Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #1 Del Skrevet 4. mai 2011 Har begynt å tenke på om ungen kommer før KSdato, har fått innvilget planlagt ks 8 dager før termin. Forrige gang gikk vannet 21 dager før termin, og det begynner å nærme seg dette tidspunktet nå. Kjenner jeg er veldig redd det skal skje, for gynekologen skremte meg litt med hva som kan skje når vannet går og ungen ligger på tvers. Han sa jo også at det ikke nødvendigvis var sånn at man fødte før termin med nr 2 selv om man gjorde det med nr 1, så jeg skulle ikke bekymre meg, men gjør det likevel. Mange som har opplevd at det har startet før ks dato? Blir det hasteKS umiddelbart da, eller? Er i utgangspunktet redd for KS, særlig hasteKS, så greit å ha rolige planlagte rammer rundt det hele... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143193720-til-dere-som-har-hatt-planlagt-ks-tidligere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AO3 Skrevet 4. mai 2011 #2 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg tok planlagt ks 38+0 med andremann, med førstemann gikk vannet 14 dager før termin, dvs også i uke 38. Jeg var, som du, veldig bekymret for hva som kom til å skje hvis fødselen startet før ks-datoen. Nå vet jeg ikke om ting er annerledes for deg pga tverrleie(?), men dette er det jeg fikk fortalt. Forrige gang startet altså fødselen med vannavgang uten rier, hodet var ikke festet (har for trangt bekken til å føde vaginalt, viste det seg) og jeg fikk derfor sengeleie i to døgn før fødselen ble indusert. Jeg var redd for en ny runde med vannavgang etc. Det de sa til meg, var at jeg bare måtte ringe med en gang fødselen evt startet, og så ville det bli tatt hastesnitt. Det at det heter "hastesnitt" betyr ikke nødvendigvis at det haster så vanvittig mye, altså at man løper avgårde til operasjonssalen og barnet må ut NÅ, det er rett og slett en definisjon som innebærer at avgjørelsen om at ks skal tas blir tatt mindre enn x antall timer før operasjonen blir gjennomført (tror det er åtte timer eller noe slikt, husker ikke). Jeg spurte om de ville ta ks med en gang hvis jeg opplevde vannavgang uten rier igjen, også på natt/kveld, men de sa at da kunne jeg risikere å måtte vente til neste morgen (selvsagt hvis barnet hadde det bra, og riene ikke startet), da det er flere på jobb og beredskapen er bedre. Jeg var veldig motvillig til dette, men det var visst ingen bønn. Et hastesnitt vil vel alltid innebære noe høyere risiko for komplikasjoner enn et planlagt snitt, men komplikasjonsfrekvensen øker også med økende åpning. Dvs at du har mye høyere sjanse for å oppleve komplikasjoner hvis ks tas ved 10 cm åpning enn ved 3 cm åpning. Hvis fødselen skulle starte, kan du ikke gjøre noe annet enn å ringe sykehuset, og så blir det tatt ks så raskt som de vurderer det er nødvendig. Det trenger slett ikke bli en stressende og traumatisk affære, selv om det blir "hastesnitt". Jeg skjønner at du er bekymret for vannavgang tre uker før termin denne gangen også, men legene vil ikke ta ks så tidlig som tre uker før termin med mindre det er fare for deg eller barnet. 38+0 var det tidligste de tok planlagte ks ved "mitt" sykehus, under normale omstendigheter. Før 37 uker er barnet prematurt, som du sikkert vet. Dette går sikkert bra, lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143193720-til-dere-som-har-hatt-planlagt-ks-tidligere/#findComment-143194566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #3 Del Skrevet 4. mai 2011 HI her. Tar ikke ks her heller før 38+0, og planlagte tas alltid i uke 39, og det er jo forsåvidt greit det. Vil ikke ha ut ungen så tildlig som sist, han var så liten da. Men pga tverrleie er det veldig mye større fare for at navlestrengen skal falle ned og komme i klem sa gynekologen. Det er jo ingenting under der. Jeg bor 5 min fra sykehuset, så er ikke så veldig bekymra så lenge jeg er hjemme. Men nå snakker sambo om å dra til svigers en tur før fødsel, og da blir det jo brått 2 timer til føden.... eller 40 min til en annen fødeavdeling som jeg absolutt under INGEN omstendigheter har tenkt å føde ved. Jeg får bare håpe ingenting skjer før ksdato, eller at bebisen finner på å snu seg nå på slutten... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143193720-til-dere-som-har-hatt-planlagt-ks-tidligere/#findComment-143194715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå