Honningmelon Skrevet 4. mai 2011 #1 Skrevet 4. mai 2011 Ser du er ammehjelper og kan litt om amming Jeg lurer på et par ting. Jenta mi er en uke i dag, og jeg har i grunnen hatt lite brystspreng. Hadde spreng i et par dager etter at melk kom for fult, men merker i grunnen lite til det nå. Ammer henne hver 3. til 4. time døgnet rundt. Hender det er et par timer i mellom også, men stort sett tre timer. Kjenner jo at puppene fyller seg opp, men de blir ikke sprengte og harde etter tre til fire timer. Og da begynner selvfølgelig usikre meg å lure på om jeg har fått mindre melk? Jeg ammer henne når hun selv gir tegn til at hun er sulten. For melka begynner vel ikke å stabilisere seg alt nå? Eller? Det andre jeg lurer på er, når vet jeg egentlig når hun har tømt brystet? Det hender hun slipper og tar tak igjen under ammingen, så at hun slipper er liksom ikke alltid et sikkert tegn. De første dagene brukte hun opp mot 20 min pr bryst, men nå begynner hun å slippe etter 10 min, og jeg har derfor da byttet bryst. Men, Hvordan vet jeg egentlig at hun har tømt brystet? Vil jo at hun skal få i seg de fete dråpene som kommer til slutt. Jo, også lurer jeg visst på en ting til Er det slik at de ofte gaper og søker etter mat selv om de nødvendigvis ikke er sultne? Jeg blir nok lett stresset over dette med amming, og tror hun er sulten hele tiden, redd for at hun ikke skal få nok. Selv om hun kanskje akkurat har spist godt. Men, er det da ok å prøve andre ting for jeg slenger fram puppene igjen? Selv om jeg er tredjegangs, så skjønner jeg meg ikke helt på disse bebisene alltid
lillenims Skrevet 4. mai 2011 #2 Skrevet 4. mai 2011 Det varierer veldig hvor sprengt brystene blir, at de ikke lenger er sprengt etter en uke kan du vel egentlig være glad for Det kan godt hende du har mindre melk, men det er fordi produksjonen begynner å stabilisere seg. Selv om det er hormoner som styrer produksjonen i starten, så begynenr behovsstyringa på dag 2-4 cirka, og tar gradvis over for hormonene. I tillegg vil brystene dine ha vært gjennom dette før og feks. ha brystvev som har produsert melk før, og irritasjonen i vevet når det fylles i melk er sannsynligvis mindre. Som med alt annet rundt graviditet, fødsel og barsel er det individuelt Kjempeflott at du ammer når hun viser tegn til sult, forsett med det, og la henne bestemme lengden på måltidet selv - husk at det ikke bare er mat, men også kos, så om hun vil ligge lenge en dag så er det ikke nødvendigvis fordi det er lite melk eller fordi hun har økedager, men fordi hun vil ha kosen. Hun vil aldri tømme brystet, melka produseres hele tida og mest rett etter (dvs også under) amming. Om barnet ligger og suger en time så vil det få noen dråper melk hele tida. Det er heller ingen magisk overgang mellom formelk og fet ettermelk, melk er melk. Tenk på brystet som en svamp fylt med melk. Når barnet suger, klemmes melka ut av hulrommene og inn i barnets munn. Fettet i melka, eller den fete melka, sitter fast i veggene på hulrommene i svampen, og kommer ut først når ungen har sugd så lenge at hulrommet presses sammen og den fete melka da skvises ut. Gradvis kommer det fetere melk. Om du er i tvil om hun er mett så kan du bytte side to ganger, dvs V H V H bryst (omvendt ved neste amming). Om hun ikke er interessert så er hun nok mett. Å bruke 10 min pr bryst er helt fint. Hun suger mer effektivt enn før, og det kan hende du har kraftig utdrivingsrefleks slik at det kommer masse melk som det er bare å svelge unna. Om du håndmelker ut noen dråper melk før og etter amminga så ser du nok forskjell på denne - først som skummamelk, så mye mer fløtegul melk etterpå, og da har hun nok spist masse. Det er ingenting i vegen for å prøve noe annet enn pupp, men husk at det er helt normalt å amme eller ville ha pupp alt fra 8 til 24 ganger i døgnet. Om hun vil ammes annenhver eller hver time så er det ikke noe galt i det, spesielt ikke når hun er så liten, selv om jeg skjønner det kan bli litt slitsomt i lengda. Spesielt om kvelden er det vanlig å amme hyppig, fordi barnet "spiser seg opp" til natta. Du merker nok fort om det var pupp eller kos hun vil ha, har hun nettopp fått mat og du synes du har tilbydd nok pupp så kan du jo prøve med bæring, kos eller et bleieskift og se om hun fremdeles virker sulten etterpå. Det aller, aller viktigste tegnet på nok mat er at barnet har 5-8 godt våte bleier pr døgn. Hell ca 0.75 dl vann i en bleie for å få et hint om hva "våt" betyr. I tillegg bør hun legge jevnt på seg ca 150-225g i uka, eller iallfall ha en jevn vektoppgang. Slapp av og la ungen få styre når hun får mat, så går det så fint atte Ellers er det bare å sende meg PM om noen lurer på noe og ikke vil spørre i forumet.
