Gå til innhold

Alenemødre med bf i Nord Amerika, jeg trenger din hjelp ang reise dit på ferie. Evt andre som vet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn og jeg skal på ferie til barnets far i Nord Amerika. Forrige gang vi dro dit fikk jeg endel problemer med å reise inn i landet pga. jeg reiste alene med barnet. Jeg ble stoppet med en gang jeg kom ut av flyet og ble bedt om å vise dokumentasjon om at jeg hadde "sole custody" evt. et brev fra faren til barnet som sier at jeg kan reise som jeg vil med barnet. Jeg hadde da ikke dette og ble tatt helt på senga. Ble stilt masse spørsmål, henvist hit og dit og følte meg som en kriminell. Ble så informert om at jeg måtte ha dokumentasjonen neste gang. Greit nok.

Faren til barnet tok kontakt med en familieadvokat i sitt land ang. dette brevet som jeg ble fortalt av immigrasjonen at jeg trengte. Denne advokaten sa at jeg måtte få denne dokumentasjonen fra Norge siden jeg har foreldreansvaret til sønnen min alene.

Så da lurer jeg på... Har noen av dere andre mødre fått slik dokumentasjon? Fra hvor, Nav eller Folkeregistret? På engelsk? Jeg er så bekymra for at dette skal være en så uvanlig for problemstilling for Nav-damene at jeg havner i en suppe.

Og, gikk det så greit i immigrasjonen med dette dokumentet fra Norge?

Jeg vet jo ikke om det er mange av dere der ute som har denne problemstilinga, men noen må det jo være. På forhånd takk.

Skrevet

Kontakt landets ambasade her i landet å spør om hvilke papirer du trenger.

Skrevet

Jeg har da sendt en email til ambassaden her i landet og venter i spenning på svar.

Lurer på om noen andre har hatt denne problemstillinga selv. Hadde vært fint å høre hva din erfaring er.

HI

Skrevet

NAV har ingenting med foreldreansvaret å gjøre, så det er ikke rette instans. Jeg tipper folkeregisteret!

Jeg har imidlertid reist med barn alene til USA tidligere, og har aldri opplevd det du forklarer. Har reist uten visum (som turist), men barna våre har norsk far da....vet ikke om det har noe å si!

Skrevet

Jeg skal reise til Canada og der er de så strenge med foreldre som reiser alene med barna. Hadde selv ingen problemer da jeg reiste til USA med knøttet.

Skrevet

Det kan være fordi barnet (muligens) er amerikansk statsborger. Evt at de mener at han er det. Du bør derfor ikke bare spørre ambassaden om å reise inn med barn alene, men å reise inn med amerikansk statsborger når du er norsk og far bor i usa. Vi bor sammen her vi da, men min sønn og faren er amerikansk, og flyselskapene er strenge når det gjelder hvilket pass han må vise hvor, ha visa waiver kun for meg etc. Kan være du har trådt feil her.

Du bør også høre med folkeregisteret om fødselsattest evt også utskrift av folkereg hvor du står som alene om foreldreansvaret. Kan være at slik utskrift trenger bekreftelse av notar i Norge, såkalt apostille. Her bør fylkesmannen kunne svare. Vet ikke selv her ettersom vi da bor sammen her. http://www.norge.no/temaside/tema.asp?stikkord=93887

Skrevet

Okei, det forklarer en del. Det er Canada det er snakk om, men jeg skjønner hva du mener. Det er godt mulig jeg har trådt feil.

Barnet kan vel enkelt bli kanadisk statsborger, men han har til nå kun norsk pass. Hvordan går jeg fram for å gjøre barnet kanadisk? Er ditt barn norsk i tillegg til amerikansk?

Jeg bor jo alene i Norge med barnet og far har ikke noe ansvar annet enn at han betaler bidrag og vi besøker hverandre. Derfor syns jeg det er så vanskelig å forstå at jeg skulle måtte gjøre barnet offisielt kanadisk for å lettere kunne besøke far.

Men oki, jeg prøver på det du sier. Imorgen går jeg til Folkeregistret og ber om fødselsattest, foreldreansvarattest og apostille. Er spent nå på hva Canadian Embassy skal si til meg.

HI

Skrevet

Mitt barn er både amerikansk og norsk ja. For å få dobbelt statsborgerskap må barnet få det ved fødsel, og da må nok foreldrene være gift ved fødsel evt hvertfall bo sammen. Hverfall sånn for usa. Du bør IKKE sette igang en prosess med å søke statsborgerskap nå, da kan han miste det norske. Sjekk først vilkårene for statsborgerskap hos canadisk ambassade, om han fikk det ved fødsel uten at du er klar over det. Da skal man egentlig bare melde fødsel av feks canadisk borger i utlandet, og så kommer man inn i systemet. Søknad er noe annet, og ser ikke at det skulle være nødvendig her.

Jeg ville tro at fødselsattest, og foreldreattest evt med apostille vil hjelpe deg denne gangen. Med norsk pass burde det være greit for innreisemyndigheten. Vi reiser jo med pass, eller jeg bare norsk da, men man føler seg på en måte mistenkeliggjort bare ved å reise inn;)

Hilsen anonym over her;)

Skrevet

Jeg og bf var ikke sammen da barnet var født, men det kan jo hende han blir regnet som kanadisk uten at jeg vet det. Da jeg var i Canada sist skulle vi sjekke ut dette med dobbelt statsborgerskap og jeg fant da ut at da kunne han risikere det norske. Derfor gikk vi ikke videre med det.

Tusen takk for gode svar til alle hvis det er flere forskjellige anonymer :) Dette har virkelig hjulpet! Jeg sitter her og er litt nervøs og litt fortvilet. Det er ikke lenge igjen til vi skal reise nemlig. Har litt kort tid på meg og ordne dette. Men det går vel på 20 dager.

Uansett, takk for hjelpa spes til deg over her :)

God natt!

Skrevet

Hm, sjekket sidene til ambassaden uten å bli noe klokere egentlig;) http://www.voyage.gc.ca/faq/birth_naissance-eng.asp

Men du bør kanskje høre med faren om han har meldt fødselen som fødsel av canadisk borger i utlandet. Det kunne forklare hvorfor du ble stoppet allerede ved flyet. Er han borger krever de canadisk pass ved innreise, og da får du problemer hvis han har oppført seg som norsk på reisen for å si det sånn;) Jeg viser feks norske passet til min på gardermoen, men fra og med videre innsjekk i london feks er det amerikansk som gjelder. Lykke til uansett!:)

Anonym over;)

Skrevet

Dette er egentlig litt paa siden, men siden det kom opp i traaden maa jeg svare:

Vaare barn har 3 statsborgerskap og det er ingen problemer med det i Norge. Selvom Norge egentlig ikke vil godta 2. Men om barnet har det pga av fodsel i et land, morens land og faren land saa er det OK. Derfor om faren til barnet ditt er kanadisk og du er norsk kan det ha 2 statsborgerskap og du risikerer IKKE det norske.

Vi bor i Kanada og barna har canadisk statborgerskap, norskt og svenskt. Hvilket pass vi bruker er okke som. Det eneste de spurte om paa mellomlanding in amsterdam og ved passkontrollen der var om vi ikke kunne bruke samme pass naar vi kom og dro ettersom vi viste to forskjellige var det vanskelig aa finne hvordan vi var registert.

Naar det kommer til din problemstilling om aa reise alene med barn har jeg hort om det og vi har blitt radet om aa ha med brev fra den andre foreldren om vi drar alene med barn. Hittil har vi dog aldri gjort det.

Skrevet

Glemte aa skrive at jeg og barnefar er ikke gift

03:48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...