Endelig nr 2 på vei Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Var i dag ute for å shoppe litt til nurket i magen - og fikk meg da en opplevelse jeg rett og slett bare må dele med dere. Kom til en av mange utstyrsforretninger i området her, og utefor satt ei ung kommende mor og stridgråt. Først gikk jeg forbi henne, men bestemte meg for å snu i tilfelle hun skulle ha behov for hjelp. Når jeg kom i snakk med henne viste det seg rett og slett at hun hadde lagd en oversikt over alt det hun MÅTTE ha til babyen hun venter. Sammenlagtsummen ble for mye for henne å svelge og hun mistet motet helt der og da. Jeg tok meg tid til å snakke med henne og etter litt viste hun meg listen hun hadde skrevet ut fra ett sted på nettet. Dette var en liste over ting som var minste minimum for hva man måtte anskaffe før babyen ble født. Vi gikk gjennom listen - og jeg er sikker på at halvparten kunne strykes. Vi tok en ny tur gjennom butikken sammen og gitt på kafe etterpå. Etter å ha sett litt på finn.no og strøket unødvendige ting fra listen fikk prisen ned til under 1/4-del av det hun opprinnelig hadde satt opp. Resten av dagen har jeg tenkt på hvilket vanvittig kjøpepress det er for oss som venter babyer. Dama jeg møtte i dag var nettopp blitt 19 år og kom til å oppdra ungen alene. Hun var redd for at folk ville se ned på henne om hun ikke kjøpte alt nytt og om hun ikke hadde det beste av alt. Er det virkelig det som betyr noe? Jeg vet at de fleste vil svare at selvsagt er det ikke det - men det må da være en grunn til at mange føler det på denne måten? Selv om det er kjekt med nye flotte ting til babyen må vi ikke glemme det som er viktigst av alt: Kjærligheten til barnet og det oppdrageransvaret vi faktisk har.... Det må da være viktigere enn siste modell vogn og hvilket merke body vi velger til våre unge håpefulle? Jeg møtte i dag ei fantastisk jente som har tatt et tøft valg. Jeg ønsker henne lykke til og håper at det ordner seg til det beste for henne. Jeg skal møte henne igjen og ta en ny tur på kafe med henne - det å være alenemor er ikke enkelt og jeg har vanvittig stor respekt for den jobben hun gjør! Og så skal jeg tenke meg om en gang til før jeg kjøper alt som står på listen over ting jeg mangler til nurket i magen...
Peispå! Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Åhhhh, for et fantastisk innlegg!!!- Blir helt på gråten her jeg!! Så utrolig fint at du var en av de som stoppet for noen som hadde det leit!- At du hadde(eller tok) deg tid til å trøste, høre og hjelpe! Dette var et viktig innlegg spør du meg, gjerne post det på flere forum, så alle får noe å tenke på, evnt inspirasjon og hjelp. Selv er jeg greit bemidlet, og heldig som ikke trenger å uroe meg nevneverdig over utstyr og innkjøp, men for all del. Jeg vet det er en jungel der ute av kjøpepress og "må ha" varer. Og det er dyrt, veldig dyrt, spesielt om du er 19 og alene..... Stjerne i margen til deg som hjalp en litt rådvill sjel i dag, det gjorde meg godt (og litt vondt) å lese! Supergod klem fra meg:-)))
Ellois Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Synes det var veldig hyggelig gjort av deg! :-) Og nei, jeg liker heller ikke det kjøpepresset som følger med det å få barn. Én ting er de som er voksne nok til å skjønne at man har et valg; å bruke masse penger eller ei. Det er tross alt et valg hver og en av oss tar, uavhengig av hva andre synes om det. Men en annen ting er de helt yngste mødrene som tror de MÅ bruke masse penger på nurket. Det MÅ man jo slettes ikke. Personlig blir jeg litt uvel av alt dill-dallet som folk styrer og herjer med rundt det å få barn. Særlig de som går til anskaffelse av 4-5 barnevogner o.l. (En til penbruk, en til å jogge med, en til å bruke på kjøpesentere osv.) Ser ikke helt poenget med det. Men det er nå mitt personlige syn. Her satser vi på å skaffe mest mulig brukt. Rett og slett fordi de små vokser så fort ut av ting og vi ikke ser helt poenget med å kjøpe alt nytt til de da. Det går an å bruke ressursene annerledes. Vi velger i alle fall å gjøre det. Hittil har vi funnet en nydelig barnevogn på Finn.no og fått tonnevis av arveklær og utstyr etter familie. Trenger strengt tatt ikke kjøpe så mye som en liten body selv og har heller ikke gjort det foreløpig. Eneste vi ikke har fått tak i hittil er seng. Men det ser vi også etter på Finn. Nei, å få barn er så mye mer enn å bare dresse de opp i de siste merkeklærne og de dyreste utstyret. Det er et individ (som attpåtil bryr seg nøkken om hva han/hun har på seg) - og ikke en fancy leketøy-sak som man MÅ kjøpe de siste og dyreste gadget'ene til.