Honningmelon Skrevet 4. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 4. mai 2011 Tusen takk for kjempefint svar. Trengte det nå. Jeg er alt for usikker når det gjelder denne amminga, og det irriterer meg, for jeg vil så gjerne kose meg med den. Er veldig opphengt i at hun må få i seg nok mat. Men, Hvordan vet jeg når hun har sugd lenge nok til at hun har fått i seg den fete melka?
lillenims Skrevet 5. mai 2011 #4 Skrevet 5. mai 2011 Når hun har sugd lenge nok ;-) (Jeg liker heller ikke sånne "passe lenge"-svar, nei.) Det er ikke så lett å si, i grunnen. Men den fete melka er altså ikke noen magisk del av melka, det er bare den melka som det er høyest andel fett i. Melka blir gradvis fetere dess mindre melk det er igjen i brystet. Sannsynligvis er det sånn at barnet først får noe "tynn" melk som inneholder en større andel melkesukker, og er ekstremt lettfordøyelig, ergo gir den veldig rask energi - sug, svelg, energi! Det er nok ikke bare fordi barnet eeendelig har fått puppen at de ofte roer seg ned i løpet av noen få sekunder på brystet, men de har faktisk fått næringa de trengte der og da også. Så kan de roe seg ned og die til de er mette. Melkesukkeret kan brukes av kroppen (nesten) med en gang, mens fett tas opp gjennom tynntarmen som jo er et steg videre på vegen ut gjennom magen, og det tar altså litt lengre tid før fettet er tatt opp av kroppen, ergo tar det litt lengre tid før kroppen signaliserer at det er på tide med mat igjen. Det er fett i ALL melk, og om mor produserer mye melk (ikke overproduksjon, men godt med melk, om du skjønner) vil det sannsynligvis vær like mye fett og andre næringsstoffer i totalmengden melk som hos en mor som produserer mindre melk - men den inneholder noe mer vann. Siden produksjonen reguleres av barnets suging, vil barnet få i seg den næringa det skal, og det er ingen grunn til å være bekymret. Om barnet har 5-8 våte bleier får det i seg nok væske, og da har det fått i seg nok av samtlige næringsstoffer melka kan by på også. (Av og til kan mor ha overproduksjon som kan gi noen problemer med å få nok næring, men det gjelder nok ganske få mødre.) Senk skuldrene og slapp av er nok mitt beste eller dårligste råd til deg Stol på at barnet ditt får i seg den næringa det trenger så lenge du tilbyr bryst når ungen ser ut til å ville ha mat. Du kan aldri tilby så små unger for mye pupp, så du må ikke være redd for å prøve med pupp i stedet for andre ting heller. Som sagt så er det mange nyfødte som dier hver time, men etter noen uker eller et par måneder så vil de fleste spise en del sjeldnere på dagtid, men kanskje like hyppig på kvelden. Som sagt (igjen), 5-8 våte bleier i døgnet = nok mat! I tillegg kan du stikke på helsestasjonen og veie for å få et TALL på det, men ikke oftere enn en gang i uka, og husk at en stor oppgang eller nedgang en uke bør følges opp med kontrollveiing - det kan være en malplassert våt bleie som forkludret det hele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå