Gå til innhold

Brystbetennelse: kan d stoppes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt vondt i den ene puppen de siste dagene, og har tenkt at det var fordi jeg hadde skikkelig melkespreng på den her om dagen. I dag var jeg frossen og litt uggen fra morningen av, men i ettermiddag kom det: muskelvondt i hele kroppen, dundrende hodepine og feber. Jeg satt og frøys foran peisen med tre jakker på :)

Hadde Brystbetennelse to ganger med storebror og kjente igjen alle symptomene. Nå har Lillegull sugd fra den vonde puppen noen timer (i halvsøvne), og hva skjer: jeg begynner å svette!! D betyr jo at feberen som var over 39 er på vei ned!! Hurra, betyr det at krisen er avverget? Noen som vet?

Mine tidligere erfaringer er at det måtte pemivillin til for å få ned feberen, så nå har jeg et lite håp- selv om formen er ganske kjip allikevel nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stå på med ammingen og evt pumping! Sørg for at brystet tømmes helt. Jeg har hatt brystbetennelse flere ganger, og stort sett klart å snu det i løpet av det første døgnet eller andre døgnet. Har bare brukt antibiotika 1 gang, og jeg har vært skikkelig syk med 39,9 i temp hver gang.

Skrevet

Ja det kan stoppes. Hadde selv opplevd feber og smerter slik du beskriver. Fikk babyen til å suge ofte, og pumpet meg. Maserte og løste opp kuler i dusjen under varmt rennende vann. (datteren min klarte ikke tømme brystet skikkelig)

Skrevet

Et godt tips i tillegg til å la babyen tømme brystet; Legg deg med varmeflaske på brystet, der det gjør vondt. Det hjalp meg for noen dager siden, jeg fylte en brusflaske med varmt vann, pakket den inn i en klut og la meg med den i senga. Lykke til og god bedring :)

Skrevet

Jeg har hatt brystbetennelse 2 ganger, og har blitt kvitt det selv begge gangene. Hadde akkurat samme symptomer som du beskriver over:)

Jeg brukte 2 dager på å bli kvitt første betennelse, og fire(!) dager på andre. Det jeg gjorde var å håndmelke i dusjen et par ganger om dagen. Også ammet tuppa resten av dagen. Forsøkte også å gi henne litt ekstra.. MEN du må være obs på å sjekke om det er puss i melka di. Det kan du gjøre ved å presse ut litt, og sjekke om det er gulfarget. Er det puss i melka, skal egentlig ikke mini drikke av denne har jeg hørt.. MEN det skal sies, at jenta mi gjorde det selvom jeg hadde puss i den andre gangen, og det gikk heelt fint med henne:)

Om du håndmelker ut betennelsen, vil du kunne kjenne bedre klumpene, og få en teknikk på å få presset ut den oppsamlede melka her. Når du kjenner at du får klemt på riktig sted, bør du bare håndmelke til du ikke orker mer. Jeg holdt på i tre kvarter den ene gangen.. Tar tid, men guri å deilig det er å kjenne at klumpene blir mindre! Feberen vil garantert avta hvis du får dette til:)

LYKKE TIL:)

Skrevet

Tusen takk for gode råd og oppmuntrende ord :)

Mini suger og suger og jeg håper det gjør susen. Denne gangen kjenner jeg ingen klumper, men har et vondt område. Har ikke kommet meg i dusjen for massasje ennå- Mini er vanskelig i kveld og henger i puppen istedet. Noe som akkurat i dag passer meg utmerket.

Skrevet

Det kan være vanskelig å se om det er puss eller fet melk når man klemmer ut, iallfall til man faktisk har sett puss... Et tips jeg ser på Ammehjelpens sider er å klemme ut melk på en bomullsdott, da er det puss om det ikke trekker inn i dotten.

http://ammehjelpen.no/artikkel/49/Abcess

(Kuler er ikke ensbetydende med abcess/byll, og ikke alle byller tømmer seg i melkegangene slik at det kommer puss i melka.)

Ellers er det lett å forveksle brystbetennelse (mastitt) som skyldes at bakterier har lagd en infeksjon, og tilstoppede melkeganger, som ofte er forstadiet og har omtrent samme symptomer (influensaliknende og kuler i brystet), men uten bakteriene. Ofte fører tilstoppede melkeganger til betennelse. Behandlingen er i utgangspunktet den samme: tøm brystet ved å la barnet die så ofte som mulig, evt ved pumping eller håndmelking. Er du ikke bedre etter et døgn, oppsøk lege med mistanke om brystbetennelse.

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/1/Brystbetennelse-mastitt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...