hyle av fryd til mer og mer annen hyling. Men, prøver å legge meg minst mulig opp i hans rolle som far. Det kan fort bli masing, og jeg vet med meg selv at jeg hadde blitt ras om noen hadde antydet til meg at jeg ikke gjorde det beste for min baby. Han har jo rett i at han er like kompetent som deg:)

Så mitt råd er å prøve å ikke stresse seg opp med det.

Skrevet

Så bra du har en mann som er engasjert da :D

Her er det også litt tvert imot... ikke misforstå, han er veldig flink, meen er litt smålei pc,tv etc... veeldig morsomt for baby å sitte sammen med pappa og prøve å få øyekontakt og pappa bare ser på tv'en eller pc'en... eller når han har sitti 5minutter på fanget blir han lagt for seg selv på gulvet, (for han må jo lære seg å leke alene) særlig! akkurat som han ikke ligger nok for seg selv hele dagen når jeg er alene med han... og f.eks må vaske, rydde, støvsuge...lage mat.... hehe men nok om det!

La henne bare hvile litt ekstra når pappa ikke er der da, eller les litt "diskre"høyt fra brosjyrene/heftene fra helsestasjon f.eks. står jo en del om at når baby har fått nok inntrykk og blir sliten, så snur h*n seg bort etc, diverse tegn på det... tror jeg da :D

Skrevet

Vet jeg bør sette pris på at han er engasjert, og det gjør meg. Men sier igjen; alt med måte!! Hun snur seg vekk og sutrer, og han fortsetter. Og vrir hodet hennes mot seg! Så jeg sier meg uenig i at han er like kompetent som meg. Lurer bare på om det finnes noe informasjon om dette, som jeg kan vise han! Vil bare at han skal roe seg litt, sånn at hun ikke er så stressa.

Skrevet

Jeg skjønner deg godt jeg, for javisst er det bra med engasjerte pappaer og glade babyer, men det er ikke noe morsomt å se at de små blir utslitt av for mye lek/ herjing! For du har helt rett, det skal ikke så mye til før en liten baby blir sliten, og trenger en pause fra dikking og dilling... Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp?

http://www.bam.no/default.asp?page=19&article=21

Skrevet

klippet og limt fra et annet forum:

##

''Sv: Kan man overstimulere en baby? ''

Det står så greit om det i en bok jeg har:

Hvis du holder barnet opp med ansiktet vendt mot deg mens du snakker til henne, vil hun etter en liten stund begynne å se vekk innimellom.

Årsaken til at hun unngår blikkontakt, er som oftestat hun trenger en pause for å bearbeide den stimuleringen du gir henne gjennom ansikt og stemme.

Unngå å snakke til barnet under pausen.

Hun trenger å erfare at hun kan regulere den stimuleringen du gir henne, at hun får tid til å svare og anledning til å ta initiativ selv.

Hvis barnets pauser ikke blir respektert, kan hun bli overstimulert.

Det gjør ingenting om du ikke er bevisst på dette hele tiden.

Overstimulering har negative konsekvenser bare hvis det skjer ofte over lang tid.

Det kan i verste fall føre til at barnets intellektuelle og sosiale utvikling blir forsinket.

##

Skrevet

Du får stikke ansiktet ditt opp i ansiktet hans og bable og klype ham i kinnene og se hvor lenge han liker det. Kanskje han tar poenget da. ;-)

Skrevet

Haha, ja har tenkt tanken uhhuhher ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...