Gå til innhold

Livredd for å føde vaginalt..

Anbefalte innlegg

Sist jeg fødte for fire år siden hadde jeg en marerittfødsel. Det endte med at rommet ble fyllt opp av 5-6 leger mot slutten, og hele fødefølget mitt ble kasta ut på gangen. Jenta mi laga ikke en lyd når hun kom ut, og hele opplegget var egentlig rimelig traumatisk for meg. Hadde hatt vannavgang i tre døgn også. Ble aldri satt igang.

Jeg venter nå nummer 2, er i uke 24, og kjenner bare mer og mer hvor lite jeg egentlig vil føde. Men samtidig er jeg redd for KS også. Noen som kan gi meg litt info om KS. Skal ha fødselssamtale med JM i slutten av mai, og trenger å vite mest mulig om begge alternativer før da. All info tas imot med takk, alt dere har av linker, personlige fortellinger o.l.

Fortsetter under...

Søk på google, og du vil finne en del info.

Hos meg ble det hasteKS sist, og skal ha planlagt denne gangen her. Jeg var sikker på at det ville bli vanskelig å få innvilget KS, har venninner som har måttet grine seg til det pga fødselsangst. Men her jeg skal føde gikk det veldig greit. Men det er en fordel å vite hva man vil og hva man faktisk går til.

Jeg syns KS var helt i orden greit, selv om jeg var livredd for det med førstemann. Og får man et planlagt KS er det nok enda bedre, da går det jo for seg i veldig ordnede former. Men vær forberdt på å få høre om alle ulempene etterpå, de forteller deg ALT som kan gå galt, men alt de forteller skjer jo ikke. Jeg slapp heldigvis den skrekktalen fra gynekologen nå sist fordi jeg hadde hatt ks før og visste hva det var. Men som sagt, søk på google, sett deg inn i hva ks er, og holdt på ditt, på de fleste sykehus vil de nok prøve å overtale deg til vaginal fødsel. I hvertfall jordmødrene....

Lommelegen, Doktoronline og de andre spør-legen-sidene har ganske greie informasjonssider om ks. Søk der, og du vil sikkert finne dem. Du gjør lurt i å sette deg ordentlig inn i begge alternativene, men forsøk å lese informasjonen med et åpent sinn. Hvis innstillingen din er enten at ks er forferdelig fælt, eller at ks er en enkel utvei, tror jeg det er uheldig for deg.

KS er et stort inngrep som er forbundet med økt risiko for komplikasjoner sammenlignet med vaginal fødsel, men av og til er det den beste utveien, og av og til er det den ENESTE utveien. Da er det ikke særlig konstruktivt å svartmale ks (ja, snakker av egen erfaring her).

Jeg ville forresten bedt om å få snakke med gynekolog, ikke med jordmor! Jordmødre er eksperter på normale fødsler, men det er jo ikke det du har hatt - du har hatt en høyst unormal fødsel. Du vil nok få bedre svar fra gynekolog enn fra jordmor (egen erfaring), også mtp hva du kan forvente deg neste gang. Jordmødre kan ha en litt for rosenrød holdning til fødsel etter min smak, jeg opplever gynekologer som litt mer realistiske. Hvis du ønsker ks, er det uansett en gynekolog som må innvilge det, det kan ikke jordmor gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...