Gå til innhold

Hvor lang tid brukte du på 1-4 cm åpning (hjemme el. på føden) ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat vært på sykehuset og fått sjekket modning. Viser seg at alle maseriene og kynnerne har hatt en effekt for nå har jeg 2-3 cm åpning allerede :) Legen sa at det var kjempebra til å være førstegangs...

Jeg har jo lest om dem som bruker timer og smerter på å komme opp til 3-4 cm åpning, så derfor lurer jeg litt på hvor lang tid DU brukte på de sist? Enten om det tok noen uker (slik som med meg) eller om det skjedde på sykehuset... ?

Og hvor mange timer fra 4-10 cm?

Prøver å finne ut av hvor lang tid jeg må beregne, selv om jeg egentlig vet at det er veldig individuelt :)

2 dager til termin i dag :)

Fortsetter under...

Skrevet

1.fødsel- 7 vonde timer til 4 cm, og ca 7 timer til 10 cm, så tre kvarter med pressing før baby var ute (15 timer totalt med rier)

2.fødsel- 1 time og 15 minutter til 4 cm, og under 1 time senere var baby ute... Så det gikk FORT, sammenlignet med første fødsel ja- 2 timer totalt med rier:)

Skrevet

1. Fødsel: Gikk hjemme i 3 timer med rier, vonde men klarte fint å gå/ snakke i mellom. Kom på sykehuset da med 4cm og brukte 5t til 10cm og guttungen ble da tatt med vakuum:)

2.Fødsel: Gikk hjemme i 2 timer med rier som jeg synes var vondere denne gang enn første gang, mer tak i de men klarte fint å snakke og pakke ned diverse ting i mellomtiden. Kom på sykehuset med 4 cm og brukte da 3 timer på resten :) Slapp vakuum denne gang og presset ut jenta på 10-15 min sa jordmor :)

Skrevet

Nesten 24 timer fra det startet til jeg hadde 3 cm (kunne tøyes til 4). Brukte deretter 3,5 time til ungen var ute (presset tre ganger tror jeg!!!), så gikk veldig raskt når jeg først kom i gang. Dette var første gangen, så spent på hvor raskt det blir denne gangen...

Skrevet

1.fødsel: Kom inn på føden etter to timer med rier, da hadde jeg 10 cm åpning.

2.fødsel var samme som 1.

3.fødsel: hadde 4 cm åpning før jeg hadde hatt en eneste rie. Brukte en time derfra til ungen var ute.

Skrevet

Fødte for 7 år siden. Brukte da ca 35 timer på 1-4cm. Hadde 5 min mellom hver rie. Fra 4-5cm ca 6 timer. Gikk kjempe tregt. men fra 5-10cm tok det knapt en halvtime og selve utrivningsfasen tok 3 min=) Brukte totalt 42 timer fra riene kom regelmessige til pjokken var ute.

Venter nr 2 nå og er en smule skeptisk,men satser på at modninga går litt kjappere denne gangen. Og krysser fingrene for at siste delen går like kjapt;)

Annonse

Skrevet

Ca 35 timer her også! Og fra 4cm til baby var ute tok det 10 timer. Så jeg syntes det drøyde på ja! håper også at denne fødselen går litt kjappere:) Sikkert en fordel at du har litt åpning allerede, ja:)

Skrevet

Med førstemann tok det knappe 3 timer fra 0-4 cm og 2t og 10 min fra 4-10 cm. Med andre ord forholdsvis rask fødsel.

Nå sitter jeg her i uke 32+5 og har fått beskjed om å ringe fødested så fort jeg merker antydning til at noe er på gang...

Skrevet

0-4 cm: fra kl. 01:50-ca 16:15

4-10 cm: fra kl. 16:15-ca 02:00

Skrevet

Riene startet rundt klokka ett, jeg dro på sykehuset neste dag i ti-tiden og hadde EN cm åpning. Ok da, 9 timer uten mye action.

Dro tilbake ca 24 timer senere, hadde 3 cm åpning. Så ja. Ca 33 timer med konstante rier fra 3-6 minutter fra hverandre hadde ikke gjort mye (ifølge min tankegang). Men etter jeg ble innlagt rundt 11 gikk det bare 3 og en halv time før hun var ute. Fikk ikke tid til noe smertelindring, JM hadde trodd jeg skulle føde lenge etter hun hadde dratt hjem.

Skrevet

Jeg ble satt i gang da, men brukte da 1 og halv time på 0-4 cm og så ble det en cm i timen etter det =)

Skrevet

med førstemann husker jeg ikke

ved 2 fødsel tok det va 10 timer fra første rie til 4 cm, så fra 4 cm til 10 cm tok det 1,5 time =)

Skrevet

Det vet jeg faktisk ikke. Fra jeg kjente første rie til jeg kom inn på sykehuset gikk det 6 timer, og da hadde jeg 7 cm. Hadde da harr vonde, regelmessige rier i 2,5 timer...

Det var første. Håper det går like fort nå med nr 2.

Annonse

Skrevet

med førstemann husker jeg ikke

ved 2 fødsel tok det va 10 timer fra første rie til 4 cm, så fra 4 cm til 10 cm tok det 1,5 time =)

Skrevet

Brukte ca 3 uker på 4 cm som førstegangs....riene begynte på 4 cm, og fra første rie til 10 cm gikk det 5 timer ca, og 1 time og 15 minutter med pressrier..