oink oink - mamma til 2 gutter Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Fantastisk bra innlegg, og absolutt en tankevekker som du sier. Legg det inn på babyverden også, der er det faktisk en forumkonkurranse på gang med premiering av gode/beste innlegg. Og dette innlegget kommer etter min mening helt klart inn i kategorien bra innlegg med en tankevekker til oss alle
Bandida Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 stor klem til deg som tok deg tid til en usikker ung jente. Vet ikke hvordan det må være å få barn når man er så ung, og sikkert ennå mere utsatt for kjøpepress (var selv 35 ved første, og 37 nå). Jeg så for meg det perfekte barnerom, printet ut den omtalte listen osv osv...men endte tilslutt opp med bare en brøkdel av det man MÅ ha i følge den. For det første...man får barselgaver, som regel klær. 2. Det er begrenset hvor mye fancy klær den lille trenger hjemme, det går som regel i skifte av body og strømpebukse. 3. Vi har nå først kjøpt vogn nr 2, fordi den første står i barnehagen til 2 åringen for å sove i. 4. jeg mener man trenger: vogn, bilstol, seng, smokker, brystpumpe (dersom man har stor produksjon som jeg), bodyer og strømpebukser, bleier selvsagt, badeolje og krem, utedress av noe slag og vognpose. Alt annet kan kjøpes etterhvert som man ser behovet.
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Så flott at du kunne hjelpe henne! Og jeg er helt enig, det er så mye rart som blir sagt at man bare må ha. Nå som jeg venter min andre stresser jeg ikke med noenting, og tenker at så lenge vi har bleier i hus går alt annet seg til;) Det er ikke mye man MÅ ha.
TrueHæppiness Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Det er så flott å lese at det finnes mennesker som deg, som genuint bryr seg! skulle vært flere som deg.... Fint innlegg, veldig enig i at presset er stort...det viktigste vi kan gi er gratis, kjærlighet og omsorg.
megh Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Wow det var skikkelig bra gjort av deg. Trist at det skal være så kjøpepress. Stakkars jente. Men så heldig hun var at du gikk forbi henne!!!
Mai2011:) Skrevet 3. mai 2011 #9 Skrevet 3. mai 2011 Så utrolig inspirerende! Man skal være mot andre, slik man vil andre skal være mot deg! For et flott menneske du er, du var nok hennes reddende engel:)
Lilliana&Prinsessa&Lillebror Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Fantastisk! Tårene renner her. FOR et flott menneske du er, og det er så sant det du sier; vi må ha fokuset- og hjertet- på riktig plass. Slik som deg skulle vi hatt flere av rundt oss!
Grace2011 Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 Så fantastisk at du stoppet opp og faktisk viste at til og med en helt fremmed kan bry seg.... Det var godt gjort! God klem til deg :-)
Jente2008,Jente2011 Skrevet 3. mai 2011 #12 Skrevet 3. mai 2011 Fantastisk at det finnes mennesker som deg! Du har virkelig gjort en skikkelig flott gjerning:) Jeg vet vel igrunn hvordan denne jenten har det. Jeg er ung mor selv, venter nr 2. Jeg føler ikke mye kjøpepress etc nå, for jeg lærte da jeg fikk førstemann. Jeg var 16 da jeg gikk gravid. Da var det kjøpepress, å jeg følte alt måtte være nytt,flott og suuuper fancy. Jeg hadde også en av de lange listene fra nettet, og kjøpte så utrolig mye unødvendig... Trist at det er slik kjøpepress. Det du gjorde var utrolig snilt gjort:)
Steinarsgirl - nr 3?? Skrevet 3. mai 2011 #13 Skrevet 3. mai 2011 Så snill du er som tok deg tid... Ble helt rørt jeg!!!
2små,rosa&blå Skrevet 3. mai 2011 #14 Skrevet 3. mai 2011 -Endelig nr 2 på vei- Det skulle vert flere av deg. Skulle sende deg en privat mld men det gikk desverre ikke?
Billie Jean Skrevet 3. mai 2011 #15 Skrevet 3. mai 2011 Så utrolig flott og rørende gjort av deg! Det er så godt å lese at det finnes mennesker som bruker av tiden sin til å gjøre andres liv bedre. Tenk hvilken forskjell du har gjort for denne unge jenta. I all sin usikkerhet og bekymring hjalp du henne å se at det kunne finnes andre muligheter:) Takk til deg for det!
Endelig nr 2 på vei Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #16 Skrevet 3. mai 2011 Takk for mange fine tilbakemeldinger på dette innlegget. Jeg håper da virkelig at noen hadde stoppet opp og spurt om jeg trengte hjelp om det var jeg som satt utenfor en butikk i krampegråt.... Kanskje det er læreren og ungdomsrådgiveren i meg som stakk seg frem. Syntes bare så sinnsykt synd på denne stakkars jenta som må ha det som dette i en tid der hun egentlig burde glede seg over det som skal komme. Jeg håper bare at det hjelper!
treer`n Skrevet 3. mai 2011 #17 Skrevet 3. mai 2011 Har ikke lest alle innleggene, men det er lov å gi bort brukt babyutstyr til trengende....vi har planer om å gi bort alt etter vår nummer tre...eneste kriteriet er at foreldrene er studenter på heltid....vi fikk våre to første under studier og hadde heldigvis god hjelp fra familien, men det var tøft likevel! For oss blir det annonse på FINN og først til mølla.....begynte nesten å gråte jeg også, men fenomenet er nok litt førstegangsgravid syndromet....etter nummer en blir nok de fleste litt mer selvsikre, og vet at det tross alt ikke er det flotte og fancy utstyret som er viktigst! For det er det jo ikke - heldigvis...tror nok også det enorme kjøpepresset har en sammenheng med at flere nå er eldre og etablert okønomisk når de får barn. Min svigermor kan f.eks. fortelle at blant hennes medstudenter på begynnelsen av 80-tallet var det et foreldrepar som ikke hadde hadde råd til babyseng. De hadde derfor innredet en skuff fra en kommode som dette, og det fungeret utmerket! I dag hadde kanskje barnvernet blitt koblet inn? Hmmm.....
NostraStoria Skrevet 4. mai 2011 #18 Skrevet 4. mai 2011 HI, jeg må bare si at det du gjorde var fantastisk! Ikke mange som hadde gjort det samme som deg dessverre. Jeg tror du hjalp denne jenta utrolig mye, ikke lett å bli alenemor og skal "greie alt". Jeg har aldri kjent det kjøpepresset om å ha det nyeste og flotteste, men forstår at det kan bli slik for noen. Jeg syns det er mer pinlig å ha alt nytt og fancy til ungene - da tror jeg en har mistet litt av hva som er viktig. En er en like god mor selv om man ikke kjøper alt av nytt og fancy utstyr. Når jeg er ferdig med å få barn så vil jeg gjerne gi bort en del ustyr og klær til noen som virkelig trenger det. Dette fordi jeg ble inspirert av innlegget ditt! Og jeg vet hvor dyrt det kan bli med det aller mest nødvendige.
Trultemora er presseklar!! Skrevet 4. mai 2011 #19 Skrevet 4. mai 2011 Fantastisk innlegg!! Hvor i all verden er den interne LIKER-knappen når man trenger den??? (ikke FB-knapp) Er et vannvittig kjøpepress, grusomt til tider fra enkelte! Men det er vannvittig mye fint som gis bort på finn.no!
Juliprinsessene Skrevet 4. mai 2011 #20 Skrevet 4. mai 2011 Så utrolig fantastisk bra gjort av deg! Jeg fikk frysninger over hele kroppen og tårer i øynene når jeg leste innlegget ditt. Det er godt å høre at det finnes noen som bryr seg og er villig til å støtte andre:) De aller fleste ville nok bare gått rett forbi og ikke sett tilbake. Takk for at det finnes mennesker som deg<3 Håper alt går bra for den unge jenta du møtte:)
Frøya79 - dobbel glede :-) Skrevet 4. mai 2011 #21 Skrevet 4. mai 2011 Nå fikk du meg faktisk til å begynne å gråte en skvett. Du er et eksempel til etterfølgelse - bry som om andre! Også ukjente. I dag er det stort fokus på meg selv - og mine aller nærmeste... Å bry seg om ukjente er veldig viktig det også! Takk for tankevekkeren!
frklykke & kosefisen Skrevet 4. mai 2011 #22 Skrevet 4. mai 2011 Fikk vondt inni meg når jeg leste innlegget ditt. Det ligger et utrolig kjøpepress på alle oss som skal bli mødre, og for de som blir mødre for første gang er det ikke like enkelt å vite hva man faktisk trenger. Meg og samboeren har heldigvis god hjelp og støtte fra våre foreldre, men det er ikke alle forunt. Vi har også valgt å begrense oss, og se på hva vi vet vi MÅ ha i forhold til ting som er greit å ha. Vi har arvet sprinkelseng (kjøpt ny madrass), en babyvugge fant vi i brukthallen på renovasjonsn her i kristiansand (den har blitt malt og fått ny madrass). Vi har kjøpt et minimum av klær selv (de vi har kjøpt har vært på salg), har fått litt i gave foreløpig og arvet masse. Vogn har vi fått i gave, samt tøybleier. Vi har ikke kjøpt stellebord, men stellematte. Vi har ønsket oss dyner, sengesett osv i gaver. Det eneste vi egentlig mangler som vi må ha etterhvert er bilstol. Lekegrind, vippestol, flaskesterilisator pluss mye annet får jeg av en venninne som er ferdig med barn. Dette er vårt første barn og jeg merker utifra holdninger til mange i omgangskretsen at det blir sett ned på å arve, kjøpe brukt osv. Meg og samboeren er veldig miljøbevisste, og prøver så godt vi kan å etterstrebe måtehold på måten vi lever på. Verden i dag fungerer etter mye, vil ha mer prinsippet, og jeg ser rett og slett ikke poenget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå