Gå til innhold

Hva betyr dette ordet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig jeg er helt dum, men jeg leser til eksamen, og leser blant annet "skape en trygg atmosfære(...)". Et annet sted (har ikke sammenheng med hverandre) står det "I elevenes egen sfære".

Hva betyr sfære? Trodde det het atmosfære jeg, når det er snakk om stemningen eller noe slikt. Men hva er da sfære? Dette har jeg sett flere steder før også. Sfære. Uttales det slik også? Eller er det en forkortelse for noe? Veldig merkelig ord i grunnen..

Skrevet

Fra bokmålsordboka:

"sfære m1 (gr sphaira 'kule, klode')

1 de kretser, regioner av himmelrommet som himmellegemene ifølge eldre astronomi beveget seg i s-nes musikk toner som en (etter Pytagoras) mente planetene kunne frambringe ved sin bevegelse, og som det menneskelige øre ikke kunne oppfatte fordi lyden alltid var der

2 område, nivå han beveger seg alltid i de høyere s-r når han holder foredrag"

Skrevet

Takk for svar, selv om jeg ikke ble mye klokere.

Skrevet

Når noen sier "i elevens egen sfære" betyr det i elevens umiddelbare omgangskrets og elevens liv.

Skrevet

I den sammenhengen bruker du deffenisjon nr 2.

Det vil si den mentale tilstanden vedkommende er i, om vedkommende snakker høytravende eller enkelt ol.

Skrevet

www.caplex.no forklarer det slik:

"sfære (av gr. sfaira, ball, kule).

1. I oldtidens og middelalderens verdensbilde var jorden det ubevegelige sentrum som var omgitt av gjennomsiktige kuleskall, sfærer, som roterte, og som himmellegemene var festet til. Moderne naturvitenskap har gjenopptatt ordet s. om kuleskall som omgir jorden, bl.a. atmosfæren (luftlaget), hydrosfæren (vannlaget), biosfæren (de levende organismers område) og litosfæren (jordskorpen).

2. Felt, fagområde, interesseområde, virkekrets. — sfærisk, kuleformet."

Sfære uttales som det staves.

Ikke glem at atmosfæren (den rundt jorden) gjør det trygt for oss å bo her (på jorden).

Elevenes egen sfære = i elevenes egen virkekrets, omgangskrets, miljø, nærmiljø, skolemiljø, klasserom, liv ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...