Skrevet

Er vel veldig vanskelig å vite hvor lang tid en bruker på 1-4 cm åpning. Er ei uke siden jeg hadde 2-3 cm åpning - men ingen som har sjekket før det så kan være enda flere uker siden det var 1 cm. Kan jo som meg ha flere cm åpning lenge før en aner at en har det selv, for modnes og åpnes vel stort sett en del før riene setter igang. Spes på flergangsfødende veldig vanlig å ha flere cm åpning lenge før ting starter. På første ble jeg sjekka dagen før og hadde da ingen åpning. Riene starta ca 06 på morgenen, dro på sykehuset 21.30 på kvelden og hadde 4cm som ble til 6 cm på første sjekk av jordmor. Fødte før det var gått 2.5 time etter at vi kom. Nr to var det ingen som sjekka åpning før kom inn med rier. Hadde 3 cm i 01tida, 4 cm 14.00 og full åpning 08.00 - men hadde da lenge stanga pga trang plass for hodet nedover i bekkenet. Nå altså hatt 2-3 cm åpning straks ei uke og ingen antydning til aktiv fødsel enda...

Skrevet

Jeg brukte tre timer fra vannavgang og frem til fire cm.. Deretter brukte jeg sju timer fra fire cm og til ferdig fødsel.

Skrevet

Jeg brukte en times tid, tenker jeg, fra 1-4. Og så et par, tre timer til 10 cm. Pressriene tok ca 8 min. Ikke helt sikker, men gikk fort iallefall. Startet ved vannavgang på natta, og ringte føden. Fikk time neste morgen. Det begynte skikkelig i det vi kom til sykehuset egentlig, og gikk slag i slag.

Vanskelig å vite hva en går til! Selv om jeg har født før, så er jeg spent på hvordan det blir denne gang. Ei venninne hadde en kjapp første fødsel, og en laaaang andre fødsel, så alt kan skje!

Skrevet

Kanskje ett veldig dumt spørsmål her fra en førstegangs..

Men er det slik at JM/Lege skal begynne å sjekke åpning på de siste kontrollene mot termin!?

Eller hvordan vet dere cm åpning flere uker før noe skjer?

Takk for opplysende svar :-)

Skrevet

1.fødsel: kjente ikke noe til de første 3cm. hadde 3cm da jeg blei satt i gang og hadde babyen på brystet 4timer etter.

2.fødsel: kjente ikke noe til de første 4cm. men brukte meget lang tid på å komme til 5cm når det først satte i gang. hadde selvsagt ikke smertefulle rier hele tiden. etter 5cm tok det 45min så var babyen ute.

til snart3co:

nei, det skal de ikke. og hvertfall ikke legen din. noen jordmødre gjør det de siste par ukene men det er ikke noe automatikk i det. andre sjekker helst ikke før fødselen er i gang. som oftest gjør de det på forespørsel.

Skrevet

jeg var forøvrig på føden fra første rie med førstemann og med andremann så var jeg hjemme frem til 1 time før hun var ute. (30min på fødestua)

Skrevet

Ladybug~N&E, tusen takk for svar :-)

Syns det virket litt rart ja.. :-)

Skrevet

De fleste vet vel ikke når det begynner å åpne seg?? Er jo slettes ikke uvanlig å gå rundt med opptil flere cm åpning i ukesvis før fødselen faktisk setter i gang - spesielt for 2.gangsfødende..

Men selv VET jeg faktisk pga jeg gikk over tiden og ble sjekket pga slimpropp som gikk og masrier.. Hadde null åpning og fortsatt lang livmorhals på fredags natt, kjente jeg fikk litt vondt søndags ettermiddag - men det var heelt uregelmessig og ikke veldig vondt så jeg trodde etterhvert at jeg hadde uvi.. Dro til legevakten natt til mandag med urinprøve som var negativ (skulle settes i gang på tirsdag og ville få startet antibiotika så raskt som mulig) og legen der anbefalte meg en tur til føden.. Dro opp dit og ble sjekket og hadde da 5 cm åpning og rier - som jeg ikke kjente noe særlig til. Så for meg tok det sannsynligvis kort tid og gjorde ikke vondt i det hele tatt å gå fra 0-5 cm åpning...

Håper på noe lignende denne gang..

Skrevet

Med førstemann hadde jeg 2 cm åpning allerede uken før han ble født. Brukte likevel åtte vonde timer opp til 4 cm (og så åtte timer til før han ble født). De fleste av disse på sykehuset, for riene kom med under 2 min mellomrom allerede fra start og var veldig vonde så det var umulig å være hjemme.

Med andremann hadde jeg igjen 2 cm allerede før fødsel. Det ble en styrtfødsel med 2 timer fra første ri. Hadde 5 cm bare en halvtime før han ble født, så det gikk unna på slutten.

Skrevet

Jeg ble aldri sjekket for modning før fødsel. Så grunnen til at jeg vet hvor mange cm jeg hadde, var fordi jordmor sjekket regelmessig under fødselen. Hadde bare 1 cm første gang hun sjekket, og da hadde de vonde riene begynt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...