Gå til innhold

Velling til 2,5 mnd baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk til svar idag hos soneterapidama at det mest sannsynlig var at han trengte mer enn bare melk i kosten,at det var derfor han skreik sånn på kveldene..

Har vært hos ho før med han å da ble han litt bedre men ikke helt bra men når har han bare blitt verre å verre for hver kveld,gråter og fiser og gråter og fiser,så da jeg kom til soneterapien idag så sa hun at tarmene var så utviklet nå at det var mest sannsynlig at tarmen lagde luft pga han trengte mer enn bare melk..

noen som har hørt om dette ? syns det er for tidlig å begynne å gi annet enn bare morsmelk allerede nå..fullammer btw

Skal ringe helsestasjonen imorgen for å høre hva de sier..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke anbefalt med grøt/ velling før baby passerer 4 mnd, fordi tarmen deres ikke er ferdig utviklet og klar for fast føde enda, så jeg ville ihvertfall ikke gitt baby velling allerede hvis jeg var deg.

Skrevet

Takk for svar :) nei jeg syns det strider mot alt jeg har lest å blitt fortalt så jeg kvier meg veldig for å gjøre det,

så jeg ville høre om noen har gjort det,

skal snakke med helsesøster imorgen å høre hva hun sier..

Men så skal da sies at leggingen ikveld ikke innebar noen propping eller hyling pga luftsmerter da så jeg blir nok neppe i gi noe annet enn pupp noen uker til jeg..:)

Ho dama mente at tarmen hans var så utviklet nå at den trengte litt mer motstand (velling) og ikke bare ren flytende føde..

Skal få kose seg med puppen han å kun den det er sikkert...

Skrevet

Dette høres ut som noen som har uttalt seg om noe de ikke vet, ja...

Anbefalingen i Norge er basert på internasjonale anbefalinger om fullamming i 6 mnd. *Dersom det er behov for det* kan fast føde introduseres fra 4 mnd alder. Dette betyr IKKE at anbefalinger er å amme til 4 mnd og at man kan introdusere fast føde før den tid....

Det er helt normalt at spebarn har luft i magen, og ofte uten noen spesiell grunn.

Her er Ammehjelpens artikkel om kollik og spebarnsgråt, mye av dette er råd rundt luft i magen: http://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat

Har du forsøkt å kutte ut kumelk fra kosten din? Eller løk, brus, sjokolade, kaffe? Er det noe spesielt du bare spiser på ettermiddagen? (Det varierer hvor lang tid det tar før det du spiser påvirker melka, en tommelfingerregel er at dess mer lettfordøyelig, dess raskere - fra en time og oppover, kanskje.)

Om du kutter ut kumelk, iallfall drikkemelk, ost, yoghurt etc, i et par dager burde du iallfall se om det blir noen endring/bedring.

At du spiser krydder/urter som gir mindre luft i magen kan kanskje også hjelpe, feks. fennikkel og karve (krydderet i surkål ;)), om du kjøper "ammete" på apotek eller helsekost så inneholder nok den det. Barnet kan også få noen teskeier fenikkelte (eller ammete) i løpet av dagen, gi med kopp, skei, sprøyte (uten spiss) etc.

Skrevet

Takk for flott svar :)

Har levd på "ammevennlig" diett siden jeg begynte å amme,kuttet ut og lagt til her og der ettersom jeg merket at han reagerte på det,så jeg spiser ikke noe som han reagere på nå(tror jeg ),

har prøvd fenikkelte å det funket ikke idet heletatt..bruker minifom innimellom men funker lite eller ingenting..

men etter den soneterapien han fikk igår så har kveldene gått helt flott,gråter ikke for luft lengre,jippi!

aaner ikke om det var fenikkelteen jeg sluttet med eller om det var minifomen jeg sluttet med eller om det var soneterapien som gjorde susen..

Når gråter han litt i protest for at han ikke vil sove evt..

Men begynte ikke med noe grøt/velling til han da,fikk meg ikke til det..virker som han funker bare flott på bare mm :)

gla jeg ikke hørte på henne,hvis tarmen ikke er ferdig utviklet enda så har han jo sikkert fådd skikkeli vondt med å få velling på kveldene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...