min_lille+en spire Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Vi driver med tilvenning i barnehage nå, og jeg synes det er veldig vanskelig. Hun er veldig mammadalt (har alltid vært det), og gråter stort sett hele tiden når jeg ikke er der. Har bare vært der tre dager, og hittil ikke mer enn en time alene. Jeg er hjemme en uke til før jeg begynner å jobbe, men klarer ikke se at hun skal takle barnehagen før den tid ( Hvordan var deres barn, og hvordan syntes dere den tiden var?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Hei Jeg forstår veldig godt du sliter med dette. Jeg maktet ikke tanken på at jenta mi skulle begynne i barnehage selv. Jeg hadde henne i barnehagen min det første året, da hang hun på meg konstant. Og det var kjempeslitsomt. Nå har jeg henne hjemme med meg etter at jeg prøvde å la henne være alene i barehagen litt uten meg, uten så stor suksess Jeg er gravid og venter nestemann når tulla fyller to. Da har jeg fått plass i en stor barnehage, og har et par mnd tilvenning før nestemann kommer. Og jeg gruer meg allerede fordi hun aldri har vist tillitt eller hvert interressert i kontakt med fremmede. Men vi krysser fingrene for at det går bra, og jeg kommer til å la henne få korte dager i barnehagen om hun ønsker det, siden jeg alt går hjemme. Nei, jeg er nok desverre ikke den som kan komme med noen motiverende ord, jeg kan bare si at jeg føler med deg. Og føler det på akkurat samme måte. Virkeligheten er tøff
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 4. mai 2011 #3 Skrevet 4. mai 2011 Her i huset gikk det veldig fint, men tror det også kom av at hun var ganske liten når hun startet i bhg. Hun begynte rett før hun fylte 1 år, og skjønte vel kanskje ikke så mye av det som skjedde. Nå har hun snart gått der i et år, og jeg føler det har gått veldig bra. På begynnelsen begynte hun alltid å gråte når vi hentet henne, og skulle opp i armene med en gang. Nå er det det motsatt, hun kommer løpende for å få en kos, så er det full fart med lek igjen. Så nå kommer gråten fordi hun nekter å bli med hjem;) Du skriver at datteren din gråter stort sett hele tiden når du ikke er der, men skriver samtidig at hun ikke har vært der mer enn en time alene. Så tror du trenger å gi henne litt mer tid på å bli vant til alt barnehagen innebærer. Stort sett så går det veldig greit etter en stund, tror nesten det er verre for oss foreldre. Bare ha en åpen kommunikasjon med barnehagen, slik at de informerer deg om hvordan hun har det hele veien. I tillegg er det også viktig at du er positiv ovenfor barnet ditt når dere er i barnehagen og snakker om barnehagen. Barna er jo veldig gode til å merke vår sinnsstemning. Lykke til i neste uke, så håper jeg det går bedre når hun har fått litt mer tid på seg!
Lemonia Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Jeg synes tilvenningen var ganske vond, det var sårt å forlate ham gråtende, selv om de sa at han sluttet når jeg var borte. Vi brukte god tid på tilvenningen. De to første dagene var jeg der hele dagen (han går i park, så er bare fem timer om dagen). Tredje dagen var jeg der fram til lunsj, fulgte ham inn til lunsj og så gikk jeg. Da ringte de etter 40 minutter og sa at han var utrøstelig så da måtte jeg komme tilbake. Fjerde dagen prøvde vi det samme igjen, og det gikk greit. Han gråt da jeg dro, men roet seg etterhvert. Femte dagen forlot jeg ham tidligere, og det gikk også bra. Andre uken leverte jeg og dro. Det var ikke gøy å gå mens jeg hørte han gråt og ropte etter meg, men han sluttet da jeg var ute av syne. Etter at den andre uka var over sluttet han å gråte da jeg dro, da var det helt greit at jeg sa ha det bra og gikk: Det var rett og slett gjort fra en dag til en annen. Etter det har alt vært supert. Han har gått i park siden oktober i fjor og trives kjempegodt. Bør kanskje legge til at han var nesten to da han startet, så noe eldre enn da mange begynner i barnehage, så det kan jo ha noe å si i forhold til at det ordnet seg såpass raskt.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 For oss gikk det ganske greit, heldigvis. Hun gråt litt ved levering, men jeg var forberedt på det, så jeg syntes det var verre å høre at hun gråt i enkelte situasjoner i løpet av dagen, f.eks. ved påkledning når det var mye bråk og mas. Etter 3 uker var det plutselig helt greit å dra i barnehagen, og etter det har det vært en sjelden gang at hun ikke vil, ellers er hun kjempefornøyd. Det er en stor omveltning for barna, men de tilvenner seg raskere enn man skulle tro, og jeg er kjempeglad for å ha et barn i barnehagen som får leke med andre barn, og får andre stimuli og aktiviteter enn jeg hadde klart å gi henne hjemme.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2011 #6 Skrevet 14. mai 2011 Jeg husker da jenta mi skulle begynne å bhg, hun er nå 7 år. Da var det mye gråt husker jeg. Og det var absolutt ikke morro å gå derfra... Ville egentlig bare ta henne med meg hjem igjen. Men minsmann, begynte i bhg 1 mars i år. Blir 2 år i Juli. Han har ikke grått en eneste gang når vi har levert. Han elsker å være barnehagen, og strekker ut armene til de ansatte der og sier straks hade til mamma og pappa.. Må si det er en utrolig deilig følelse å vite at han har det så bra der. må også skryte av denne bhg, det er en vannvittig bra bhg. :-D Og det er så kos å se han igjen på ettermiddagen når vi henter, og se hvor glad han blir for å se mamma og pappa igjen ) Hærlig!!
karamba9 Skrevet 14. mai 2011 #7 Skrevet 14. mai 2011 min sønn begynte i bh når han fylte 1 år. 3 dager for tilvenning er bare noe tull! Heldigvis visste jeg det og hadde beregnet 2 uker for dette, plus 3.uka deltid på jobb slik at jeg kunne hente han tidlig. han gråt første 5 dager voldsomt, men det var allikevel perioder når han lekte litt. det er kanskje den verste opplevelsen jeg har hatt i hele barselperioden inkl.fødselene uke 2 var betydelig bedre etter 2- 2,5 uke gråt han i 1-2 min etter at jeg gikk, og hadde en fantastisk dag ellers. LYKKE TIL !!!
min_lille+en spire Skrevet 14. mai 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. mai 2011 Takk for mange svar! Jeg kan jo i en liten update på hvordan det har gått. Hun har vært i barnehagen i 2 uker nå. Hun gråter fremdeles når jeg går fra henne, men det gir seg veldig fort, og hun stortrives. Leker med de ander barna og koser seg. Spiser bra og sover fint også. Også er det så koselig og hente henne når hun kommer løpende mot meg med et kjempesmil ) Så det gikk bedre enn forventet, nå kan jeg med god samvitiighet begynne å jobbe til uka.
karamba9 Skrevet 14. mai 2011 #9 Skrevet 14. mai 2011 hei. veldig glad på din vegne- det tungt med tilvenning gøy å høre bekreftelse på min 2 ukers tilvenning teori
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå