Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsmor, og finner liksom ikke helt ut av disse søvnrutinene. Gutten min sover fra ca 19.30-09.00. På dagen sliter jeg veldig med å få han til å sove, det blir som regel 1/2 t x 2, noe som er alt for lite. På kvelden er han veldig sliten, og bare gråter. Vil ikke ha pupp engang. Det som ofte skjer er at han tilslutt sovner, og våkner etter en halvtime og vil ha pupp. Våkner så hver 3-4 time gjennom natten for å spise. Det jeg lurer på er om hvordan jeg bør legge opp dagen, for sånn det er nå fungerer ikke. Hvordan ser dagene deres ut, når sover de og hvor lenge? Og når spiser de?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være du venter for lenge med å legge han, slik at han blir overtrøtt. Da er det ofte vanskeliger å få dem til å sove.

Da min baby var 3 mnd var han våken 1,5 time før han ble trøtt og ville sove igjen. Hadde vel tre lurer på dagen, en litt kort (30-45 min) om morgenen, en lengre (ca 2-3 timer) midt på dagen og en kort på ettermiddagen. Var som sagt våken 1,5 time mellom hver lur.

Sover han i vogn? Hvis min baby er urolig i perioder synes jeg det er lettere å få han til å sove hvis jeg triller tur med han.

Måltidsrutinene klarer jeg ikke å huske.

Skrevet

Høres ut som oss det der bortsett fra at han blir 4 mnd til helga.

Har ikke noe rutiner på dagtid vi heller. Han sover aller best i fanget mitt eller i vogna når vi er på tur, men jeg orker ikke gå på tur 2-3 timer to ganger for dagen for at han skal få sove. Så han er blitt en 30 minuttersbaby.

Sover 30 minutter litt her og der. Har ikke vært noe bra vær ute i det siste heller, så har ikke villet ut å trille i øsepøseregn.

Han legger seg som regel mellom 18 og 19 hver kveld alt etter hvor sur og trøtt han er, og har pleid å sove helt til kl 01-02 på natta før neste måltid også gjerne til kl 05-06 igjen.

Men helt siden helgen nå har han plutselig begynt å våkne kl 22-23 for mat igjen, for så å våkne hver 3-4 time. Så jeg dro på butikken å kjøpte grøt i dag jeg. Prøve oss på det i morgen å se om det blir bedre :)

Han spier 7-8 måltider pr døgn, men spiser bare 80-135 ml pr flaske utenom kveldsflaska, da sluker han plutselig 165 ml.

Kan sove alt fra 2-4 dupper pr dag. Alt mellom 30 min og 3 timer.

Sååå, du er ikke alene :P

Skrevet

Har du prøvd å starte dagen litt tidligere? Kanskje han får seg en litt lengre og bedre hvil hvis dere står opp i f.eks 7 tida, og prøver å legge han igjen i 9-10 tida.. Da har han vært oppe litt og rukket å blitt litt trøtt og sliten, i forhold til når han ligger i senga som han har logget i siden kvelden før. Bare en ide;)

Når min gutt var 2-3mndr. så la jeg han kl.19.00-19.30 og han våknet for mat i 4-5 tida, og vi startet dagen 7.00-7.30. La han i vogga i 9.00-10.00 tida og da sov han som regel i 1,5 - 2,5 timer. Hadde en hvil til i 13.00-14.00 tida. Denne som regel i vogna på trilletur og på ca. 1-2 timer.

Maten på dagen har jeg aldri hatt noe fast rutine på. Han får når han vil ha, og det varierer i fra dag til dag. Jeg har ikke akkurat hatt overflod med melk i fra starten av, så jeg har stort sett ammet annenhver eller hver time bortsett fra når han sover. Gir han alltid rett før jeg legger han, for opplever at han blir trøtt da :)

Signerer det flaggermusa sier om overtrøtt også! Min blir hvertfall veldig vanskelig å legge hvis han blir for trøtt..

Nå når han er 4.mndr så har han begynt å våkne mer om nettene og ha kortere hviler på dagene:/ Tror kanskje jeg snart må begynne med litt grøt eller noe! Så dette med søvn forandrer seg fort og ofte, det er det jeg har erfart hvertfall.. Har vel sikkert hatt 3-4 forskjellige døgnrutiner siden fødselen allerede:)

Skrevet

Takk for svar alle tre, og tipsene. Min har også forskjellige tidspunkt å spise på hver dag. Hører om noen som har faste tider på det, umulig med gutten min.

Skrevet

slik som du har det med gutten din, hadde jeg og det med mitt første barn. Har nå fått en til som er 2,5 mnd. Og har vært veldig var på å følge med på søvnrutinene. Men denne gutten er veldig rolig og.

