Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #26 Skrevet 4. mai 2011 Fader, Norge er et molboland altså. Tenk i andre land, varmere land, der nyter de vin til hvert måltid, ikke fulle, men livsglede og omsorg. God mat og god drikke betyr noe helt spesielt, men her i Norge er du alkoholiker om du drikker litt vin til en middag. Nordmenn er så fordømmende altså. Jeg vil flytte til Spania kjenner jeg. Og nei, jeg er ikke spesielt glad i alkohol, så drikker sjeldent det til maten, og i dåpen hadde vi heller ikke alkohol. Men det betyr ikke at jeg fordømmer dem som gjør det. Så lenge det ikke blir en fyllefest.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #27 Skrevet 4. mai 2011 Jeg tror det er mer viktig at barna kan se at det går an å hygge seg med en eller to øl til maten ved jul foreks , enn at de skal se bare rosa skyer.. Man må kunne vise barna at man kan kose seg med det.. Jeg kommer ikke til å ha alkohol i dåp/konfirmasjon når den tid kommer for det er som sagt barnets dag.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #28 Skrevet 4. mai 2011 Hahahahaha! Nordmenn er så dømmende. Ja det beviste du til fulle med innlegget ditt!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #29 Skrevet 4. mai 2011 Bare kristne bygdekjerringer her inne :-) Klart vi serverer vin eller champagne ved store anledninger! Ingen som drikker mer enn et glass eller to, vi er jo ikke helt klasseløse.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #30 Skrevet 4. mai 2011 I en dåp syns jeg ikke at det hører hjemme! Fikk noen spm sist vi hadde dåp om at vi ikke hadde cognac til kaffen, men ærlig talt så er det utelukket når vi feirer dåp og i tillegg på en søndag. I en konfirmasjon ville jeg vurdert baileys/cognac til kaffen. I en barnebursdag er det brus eller vann som gjelder!
Lille-Pernille Skrevet 4. mai 2011 #31 Skrevet 4. mai 2011 Selvsagt hadde vi både vin og øl i dåpen. Og avec.... Ser ikke problemet jeg da!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #32 Skrevet 4. mai 2011 Ja men det er jo det jeg sier jo! Det er BARNAS dager, og da hører ikke alkohol til den situasjonen, samme søren om en spiser pizza, ribbe, eller biff! Og klarer en ikke å holde seg unna alkohol på nettop barnas dager så har en et stort problem.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #33 Skrevet 4. mai 2011 19:10 Ja? Du mener jeg er fordømmende da eller? Som fordømmer nordmenn for å være fulle av fordommer? Gud bedre, du er smart. Ja, det var en fordom
3 nøtter til Askepott Skrevet 4. mai 2011 #34 Skrevet 4. mai 2011 18:08 du kaller oss tullballer for vi drikker alkohol der barn er, så da kaller jeg deg hystrisk når du ikke gjør det. Jeg drikker ikke alkohol til noe som helst mat, da drikker jeg brus, men de har vel kanskje ikke det i molboland der du bor???
