Gå til innhold

Ang jobb i perm og barnehageplass. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Kan jeg jobbe evt helger + kveldsvakter visst min samboer er hjemme og passer barnet etter han er ferdig på jobb..når jeg egentlig er i perm? Å tatt i betraktning at jeg er hjemme som vanlig på dagtid?

Å så ang barnehageplass, vår permisjon til sammen går ut i starten på juni mnd, er det slik at man ikke kan få barnehageplass før august? Er det en regel eller er det opp til hver enkelt barnehage?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har vært i kontakt med NAV ang dette med jobbing under permisjon, og fikk ganske klart svar om at hvis jeg mottok lønn under permisjonstiden, ville permisjonen opphøre. Hvis jeg under en periode jobbet i tillegg til og og få svangerskapspenger kunne jeg bli tiltalt for trygdesvindel.

Ang barnehageplass, barnehageåret starter i august, i tillegg har de fleste kommuner ett opptak til i januar. Du har uansett ikke krav på barnehageplass før i august. Hvis det virkelig kniper, kan du jo høre med barnehagen du har søkt plass i om de kan gjøre ett unntak....

Skrevet

Men om jeg går ut permisjonstiden min, har valgt å gå kortere uker og få 100% og så gå hjemme i 10 uker. (ulønnet) Kan jeg jobbe da? For jeg har ingen jobb og gå til uansett, så om jeg hadde fått en helgejobb eller slikt da kunne ikke dette påvirket permisjonen jeg allerede har hatt?

Ja, dette med barnehage er vanskelig, men får vel prøve og se posetivt på det og høre seg rundt når det nermer seg. Takk for svar :)

Skrevet

Kan ikke svare ang jobbing.

Når det gjelder barnehage, så er hovedopptaket i august. Men man kan være heldig å få plass før det. Men da må du gjerne være ganske aktiv, ringe rundt til barnehagene eller møte opp -forskjell på dem, men noen er faktisk slik at de prioriterer barn av aktive engasjerte foreldre, selv om det ikke er slik det skal være..

Lykke til! :o)

Skrevet

Du kan søke om utsettelse på svangerskapspengene fra NAV. Dvs at du kan jobbe de helgene du trenger, men regn ut hvor mye det blir og send det i søknaden til NAV, så får du de pengene du har krav på fra dem. Sjekk denne linken:

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Kombinere+arbeid+og+foreldrepenger

Det er opp til barnehagen om de har plass i juni eller ikke, men mange barnehager stenger uansett i fellesferien, så det typiske er at du får plass fra august. Men dersom du jobber litt og strekker permisjonen, så blir kanskje ikke det noe problem?

Lykke til. :-)

Skrevet

Dersom du skal jobbe samtidig som du har permisjon må du søke om gradert uttak - då vil du samtidig få lenger permisjon. Visst du er i ulønna permisjon kan du sjølvsagt jobbe samtidig.

I tillegg til hovudopptaka (som er i august og dels i januar) i barnehagar tar dei fleste inn nye barn fortløpande dersom det skulle bli ein ledig plass (visst nokon flyttar feks). Det har skjedd fleire gongar i vår barnehage :)

Skrevet

Der min eldste går er det sånn at de tar opp unger året gjennom hvis plass, og de vil helst ha inn noen av ettåringene før ferien. Det er for at ikke alle skal ha tilvenning samtidig. Jeg får jo i slutten av mai nå, og styrer har sagt at hun blir glad om jeg søker plass fra 1. juni i stedet for 1. aug. Så det er stor forskjell fra bhg til bhg. Dette er en privat barnehage.

Ring og forhør deg om regler de forskjellige stedene som er aktuelle for dere.

Skrevet

Nei, men er bare det at jeg egentlig ikke har noen jobb nå, å om jeg skal gå ut og søke må jeg kansje ha litt mere å "henvise" til da. Men uansett så skal vi klare oss, har jo spart en del og skal spare i permen også, men kan jeg jobbe i de ukene jeg går hjemme som ulønnet? For dette er jo uker jeg selv velger og bare være hjemme på som ingen andre har noe med? eller missforstår jeg? :)

Skrevet

Supert, takk for svar S+S :)

Skrevet

Så lenge du er i ulønnet permisjon, altså, ikke mottar noe penger fra Nav kan du jobbe så mye du vil. Begrensningene gjelder bare hvis du får penger fra nav for og ikke være i jobb.... etter stønadsperioden er det bare og jobbe i vei.....

Skrevet

Tusen takk for svar damer :)

Men er jo litt rart at man ikke kan feks helgejobbe, siden man får jo ikke penger for lørdag og søndager.. =/ hmm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...