Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #51 Skrevet 4. mai 2011 I familien til mannen min så er det faktisk helt vanlig å servere vin etc i barnedåp.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #52 Skrevet 4. mai 2011 Ikke kom med så uintelligente hersketeknikker. Det er bare slitsomt med sånn dumhet. Du virker under gjennomsnittet smart, men med en ubegrunnet høy tro på deg selv. Jeg har ikke et øyeblikk trodd du ikke er norsk.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #53 Skrevet 4. mai 2011 Vi drikker bare appelsinjuice til dåp, ikke eple fordi barna liker ikke det. Rent vann eller ren vodka går også greit. Etter barna har lagt seg, hender det vi tar et lite glass med farris, men bare de som er over 20 år. I konfirmasjoner serveres ofte rød saft, men ikke solbær eller jordbær. Har hørt at barn kan ta skade av det hvis feks. fettere eller tanter drikker jordbærsaft, så vi prøver å holde oss unna det. Det er jo strengt tatt ikke nødvendig å drikke det i konfirmasjoner, så jeg synes vi bør klare oss uten det. Synes alle andre burde gjøre det samme som meg, hvis ikke har dere et stort problem!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #55 Skrevet 4. mai 2011 Kan du ikke bare en gang komme med noe annet enn stupide hersketeknikker? Eller er du ikke i stand til det? Takk for en god latter på din bekostning.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #56 Skrevet 4. mai 2011 Jeg spør. Hvorfor er man fordømmende om man sier at Norge styres av janteloven? Er det ikke allment kjent at Norge, med sin befolkning, er særs flinke til å feie for andres dører? Hva er fordømmende? Å si at Norge er et molboland pga. sin kvasi-moralistiske holdning til hva vi kan gjøre og ikke gjøre? Er det en fordom? Det er en sannhet. Jeg har bodd utenfor landets grenser og ser at væremåter ovenfor sine medmennesker er helt annerledes enn her. Nordmenn er kaldere. Dette er da noe flertallet snakker om. Vi er et innesluttet folk som sitter å har meninger om våre naboer opp i mente. Er det en fordom eller en sannhet? Det er mennesker som er født og oppvokst i sydligere strøk enn vi som sier akkurat det samme, som er oppvokst med en kultur som er langt mer imøtekommende enn det vi nordmenn er. Klart, jeg beklager hersketeknikkene, jeg skulle ikke latt meg provosere av at hun feiltolket agendaen med mitt første innlegg. Jeg tok det som hersketeknikker, og valgte barnslig nok å følge spor, bare ikke skjule dem overhodet. Men likevel har jeg rett i det andre. Nordmenn er forknytte og fulle av fordommer, vi er styrt av janteloven og det viser vitterlig denne diskusjonen og mange andre her inne. Men klart - det er jo lett når man kan være anonym - ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #58 Skrevet 4. mai 2011 Takk for et saklig innlegg Nei, jeg er ikke enig med deg. Jeg har bodd store deler av livet (nærmer meg 40) i andre land (og da ikke skandinavia). Norge er et langstrakt land med store variasjoner i kultur og tradisjon. Å hevde at nordmenn på generell basis er kalde er like lite saklig som å hevde at alle amerikanere er militærelskende patrioter. Verden er heldigvis mer nyansert enn som så.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #59 Skrevet 4. mai 2011 For meg er det så enkelt at barn og alkohol går ikke sammen, uansett om det er vin til maten eller etter.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #60 Skrevet 4. mai 2011 Her serveres det alltid alkohol til feiringer og eller til ekstra gode middager - uavhengig av om det er barn tilstede eller ikke. For meg hører øl og vin med til god mat:) Og nei, er det er ikke absolutt nødvendig. Selvfølgelig kan man drikke kun vann. Men som sagt; for oss hører vin og øl til et godt måltid. Brus hører iallefall ikke til en god middag........
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #61 Skrevet 4. mai 2011 Ja, når jeg sa jeg hadde bodd utenfor dette landets grenser mente ikke jeg heller at jeg bodde i skandinavia. Jeg sa heller ikke at ALLE nordmenn er kalde. På generelt basis er også amerikanere et svært patriotisk folkeslag. Det er ikke negativt det, og bare at du nevner det viser jo også at det er en generell oppfatning av amerikanere. På samme måte som at nordmenn virker litt tilbaketrukne og "lite flørtete" som det ble hevdet en gang i tiden. Det er en generell oppfatning, og disse oppfatningene oppstår ikke utav intet gjør de vel? Der jeg bodde, i flere år OG utenfor skandinavia, var holdningene for sine medmennesker helt annerledes enn her. Der var det bl.a. normal høflighet å hilse på folk du gikk forbi på gata. Her ser vi ikke opp engang, folk får bakoversveis om du smiler til dem på butikken fordi de ikke kjenner deg. Jeg vet om familier som ikke er fra Norge strever med å "rettferdiggjøre" sin måte å leve på, oppdra barn på, være på fordi de opplever at det er andre forventninger her til lands, og liten forståelse for andre kulturer og denne åpenheten disse er vant til. (Snakker ikke om å slå barna sine eller lignende fordi de er fra en annen kultur, bare andre holdninger). Mange av disse opplever denne kakeform-holdningen. At vi alle må passe inn i den samme formen, gjør vi ikke det er det ikke sosialt akseptabelt. Jeg sier ikke alle, jeg sier det er en veldig utbredt holdning her til lands, janteloven står unektelig sterkt for "om du ikke gjør, sier eller mener det samme som meg er du mindre verdt også".