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #35 Skrevet 4. mai 2011 Jeg synes ikke det er noe rart med å servere alkohol til dåp eller konfirmasjon!! er tross alt en stor begivenhet også for familien ikke bare barnet!!!, men alt med måte. Veldig mange mennesker har et normalt forhold til alkohol og kan nøye seg med et glass til maten, trenger ikke å bli en fyllefest selv om det finnes alkohol!! Synes det er mange hysteriske folk her! Jeg er oppvokst med alkoholisme i familien og er veldig nøye på hva som er greit i huset ellers, aldri alkohol i hverdagen, aldri fylla om barn er i huset (hvilket de er stort sett) men ja vi kan ta oss et glass vin til maten en helg nå og da.... Valgte selv å ikke servere alkohol til navnefesten, men det var fordi det var tidlig en søndag så så ikke poenget med det da. Hadde mineralvann og munkholm. Konfirmasjon derimot synes jeg det er helt normalt at det serveres alkohol..akkurat som i høytider!! Barnebursdager igjen synes jeg bør være alkoholfrie, men dette er bare min mening. Jeg dømmer ingen så lenge de drikker med måte rundt barn!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #36 Skrevet 4. mai 2011 Fordømmer? Kan du skrive skikkelig norsk? Ja, du viser frem dine egne uintelligente og generaliserende holdninger, med andre viser du frem dømmende sider som er helt etter læreboka. Du er ikke videre smart (eller god til å skrive norsk)
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #37 Skrevet 4. mai 2011 18.31 Lavmål!!! Man må ikke oppsøke AA straks om man ikke klarer seg gjennom julemiddagen uten et glass øl!! Nødvendig nei, mye som ikke er det, men det er godt og barn tar ikke skade av det så lenge ingen blir fulle!!!! Du må gjerne synes anderledes men kom ikke å si at folk må oppsøke aa av den grunn, da er du bare sprengt i hode! Hilsen en som drikker meget lite og heller tar seg cola til julematen fordi jeg synes det er bedre....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #38 Skrevet 4. mai 2011 Hadde du lest begge kommentarene mine, Hallis, så hadde du fått med deg at jeg setter frem både vann og brus. Vet ikke hva de har i molboland jeg, har nemlig ikke vært der. Kan du informere meg takk?
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #39 Skrevet 4. mai 2011 I vår fammilie er det vanlig å servere vin eller øll til maten i de fleste selskaper, også i barnebursdager, barnedåp, julaften osv. Totalt sett drikker vi ikke mye. Det dreier seg om maksimalt 2-3 glass vin eller tilsvarende øll en gang pr mnd. Mer drikker vi ikke. Dette er vanlig for ungene. De har aldri sett noen i fammilien fulle. Det har ikke forekommet ubehaglige situasjoner de 6 ørene vi har hat barn. Derfor ser jeg heller ikke noe problem med at vi drikker litt alkohol noen ganger selv om barna er med.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #40 Skrevet 4. mai 2011 Tror det er ganske vanlig begge deler jeg... Vi hadde ikke alkohol i konfirmasjonen til sønnen min, mye fordi de fleste uansett skulle kjøre langt hjem etterpå.. Men mange av konfirmasjonene i klassa til gutten serverte øl og vin til maten og evt en cognac til kaffen. Helt uproblematisk når folk kan drikke med måte
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #41 Skrevet 4. mai 2011 Ja, vi hadde et glass vin eller øl til de som ønsket det til maten i dåpen. Det har vi også til jul, og kommer sikkert til å ha det i konfirmasjonen den dagen vi skal ha det også. Alle tilstedeværende klarer seg uten det, men god mat kan gjerne følges av god drikke i større anledninger, og det er egentlig helt naturlig for oss. Folk tar seg sjelden mer enn et glass likevel, og ingen barn kommer til å måtte oppleve voksne som er fulle... da hadde det vært slutt på alkoholserveringen her i huset også, men så lenge det ikke er noe problem kommer jeg heller ikke til å lage noe problem ut av det. Jeg håper mine barn får et lite naturlig forhold til alkohol når de blir voksne.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #42 Skrevet 4. mai 2011 "Molboland" er Mols i Danmark. Det er en haløy på Jylland. Alkoholbruken der er omtrent som i resten av Danmark, det vil si en del mer enn i Norge, men muligens litt mindre flayll selv om det også forekommer ikke så sjeldent.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #43 Skrevet 4. mai 2011 I barnedåpen hadde vi ikke alkohol til maten. Veldig sjelden av vi drikker alkohol til "formiddagsmat". Men til kaffen på ettermiddagen / tidlig kveld - hadde vi en likør og en cognac. Vesla på 3 1/2 måned gav sannsynligvis blanke i om det ble servert alkohol eller ikke... Til konfirmasjonen får vi se hva det blir når den tid kommer. Det skal ungene få bestemme selv. Dersom de synes det er ok at det blir servert vin til maten, blir det sånn. Om de ikke synes det er greitt, da blir det ikke. Vi drikker vin eller øl til maten når det passer sånn og tar en likør til kaffen nå og da, eller et glass hvitvin på verandaen. Dog ikke alt samtidig, for ingen får drikke seg beruset i mine barns nærvær.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #44 Skrevet 4. mai 2011 Jeg håper mine barn får et lite naturlig forhold til alkohol når de blir voksne. Du sier det? Javel ja.....
