Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei datter på 15mnd, og har den siste tiden våknet klokka 0430-0500 på morgenen og er klar til å stå opp!!!

Vi har tatt henne inn til oss, men dær "knør" hun bare, så tilslutt står vi opp....

Tenkte å begynne i morgen tidlig med å bare gå inn til henne å legge henne ned å si at det er natt enda og at nå skal du sove.

Synspunkter???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For all del, ikke ta henne opp. Da lærer hun seg bare at skriking lønner seg... Gjør som du har tenkt, og vær konsekvent. Ikke gi dere !!

Det kan også være at hun sover for mye på dagen..???

Mine våkner ca 7.30

Skrevet

Han våkner for morgen mellom 6 og 8. Står ikke opp før etter 7, da det er morgen her.. :P Når han våkner for tidlig så sier vi at det er natta, og legger han ned igjen\sier at han må legge seg ned. Hender han sovner og da våkner nærmere 7.

Jeg ville nok prøvd å si at det er natta, og lagt henne igjen. Du merker jo fort om det ikke går.. Hun kan jo ikke klokken, og vet jo egentlig ikke om kl. er 2 på natta, eller 4. Er dere som må fortelle det. Noe som kanskje kan hjelpe er at det er mørkt på rommet, mørkere gardiner osv, sånn at det ikke er lyst ute og i rommet. Det hjelper her.

Skrevet

Min er 15 mnd og våkner mellom 0730-08.

Han trives i senga så det hender han ligger å leker og snakker litt i senga om morgen.

Man må jo ikke dra de ut av senga med engang.

Skrevet

våkner rundt kl 7 - både helg og hverdag

Nå som det er så lyst ute på morgenen har hun våknet rundt 5 tiden - men da har jeg bare gått inn til henne og sagt at det er natta og at hun må sove videre. Hun har da sovet til 7tiden igjen.

Tar jeg henne med inn i senga mi så tror hun at det er leketid.

Hun er forresten 21mnd.

Kanskje du kan prøve noen lystette gardiner på rommet hennes for å se om det er lyset hun våkner av?

Skrevet

Mine på 2 og 4 våkner mellom 8-9 :D og han på 2år sover 2timer på dagen!

Veldig fornøyd med det!!

Skrevet

Klokka 6, til vanlig, men de siste nettene klokka 5. Og: Til alle som sier at det bare er å la være å ta dem opp: Det er ikke nødvendigvis det funker alltid. I dag bæsja han med en gang han våkna, og jeg måtte jo skifte på han, la han etterpå ned i senga igjen hvor han gråt sårt i en halvtime (Jeg var på rommet hans hele tiden) før jeg ga opp og plasserte han foran en DVD med little Einstein. Så sovna jeg en time (!) igjen, mens han så på den hele tida (jeg var i rommet ved siden av der han satt hele tida, med døra vid åpen, så han kunne få tak i meg).

Ikke helt ideelt, men jeg nekter å stå opp klokka 5, og nei, det er ikke alltid bare å si "det er natta - legg deg å sove".

Forresten har han forskjøvet døgnet litt på den måten og er stuptrøtt allerede klokka 18. Nå har vi prøvd å i alle fall legge han klokka 19, så får vi håpe det hjelper.

Han er 17,5 måneder.

Skrevet

For å gi deg et råd som kan hjelpe: Har du prøvd å legge han tilbake i sin egen seng etter at du har trøstet ham/gitt pupp? Vår klarer sjelden å roe seg i vår seng, men roer seg fint i sin egen (ikke alltid, dog).

Skrevet

Vesla våkner mellom kl 5.30 og 7. Varierer veldig. Min erfaring med alle barna våres, er at når de begynner å våkne så tidlig (gjerne kombinert med at de blir mer tidkrevende å legge), så er det på tide å kutte ut en lur på dagtid. Vi har nettopp kuttet ut dagluren til vesla på 20,5 mnd (for 4 dager siden), og det begynner allerede å vise at det hjelper litt. Det tar gjerne 1-2 uker før man får fullt utbytte av overgangen. Her må vesla få en liten power-nap på 10-15 minutter nå i overgangsfasen (det gjorde vi med de andre barna også), det er lenge nok til at hun ikke kollapser, men kort nok til at hun blir trøttere og sovner fortere og sover lenger på morgningen.

Skrevet

Gutten min på 17 mnd våkner en gang mellom 0700 og 0730. Jeg støtter de som sier at du bør forsøke å kutte ned på dagsovinga. Det er ikke bare å "tvinge" dem til å sove mer når de ikke vil. Jeg orker i hvert fall ikke høre på hyling og ser ikke poenget med det heller. Er de trøtte så sover de og hvis de ikke sover så er det fordi de ikke trøtte! :-)

Skrevet

Tusen takk for alle gode råd :-)

Er litt spent på hvordan det går i morgen tidlig....

Trur egentlig ikke vi kan kutte noe særlig ned på sovinga på dagtid, bortsett fra de 1-2 timene hun har på øyet et parr tima etter ho våkne klokka 5..... Å den luren tenker jeg blir borte etter vi har fått orden på soving om morgenen....

Skrevet

Mini våkner ofte rundt 05 tiden han også, men jeg nekter å ta ham opp før morningen starter kl 06. Kan gå inn 1 gang og gi ham tutten så hender det at han sovner igjen en halvtime times tid. Etter det ligger han og snakker, synger og sutrer litt til vi tar ham opp rundt kl 06.

De har virkelig ikke vondt av å lære når det er natt og når det er morgen.

Skrevet

Vår gutt på 1,5 år våkner som regel mellom 05.30 og 06.00. Men, hvis han plages med tenner våkner han ofte tidligere. Kanskje det er det som plager dattera di?

Vi tar han som regel ikke opp fra senga før 06 uansett. Før det er det natt. Men, hvis han har vondt og gråter mye trøster vi selvsagt, akkurat som vi ville gjort hvis han våkna midt på natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...