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #62 Skrevet 4. mai 2011 Når vi hadde barndåp ble det kun servert vann og brus til maten/kaker. Det er jo dåp gjene i 11-12 tida, og vi tok maten i 2-tida, så vi tenkte ikke over at alkohol skulle serveres engang vi. Og heller ikke i konfirmasjon, vi kommer ikke til å gjøre det i allefall. Andre må kunne gjøre som de synes passer dem best.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #63 Skrevet 5. mai 2011 God mat er jo heller ikke absolutt nødvendig. Man kan servere brød med gjetost. Eller, det er jo strengt tatt ikke absolutt nødvendig å servere noen ting. Seremonien er det viktigste. Folk kan spise hjemme hos seg selv. Hvis man skal snakke om hva som er absolutt nødvendig. Som en over sa: Hvis man ikke klarer å komme gjennom pinnekjøttet eller ribba uten alkohol, da har man et stort problem. Jeg vil si: Hvis man ikke klarer å komme gjennom julen uten å spise pinnekjøtt eller ribbe, så har man et stort problem.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #64 Skrevet 5. mai 2011 Jeg har ikke sagt et ord om hvor du har bodd, jeg presiserte at for min del gjaldt det land utenfor Skandinavia. Deriblant Frankrike og USA. Generaliseringer er og blir generaliseringer. Alle i USA er ikke voldsomt patriotiske eller militærelskere og tilhengere av våpen. Jeg har gått på gata i mange byer i verden, eksempelvis New York, Paris, Mexico City, Alexandria, Lima og ikke et eneste sted var det vanlig å hilse på fremmede du passerte å gata Den formen for variasjon vil variere fra bygd til by og land til land og faktisk kunne vise visse tendenser etterspm hva slags klima det er der
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #65 Skrevet 5. mai 2011 Herregud for en gjeng dømmende naut! Særlig slike som 18:08. Hvor bor dere egentlig???? Kan da ikke være i normale norske byer, må være på ei øde øy i bibelbeltet sørpå, eller i ei koie på Harangervidda. Jeg vet ikke om en eneste dåp/konfirmasjon uten alkohol, og klassifiserer meg/familie/venner som helt normal/høy middelklasse/arbeiderklasse. Man drikker ikke for å bli full, det er ikke satt fram ei flaske hjemmebrent til hver. Alkohol er lovlig i motsetning til hasj og annet skvip. Voksne mennesker NYTER alkohol i festlige lag. Hvis man ikke skal nyte alkohol foran ungene, når da? I skjul en fredagskveld. Lurt, slik at barna ser tomme flasker i kjøkkenskapet og over tid ser at det er hysj, hysj med alkohol. Luuurt. Hvem får 12 åringer som må pumpes? Det så nå jeg i barndommen min.. Da er det like greit å være helt avholds for dere hysteriske. Vi har fått smake på alt av drikke i festlig lag fra vi var 10 år(en liten nipp), og det er INGEN som misbruker alkohol i voksen alder. Det var ikke godt og det gjorde at alkoholdebuten ble sen (positivt eller?). Vi har lært at alkohol ikke skal misbrukes, det brukes i festlige lag. Hysteri, hysteri, hysteri.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #66 Skrevet 5. mai 2011 Jeg hadde begge deler, hos mamma ingen alkohol i sammenhenger der barn er til stede. I tillegg til regelen ingen alkohol før man er 18 år, og vi fikk spørre og greve så mye vi vill om den og fikk svar. Hos pappa gav de blanke i det, de kunne drikke mye til tider, da ikke slik at de ble skikkelig full, men nok til at det ble ubehagelig. Vin til maten, øl etter på og ikke glem akevitten. Helt ærlig, så foretrakk jeg mammas versjon (hun er forresten avholds). Fikk et lettere forhold til alkohol, og eneste skaden jeg har påført meg under en fest var hjernerystelse, da pga at jeg kan slukne uten forvarsel full eller edru. Lærte forresten også at man ikke må ha alkohol for å nyte et godt måltid. Hva andre gjør i sitt hjem bryr jeg ikke meg om, men i mitt hjem blir det samme som da jeg var lita. Ingen alkohol i huset. Men kan innrømme at det er litt artig å lese her hvor mye dere forsvarer alkoholen og hvor ille den er av andre. god underholdning