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #45 Skrevet 4. mai 2011 Hvis ikke det var ukas beste skrivefeil så vet ikke jeg. hihihi
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #46 Skrevet 4. mai 2011 Det er som jeg skrev i en annen tråd om konfirmasjon, jeg kan ikke skjønne at det skal være vanlig med alkohol i en konfirmasjon eller i dåp for den saks skyld. Det blir for meg som å servere alkohol i en barnebursdag (til de voksne selvsagt). Å servere lettøl til maten er en annen ting.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #47 Skrevet 4. mai 2011 dager som er "forbeholdt" barn, er dager man burde la alkoholen være. spesielt når det kommer som, bursdager, barndåp/navnefest/barnevelsingnelser, høytider, konfirmasjon osv. når det kommer til barn fra ungdomskolealderen, har man mer med måtehold på høytider. men konfirmasjoner har alkoholen ingen plass. kommer til å nekte noen form for drikking i min hjem etter lillepia har kommet til verden. så lenge hun er i huset, så er det ingen nytelse av alkohol i min hjem. men det er min mening.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #48 Skrevet 4. mai 2011 Jenta mi ...før du kan kritisere mine norskkunnskaper bør du kanskje se litt på dine egne. Det kommer forøvrig ganske tydelig fram i dine usedvanlid FORDØMMENDE innlegg at du kanskje antar at jeg ikke er norsk siden jeg kaller Norge et molboland? Vel, jeg kan forvisse deg om det, lille pike, at jeg er etnisk norsk, at mine norskkunnskaper nok er langt bedre enn dine likeså min intelligens ...siden du nå er så opptatt av å være så fordømmende (Oi ...der skrev jeg det igjen ...). Google-it honey. Du virker forøvrig som en kjempeflott ambassadør - en skikkelig molbo - for dette molbolandet. (Du kan jo google molbo også, med det samme du er igang med å erverve deg ny kunnskap) ) En ting til - humor er en grei egenskap å ha med seg i et debattforum. Så blir man ikke så sinna. Å more et et edelt fag! Og den som mestrer spøkens form, blir ikke støtt av massens lune; jo større publikums-tribune jo bedre kan de tas med storm. Goethe Hilsen en annen molbo
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #49 Skrevet 4. mai 2011 Jeg lurer på en ting. De av dere som sier at alkohol drikkes etter leggetid og at de drikker vann eller brus til maten; føler dere at dere har et bedre forhold til alkohol enn de som drikker et glass vin til maten, og ikke nødvendigvis noe mer enn det? Mitt inntrykk er at de som drikker etter leggetid drikker mye mer enn ett glass. Jeg drikker vin til maten fordi jeg føler at måltidet blir bedre av å drikke noe som passer til maten, altså drikker jeg vin for å fremheve smaker. Brus passer ikke til mat! Vann drikker jeg til hverdagsmat, men ikke snakk om at jeg drikker brus til en indrefilet med godt tilbehør!
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #50 Skrevet 4. mai 2011 Jeg skjønner heller ikke dette med å drikke etter at barna har lagt seg. Det er en merkelig form for moral og "opplæring" av barn, synes jeg. Hva om barna våkner og står opp? Hva gjør dere da? Sørger for å avlede barna mens den andre gjemmer unna alkoholen? Hva er moralen ved å lære barn at alkohol drikker man bare i smug?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå