Gå til innhold

Noen som er god på dette med utleie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier ut en bileilighet i huset vårt, og det har vært en del småtull med de som leier.. Ikke store tingene, men mye støy, bråk og andre slike ting som er irriterende når man har små barn. Nå vurderer vi å gi de en advarsel (de har fått tilsnakk flere ganger). Men har det noe for seg? Kan man si dem opp etter x antall advarsler?

Fortsetter under...

Skrevet

du kan si dem opp når du måtte føle for. men er 3 måneder oppsigelsetid.

som nabo til noen som leier som ikke følger regler og lover så hadde jeg satt pris på at huseier gjorde noe.

Skrevet

Det er dessverre veldig vanskelig å si opp leietagere. :(

Hvis det er noen utbedringer som MÅ gjøres i leiligheten, er dette den beste måten, da har dere nemlig lov å si dem opp.

Står det noe i kontrakten deres som kan anses som et smutthull?

Skrevet

Vi har faktisk ingen naboer, så det er bare oss det berører. Men det er veldig irriterende, mye høy musikk/bass etc på kveldene.

Så vi har altså lov å si de opp på det grunnlaget?

Skrevet

Ja, du kan si de opp. Står vel i kontrakten hvor mange mndr oppsigelsestid det er. Ihvertfall har jeg ført på X antall mndr i kontrakten til mine leieboere

Skrevet

Vi har faktisk ingen naboer, så det er bare oss det berører. Men det er veldig irriterende, mye høy musikk/bass etc på kveldene.

Så vi har altså lov å si de opp på det grunnlaget?

Annonse

Skrevet

Nei, det er vel dårlig med smutthull. Vi har 1 mnd gjensidig oppsigelse i kontrakten. Det er faktisk så ille nå at jeg har lyst til å flytte ut selv, gruer meg nesten til å dra hjem om dagene =/

Skrevet

Eller dere kan si opp fordi dere "skal bruke leiligheten selv"

Skrevet

Men da må vi vel faktisk bruke den selv da, eller la den stå tom?

Skrevet

jeg ville sagt opp med begrunnelse om at dere skal benytte leiligheten selv. Meld dere inn i huseiernes landsforbund, og be om juridisk bistan til å lage en vanntett oppsigelse. Forhør dere også om hvor lenge leiligheten må stå tom før dere kan leie ut igjen.

Skrevet

Hm, kanskje vi prøver oss på det? Det er så fryktelig trist at det skal være så utrivelig å være hjemme, spesielt når det er pga noen andre... =/

Skrevet

Mest sannsynlig vil leietaker flytte når de får oppsigelsen, men dersom de er vanskelige kan de lage mye trøbbel om det er formalia-feil i oppsigelsen.

Forbered deg derfor på at de har 3 mnd oppsigelse (det er kun i helt spesielle tilfeller dere kan avtale kun 1 mnd) og vær nøye med at oppsigelsen er etter boken. Send rekomendert eller få signatur fra leietaker i tillegg til å sende pr mail.

Når dere inngår ny avtale i fremtiden med ny leietaker vær nøye med kontraktsvalg - velg tidsbestemt kontrakt (1 år) (se Dine penger) og sett dere inn i husleieloven.

Skrevet

Hvis det ikke er etter 23 kan du ikke klage, sånn er det bare. Du får la være å leie ut leiligheten hvis du ikke tåler det.

Annonse

Skrevet

Det er gjerne etter 23 jo, og hele natten i helgene.

Skrevet

da ringer du polti som kommer på døren og får roet de. For det skal være ro etter 23

Over veien der jeg bor er det noen som har full musikk på med vinduene åpne, og når jeg ba de om og dempe seg litt fikk jeg bare til svar: pass deg ellers så kommer vi ned og kveler deg ( var 32 uker gravid ) ringte bare polti og de kom. hver gang de begynner så ringer jeg polti.

Skrevet

Du kan jo bare si dem opp, referer til 1 mnd som står i kontrakt og begrunn med at dere skal benytte leiligheten selv.

Så ser du hva som skjer..... Hvis du er heldig så gjør de bare som de får beskjed om...

Hvis de setter seg på bakbena så får de få 3 mnd, men hold fast ved at dere skal bruke leiligheten selv. ( som feks hjemmekontor, lekestue til bara, whatever. )

Hva skal de gjøre, spane på dere i ettertid for å se om dere faktisk bruker den selv? Så vent 2 mnd og lei den ut på nytt, men da KUN til noen som har sterke referanser fra tidliger utleiere....

Skrevet

Jeg har ringt politi en gang. Da var det slossing og slikt type bråk på utsiden. De kom, men musikkbråket fortsetter likevel natt etter natt.. Kjenner jeg blir litt sliten. Dette er desidert siste gang vi skal bo i et hus med utleie :P

Skrevet

Her har du fått mye feil info.

husk at klagen skal være skriftlig og du kan etter 3 ganger skriftlig advarsel kan du si dem opp med en mnd oppsigelse.

IKKE begunn det med at du skal benytte det selv,for der kommer du til å tape masse penger på.

Referer advarselene til loven der det stå at det skal være stille etter kl.2300-0600

Skrevet

Hvilke krav er det til skriftlig advarsel? Må det signeres etc av leietager også? Da skal jeg jaggu få fingern ut å gi de det neste gang det er noe tull.

Skrevet

Jeg anbefaler deg igjen å kontakte huseiernes landsforbund og spørre de til råds - de vil se på deres konkrete sak (kontrakt) og komme med de beste rådene.

Det er riktigat de kan sies på etter x-antall advarsler men du kan likevel ikke med loven i hånd kreve at noen flytter fordi de spiller høy musikk frem til kl 23 på kvelden. Det betyr at det kan bli en lang prosess å komme med klagene, og videre kan leietaker protestere på dette.

Ja, dere må regne med noen mnd der leieobjektet står tomt, så der må dere velge hva som er viktigst få leietaker raskest mulig ut for husfreden eller leieinntektene.

Jeg ville valgt å få de raskt ut, men så har jeg også midlene til å la den stå tom en periode - dette må dere ta stilling til. Men det viktie er at dere nå setter dere godt inn i regelverket, for dersom leietaker blir presentert med en ugyldig oppsigelse (f.eks for kort oppsigelse) så har de 1 mnd til å klage på oppsigelsen, og dere må starte forfra.

"Kunnskap er makt" - så ta dere den ekstra tiden til å lære dere opp på dere rettigheter og plikter som utleiere, og ta deretter beslutnigen om hva som er gunstigt for dere i denne situasjonen.

22.46 og 9:13

Skrevet

10.50

jeg har selv opplevd å bli sagt opp uten grunn der husverten ikke skrev en gyldig oppsigelse samt gyldig grunn.

og har advokat på saken, så jeg vil nok si at jeg kan noe av loven.

Skriftlig advarsel skal sendes rekomandert med husvert sin underskrift.(husvert som har skreve under kontrakten)

Advarselen skal begrunne hvorfor denne advarselen.

Skrevet

21:25

GJELDER KUN OPPSIGELSE

For at en oppsigelse skal være gyldig er det flere vilkår som må være oppfylt. Vilkårene for en oppsigelse finnes i husleieloven § 9-7. For det første må den være skriftlig. Utover dette må den også:

•Begrunne hvorfor kontrakten sies opp,

•Opplyse leietageren at denne har rett til å protestere mot oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottat,

•Opplyse at dersom leietager ikke protesterer innen fristen mister denne retten til å påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven,

•og at utleieren kan begjære tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3)bokstav c.

Dersom oppsigelsen ikke fyller disse vilkårene er den ugyldig. Selvom den er ugyldig kan den dog fortsatt godtas, men leietager plikter ikke å gjøre dette. Dersom leietager i stedet protesterer skriftlig etter husleieloven § 9-8 må utleier reise søksmål innen tre måneder for at oppsigelsen skal falle bort. Hva som kan sies å være gyldige begrunnelser er omhandlet her.

hilsen 11.23

Skrevet

GYLDIG GRUNN

Først og fremst må det være adgang til å si opp leieavtalen. Se her, under punktet ”adgang til å si opp leiekontrakten”, for å se om din leiekontrakt kan sies opp.

Etter kravene i husleieloven § 9-7 må en oppsigelse alltid begrunnes. Dette er dog bare er krav om at begrunnelsen må stå i oppsigelsen. Hva som derimot er en gyldig grunn varierer ettersom hva for leieforhold det dreier seg om. I husleieloven § 9-5 foreligger det regler om hvilke begrunnelser som er gyldige.

Dersom det er tale om utleie av et lokale (i motsetning til utleie av bolig) foreligger det ikke noen krav til hvilke begrunnelser som er gyldige. Merk dog at det må foreligge en begrunnelse, og at denne må skrives i oppsigelsen.

Det samme gjelder utleie av bolig dersom boligen er et enkelt beboelsesrom og leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Dette vil typisk være når leieren bare disponerer ett rom, og eventuelt har tilgang til gang eller lignende. Det er ikke et enkelt beboelsesrom dersom leieren disponerer kjøkken, stue eller andre rom i tillegg. Vedkommende må også ha tilgang til annens bolig, og dette må være kontraktsfestet. Typisk vil dette være dersom leieren har tilgang til utleiers kjøkken, stue eller lignende.

Utover lokaler og enkle beboelsesrom må det foreligge en gyldig begrunnelse. Dette gjelder de aller fleste utleietilfeller. Husleieloven § 9-5 viser til fire forskjellige grunner som er gyldige:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden

B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes

c) leieren har misligholdt leieavtalen

d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen

Ved misslighold av leiekontrakten kan nevnes dersom vedkommende ikke følger ordensreglement, ikke betaler i tide eller lignende. Når det gjelder ”annen saklig grunn” er dette en samlebetegnelse på de grunner som ikke er oppstilt i bokstavene a-c. Hva som kan benyttes etter dette alternativet kan være så mangt, men kravene til at begrunnelsen må være saklig står sterkt. Leietager skal ha et visst vern mot usaklig oppsigelse, så grunnen må være av en viss betydning.

Mvh 11.23

Skrevet

Nei, den må selvsagt ikke signeres av leietaker :) Men dersom du får den signert så har du jo dokumentasjon på at de ha mottatt denne fra den dagen du leverer.

Jeg ville sendt rekomendert, pr mail og også levert den i håp om at de signerer bekreftelse på at denne er mottatt.

Skrevet

Eksempel på oppsigelse:::

(Leietager)

(Leietagers adresse)

(Leietagers postnummer)

(Dato)

Oppsigelse av leiekontakt

Viser til kontrakt av (dato på leiekontrakten). Ettersom (Her setter du inn begrunnelsen for oppsigelsen), sier jeg herved opp leiekontrakten. Du må dermed flytte ut innen (dato for å flytte ut).

Etter husleieloven § 9-8 har De rett til å protestere skriftlig på oppsigelsen innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt. Dersom De ikke protesterer innen fristen faller Deres rett til å påberope at oppsigelsen ikke oppfyller lovens vilkår bort, og det kan begjæres tvangsfravikelse etter tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) bokstav c dersom De ikke flytter ut innen fastsatt tid.

Vennlig hilsen

(Utleiers navn)

mvh 11.23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...