Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for tiden. Jenta mi har plutselig fått det for seg at hun ikke skal sove, hverken på dag eller natt. Hun er stuptrett og når hun endelig sovner, så sover hun godt. Men hver gang vi nærmer oss legging av noe slag så hyl skriker hun. Når jeg legger henne så vrir hun seg rundt og skal opp med en gang. Det ender som regel med at hun hikster seg til søvn mens jeg sitter å holder hånden hennes og gråter. Hjelp anyone! Hun er 15mnd.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Slik kan det være i perioder her også. Jeg har bare tatt kort prosess -og lært henne at hun ikke oppnår viljen sin ved å skrike. (Din er sikkert nok ute etter at du skal være på rommet hennes til hun sovner, og hun vet hva som må til for at det skal skje) Forlat rommet hennes etter dere har sunget og gjort rutinene dere gjør, og gå inn på rommet innimellom for å vise at du er der, men at hun må sove alene. Noen kommer nok til å slakte meg nå - for slik er det her inne - men det var i alle fall det helsesøster rådet meg til å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Takk for svar. Jeg skal ikke slakte deg, for det er det vi praktiserer. Prøver i allefall... Men det er så vondt å høre på. Det river i hjertet mitt. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre... Jeg rekker ikke gå vekk fra sengen før hun hyler igjen! Det føles virkelig som om jeg gjør noe galt. Og jeg er redd for at hun skal bli utrygg hvis jeg ikke gir etter.
NostraStoria Skrevet 4. mai 2011 #4 Skrevet 4. mai 2011 Du hører uansett forskjell på hylskriking som i "nei, jeg vil ikke sove" og vanlig gråt. Jeg tror det har noe med trassalderen som starter i denne alderen, har merket det på mini her også. De gangene han nekter å legge seg så går jeg inn til ham av og til og legger ham ned. Første gangene sier jeg "nå er det natta, så nå må du sove". Etterhvert legger jeg ham ned og bretter over dyna uten å si noe og går stille ut. Det funker etterhvert, en må bare ha tålmodighet.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #5 Skrevet 4. mai 2011 Jeg skjønner deg sååå godt, dette er kjempetøft! Vi har nettopp hatt en slik runde nå som begynner å avta. Hun er helt hysterisk sint når hun må legge seg og går i bue i senga, forferdelig slitsomt både for henne og oss. Hun hadde også en slik runde i februar så dette er andre gang vi er gjennom det. Vi lar henne skrike og går inn innimellom for å vise at vi er der. Tar henne kun opp dersom skrikingen går så langt at hun begynner å brekke seg, for det gjør hun gjerne når hun har skreket lenge nok. Dette er det de anbefaler når barna begynner å bli så store, det er annerledes å la dem skrike nå enn da de var mindre. Hold ut og vær sterk så går det over, hos oss har det tatt ca en uke når det først setter i gang før det går seg til igjen
Miranda01 Skrevet 4. mai 2011 #6 Skrevet 4. mai 2011 Min er rundt 15 mnd nå. Nå sovner han med en gang vi legger han uten protest. MEN når han var rundt 1 år, så fikk han også dette at han ikke skulle sove, og hylte og brølte (ikke gråt) og nektet å legge seg, skulle bare opp. Med en gang jeg løftet han opp så sluttet han. Så jeg tenkte at dette bare var en trass-periode for å se hvor han har meg. Jeg brukte "though love" metoden. Jeg la han, ga han en suss og sa god natt, og med en gang jeg gikk ut så begynte denne skrikinga. Jeg lot han bare stå å skrike til han sovnet. Gikk selvfølgelig inn innimellom for å prøve å legge han ned igjen, gi smokken og koseteppet. Etter halvannen uke, så ga det seg og siden har han vært verdens letteste unge å legge! Snakket om dette på helsestasjon og hun sa at jeg hadde gjort det på en veldig god måte. Hun mente at hvis vi fortsatte sånn så kunne vi klare å hoppe over "1-års-trassen" og det klarte vi brillefint! Selvfølgelig må man kunne høre forskjell på sint-gråt og sår-gråt. Veldig dumt å gjøre det på denne måten om barnet skulle slite med mageknip, tenner som skal ut, tørst osv.. så måtte hele tiden høre på hvilken type gråt det er.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2011 #7 Skrevet 4. mai 2011 Man skal vel ikke si "godt vi er flere i samme båt", men.... Tusen takk for gode råd! Hun vant over farfar i kveld. Han satt hos henne til hun sovnet, men i morgen skal jeg tøffe meg opp og vinne! HEIA MEG! :-) Men det gjør vondt når hun hyler på dette viset...
NostraStoria Skrevet 4. mai 2011 #8 Skrevet 4. mai 2011 Uff da, bare husk at ungen har det ikke vondt når han/hun hyler pga han ikke vil legge seg. Vet det kreves en del tålmodighet og ikke minst det å være sta. Hadde en slik runde ikveld som varte i ca 1,5 time......argh. Heldigvis er det ikke hver kveld. Lykke til i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå