Gå til innhold

Har pumpa meg etter hun har diet i et døgn nå, men har fortsatt ikke fått mer melk :( Blir litt frustrert nå, jeg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på helsestasjonen på mandag og veide min 14 dager gamle datter, og hun hadde kun lagt på seg 100 gram på 10 dager :( Hun sovner veldig fort når jeg legger henen til puppen, så jeg mistenker at hun ikke får i seg den feite melka, kun tørsteslukker-melka. Derfor har jeg nå de to siste dagene pumpet meg etter hun har spist og gitt henne denne melka på flaske. I natt gav jeg henne tilogmed 80 ml NAN, og det går rett ned. Jeg er bekymret og redd for om hun er sulten, stakkars - at jeg ikk ehar nok melk til henne :( Hun tisser og bæsjer normalt, tror jeg - i hver bleie, og sover godt i 3-4 timer. Virker ikke utilpass, syns jeg.

Er spent til fredag, da skal hun veies igjen. Syns dere jeg burde gi mer mme? Vil jo gjerne amme, men syns bare det er litt styrete nå! Å det tar jo evigheter...siden hun sovner så fort. Ikke lett å vekke henne heller.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det du skriver om at hun sover flere timer sammenhengende og har våte bleier så høres det jo ut som hun får nok? Du kan nok ikke vurdere melkemengden din ut fra hva du får pumpet, babyen får jo uansett ut mer enn du pumper, og min erfaring er at man fort blir stresset og det påvirker utdrivningen. Jeg leste et sted, angående økedøgn, at man gjerne merker mer melkespreng døgnet etter at babyen har spist hyppig. Kan jo også være derfor du ikke synes du merker forskjell ennå? Et tips til deg er å få resept på syntocinon-nesespray, som letter utdrivningen. Mer melk ut = økt produksjon.

Skrevet

Kan også være lurt å drikke ammete, mange som merker økning av melka da også har det en gunstig effekt på mageondt hos de små :)

Håper det ordner seg for deg. Prøv ikke å tenke så mye på det, for jo mere du stresser med det jo lettere er det få mindre melk :/

Klem

Skrevet

Sant som hun sier over her, men en annen ting jeg tenkte på ang melkeproduksjonen din, hvis hun får flaske istedenfor å bli lagt til puppen de gangene hun er sulten, vil jo dette også gå utover melkeproduksjonen din, og en annen ting er at har du prøvd å pumpe ut litt av den lette melka først, og så la barnet suge så hun får i seg den feite melka fortere? Det vil også øke produksjonen tror jeg, for da søker man etter mer melk enn det som er "produsert" på en måte... hehe... skjønner?

Uansett lykke til!!

Men så lenge babyen din virker fornøyd og har nok tissebleier så høres det jo veldig bra ut :D

Skrevet

Hvor mye gikk hun ned forhold til fødselsvekta, og er dette tatt igjen nå?

Har du prøvd noe for å holde henne våken, feks. kile under føttene, kle av henne litt, bytte bleie osv? Kanskje kan en annen ammestilling også gjøre det enklere å ikke sovne, se http://ammehjelpen.no/video for film.

Hvor ofte ammer du? Det er normalt å amme 8 - 24 ganger i døgnet, de færreste ammer så sjeldent som 8 ganger i døgnet de første ukene. 12-16 er nok mer normalt i starten, men etterhvert så spiser ungen mer på måltid og holder ut lengre til neste.

Er hun våken og "aktiv" når hun først er våken, dvs ikke virker å være i ørska? Det er tidlig å kreve aktivitet ennå, men hun bør iallfall virke våkent likegyldig til verden - og interessert i puppen minst hver 3. time, altså slik at hun gaper, leiter etter den etc.

Så lenge hun har 5-8 godt våte bleier får hun sannsynligvis nok melk! Hell 0.75dl vann i en bleie for å kjenne hvordan de kjennes når de er "våte".

Tommelfingerregelen er at de skal legge på seg 150-225 g pr uke, over tid. Om hun nettopp tissa masse rett før veiing, kan det utgjøre mange gram, likedan om hun tissa rett etter forrige veiing. Derfor bør man veie flere ganger (med flere dagers mellomrom), og uansett vil et barn følge sin egen kurve - som skal være jev. Hos helsesøster kan du se kurven i dataprogrammet hennes, husk at noen må ligge på topp og bunn der for å lage den fine linja midt på som er snittet :)

Jeg synes absolutt ikke du skal gi mer mme så lenge hun ikke virker misfornøyd. Som andre sier så vil dette kunne minske melkeproduksjonen, fordi hennes behov for pupp blir mindre og puppene da svarer med å produsere mindre melk. Du klarer neppe pumpe like effektivt som henne, og pumping er aldri en indikasjon på mye eller lite melk. Om du er stressa så kommer det dessuten mindre. Mange barn kan drikke 50 ml mme eller mer rett etter et måltid uten at de egentlig har noe annet behov enn et sugebehov, de er altså ikke sultne. Magesekken er som en ballong i fleksibilitet....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...