Men han sovner på kvelden i 8-9 tiden og våkner mellom 24-01.30 for en skvett og slik er det ca hver 3-4 time resten av natten. Tror det kommer av hvor mye han spiser..

Men på dagen er han våken 1,5 time så vil han sove igjen.

Vi vpkner stort sett kl 8 om morgingen og rundt kl 9.30-9.45 sovner han inn igjen. Men i det siste for bare en time. Han sover litt forskellig. Men når jeg er flink å følge med er det 1,5 time han er våken.

Rundt 3 måneders alder får alle en bedre rutine. Og jeg tror og at det er veldig normalt at de vil sove etter 1,5 time.

Jeg pleier som oftest å gi ham en skvett å sove på.

Skrevet

Jeg føler at jeg har hatt litt flaks med dagsovingen - det har liksom bare gått seg til. Husker ikke helt hvordan det var de første seks ukene utenom at han sov godt i vogna når den var i bevegelse, men dårlig i vogge/seng inne. Husker at jeg tenkte at jeg ikke var interessert i å måtte gå to lange turer hver dag for å få han til å sove nok.

En dag bestemte jeg meg for å legge ham ut på balkongen i vogna. Dette hadde jeg prøvd før, men da lot han seg ikke lure av voggingen. Denne gangen sovnet han derimot med en gang uten å trenge vugging. Han sov i tre timer, og jeg var i himmelen! Jeg la ham i åttetiden (om morgenen), tror jeg, og han hadde ikke vært våken lenge. Gikk opp for meg at det viktigste er å ikke holde ham våken for lenge mellom hver lur. Nå sover han hver formiddag på balkongen, i mange timer. Han våkner i 11-12-tiden, spiser, er litt våken, sover i to-tre timer igjen, da helst på tur i bevegelse. I det siste har vi skjønt at han gjerne kan sove så mye som mulig på ettermiddag/kveld også, det ødelegger ikke nattesøvnen. Han legger seg ganske seint enda, mellom ni og ti. Vi prøver å flytte leggetiden tidligere og tidligere, men han har nettopp begynt å være rolig og fornøyd på kveldene, så vi pusher ikke så mye på dette foreløpig. Han hadde mange uker der han hylte som besatt på kveldene, så vi er litt vare på kvelden enda.

Han spiser når han våkner etter dagsoving, når han vil, og ofte to ganger mellom ti om kvelden og seks om morgenen - det er helt avhengig av når han spiste før han sovnet for natten. I går måtte han ammes i søvn i titiden, og da spiste han kvart over tre i natt og kvart på sju i morges.

Han er straks tre måneder.

Skrevet

Gutten min sover også til 9 ca, varierer litt, men uansett, når han våkner så må han ha sin første dupp senest 1 time etter at vi har stått opp, mange ganger begynner han å bli trøtt og tullete allerede etter 40 minutter, tre kvarter. Og det som er er at han trenger masse hjelp til å sovne på dagtid, så hvis han ikke får den første luren sin her, så er resten av dagsovinga ødelagt også!! Da blir det bare tull, og kanskje bare små dupper på maks 30. Men han er ikke våken mer enn en time eller to før han trenger en lur igjen, har ingen faste rutiner på dagsovingen, alt ettersom hva vi gjør, enten vi triller tur så sovner han der, men er vi bare hjemme så sover han på sofaen,eller så legger jeg han i vogna ute. Har prøvd å legge han i senga på rommet på dagtid, men det er ikke aktuelt. Er visst bare på natta man skal sove der :D

Skrevet

Har forsøkt å legge han ute i vogna mange ganger, går desverre ikke. Når jeg går tur, våkner han ofte etter en halv time og ligger våken resten av turen. Skal til fysioterapeut på helsestasjonen for å se om han kan ha noen låsninger, rart han aldri sover lange perioder. Hvis det ikke er noe der, får man bare prøve å gjøre det beste ut av det :) Takk for svar alle sammen. Prøver nå iallefall å prøve å legge han oppe i løpet av dagen, før han blir trøtt. Men hvis han sovner er det kortvarig :(

Skrevet

Lillegutt har vært akkurat lik din HI. Fra ca 6 uker til 3,5 mnd.

Jeg vet ikke 100% hva som gjorde at det snudde, men har mine egne teorier;

- la han på soverommet i bagen sin. Lunt, kjent og uten støy fra meg/søsken/tv.

- begynte å gi litt mer mat. Litt grøt om morgenen/kveld.

- hadde på litt varmere teppe.

- fikk noe å legge mot ansiktet, som han koser med.

Så fra 15-30 min lurer ble det 2 timerslurer gjennom hele dagen. Våken ca 2 timer mellom hver lur.

Jeg vet ikke om dette er grunnen, men mistenker det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...