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2011 #67 Skrevet 5. mai 2011 Haha, for ei latterlig høne du er! Jeg regne med du selv har et alkoholprobler der du ikke kalrer å styre inntaket? At ett glass vin = fylla for deg, siden du ikke klarer stoppe? Om dere hysteriske kvinnfolk hadde vært en liten smule mer sofistikert, så hadde dere skjønt at det å drikke et glass vin eller øl til maten ikke bare regnes som "alkohol". Man MÅ ikke ha det men så er heller ikke vin bare vin eller øl bare øl. Det finnes mange forskjellige sorter som kanskje er spesielt tilpasset den matretten man spiser, og er derfor med på å "heve" smaksopplevelsen til det lille ekstra. Kom iallefall ikke her å si at et glass Pepsi Max gir en like fantastisk smaksopplevelse av lørdagsbiffen, som et glass amarone-vin?? Som dere hysteriske kvinnfolk ikke skjønner er at man ikke kan se verden sort/hvitt...man er ikke avholds eller drita når det gjelder alkohol, det er litt mer enn det. Norge er et land blottet for drikkekultur, så jeg skjønner hvilken merkelig oppfatning enkelte har av alkohol her på grunn av det. Skål jenter!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #68 Skrevet 8. mai 2011 HAHAHAHAHA 04.05, 18:17 DU MÅ DA VÆRE TROLL! Eller det håper jeg virkelig, kan da ikk finnes kvinnfolk som deg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #69 Skrevet 8. mai 2011 Trenger faktisk ikk være så svart/hvitt som du beskriver 12:36. Det som er problemet, alt for mye hysteri og snakk om AA!!!! HERREGUD vi snakker om et glass vin eller to!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #70 Skrevet 8. mai 2011 Jeg har aldri vært i en konfirmasjon eller en barndåp hvor det har blitt servert alkohol. Og har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har det heller. Jeg har vært i alle fall i 10 konfirmasjoner rundt omkring her. Jeg bor i Nordland om det har noe å si. Jeg syns det virker sykt å servere alkohol i slike anledninger hvor et barn er hovedpersonen. voksne er ender væremåte av kun få glass vin og det syns jeg barns skal slippe å være med på. Det må da gå an å feire barn uten alkohol.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #71 Skrevet 8. mai 2011 I min familie og omgangskrets (både "bønder" på bygda og by-akademikere) er det uvanlig med alkohol i konfirmasjon og i hvertfall i dåp. Registrer at andre typer miljøer mener det er "klasse" over å servere alkohol til alle mulige anledninger, men i min verden hører slikt til bryllup og voksne bursdager (f.eks. 50-årsdager o.l.)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #72 Skrevet 8. mai 2011 Vi serverte vin i dåpen til sønnen vår. En god vin som passet godt til maten. Selv om hovedpersonen var 6 mnd og det var flere barn tilstede ser jeg ikke noe galt i det. Hadde det imidlertid vært gjester tilstede som ikke kunne styre alkoholbruken sin hadde vi nok ikke servert det. Folk er vel like forskjellige på dette området som alle andre områder. Ser jo fra svarene over at det virker som det er like vanlig med begge deler. Tror ikke nødvendigvis det har noe å si om du bor i tjukkeste bibelbeltet eller har tatt med tradisjoner fra andre land/kulturer. Det er vel like forskjellig som om folk har stor eller liten feiring, om de har kaffeselskap eller stor fest etc.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #73 Skrevet 8. mai 2011 i barndåp/navnedag, hva synes dere da hvis moren til ungen som ammer drikker da?
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 8. mai 2011 #74 Skrevet 8. mai 2011 Jeg skal servere alkohol i barnedåpen til mini i august. Ser ikke problemet med det, min familie klarer å drikke uten å drikke seg fulle.. utrolig nok.. Jeg har vokst opp med foreldre som har kost seg med et glass vin både hverdag og fest, men jeg har aldri sett de fulle og aldri blitt servert alkohol av de før jeg ble 18 og fikk lov. Jeg ammer ikke da, men har faktisk en kartong med vin i kjøleskapet og tar meg et glass vin i ny og ne jeg når mini sover.. Meld meg til barnevernet de som vil..
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2011 #75 Skrevet 8. mai 2011 Ikke noe galt i det så lenge det er måteholdent. Man skal faktisk ha relativt høy promille før det kan ha negativ effekt på barnet. Vet at helsestasjoner etc sier at man ikke kan nyte alkohol og amme, men man huske på at melken har samme promille som blodet, og hvor minimalt dette faktisk er. En alkoholfri øl ligger på rundt 0,25-0,5% alkohol, og drikker man et glass vin får man kanskje rundt 0,2 i promille noe som vil si at hvis man ammer rett etterpå har melken ti ganger lavere alkoholinnhold enn den alkoholfri ølen. Det går selvsagt an å være hysterisk å påpeke at fordøyelsessystemet til barnet ikke er utvilket nok for dette etc., men det er lov å være litt realistisk og fornuftig i det hele også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå