Honningmelon Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Min lille bebis er en uke, og jeg kjenner jeg gruer meg for å amme andre steder enn hjemme. Men, det er mest pga av at jeg er så usikker på om jeg får det til når det ikke er vante omgivelser. Når jeg er hjemme har jeg jo det jeg trenger av puter o.l rundt meg for å støtte opp, og er avslappet. Men, kan jo ikke dra med masse rart på et kjøpesenter... Så hva slags ammestilling har dere egentlig når dere for eks. må sitte på en krakk å amme? I tillegg blir jeg veldig stresset når jeg skal amme ute blant folk, og det merker jo ofte bebisen, også blir bebisen urolig, også blir det bare rot med amming :-s 17. mai gruer jeg meg til. Da skal vi jo være ute hele tiden, i en park. Hva gjør jeg da liksom, når jeg må amme? Er ingen plasser å gå inn. Tenkte kanskje å gå til bilen å amme der?! Hva gjør dere? Håper noen kan gi meg noen gode råd så jeg snart kan bevege meg litt ut av huset uten å grue vettet av meg først...
Fru Pinne Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Første gang jeg måtte amme småen ute var han 4 dager gammel. Vi var på legevakten med samboeren min og mini måtte jo ha mat. Så jeg endte opp med å sitte på doen på et meget dårlig utstyrt stellerom/handicaptoalett og amme han. Det gikk helt fint og etter det har jeg ikke trengt puter og denslags. Så når det gjelder ammestilling må du nok bare hoppe i det hvis du skal utenfor huset og amme. Hvis jeg er på handlesenter så finnes det som regel ammerom/stellerom og der går jeg og setter meg. Ammer ikke i offentlighet, mini har en lei tendens til å kave og styre når han spiser så jeg sitter stort sett med puppen mer løs en i munnen hans Lykke til
Træægtrønder`n :) Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Jeg ammer helst på ammerom hvis jeg må amme på kjøpesenter. Nå er babyen min så flink til å holde hødet selv etterhvert så trenger ikke puter, men i starten var jeg avhengig av det. Men må man så må man så det går på et vis. Første gangen slet jeg veldig med å holde babyen, melkespruten sto i veggen pg jeg satt med klump i halsen og tårer i øynene, men både du og babyen blir jo flinkere og stødigere etterhvert. Kanskje du kan sjekke om det er noen restauranter el lign som ligger i nærheten av parken så du kan gå dit hvis du ikke ønsker å amme i parken? Handicap-toalett trenger ikke å være noe særlig, men jeg har ammet der et par ganger når jeg ikke har funnet noe annet. Ta med deg noen pledd så får du mer støtte til armen og babyen. Og la pappaen hjelpe til med å holde klær og baby til du har satt deg til rette. Og husk at 17.mai er langt fram i tid. Dere har masse amminger å trene dere på før den tid:) Lykke til!
jippijegharfødt Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Jeg er en erfaren uteammer som har ammet mye på forskjellige steder. Det går greit å amme uten støtte på en krakk selv om det ikke er veldig behagelig. Tar bena i kors og støtter opp med låret så godt jeg kan. Ellers har man jo ofte med dyne i vogna og denne kan gi litt støtte enten ved å legge babyen inni den (som pølse i brød) eller legge dyna under armen. Hvis jeg er ute og det ikke er en benk i nærheten og jeg har bilen der så pleier jeg å amme i bilen.
uhhuhher Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Skjønner at du er nervøs, jeg var også usikker på uteamming i begynnelsen. Syns fortsatt at det er litt styrete, og nå er han tre måneder, men det går seg til. Jeg ammer på ammerom eller handicaptoalett når det er tilgjengelig, men en gang måtte jeg rett og slett sette meg på en benk midt i handlegata hjemme. Var heldigvis midt i påskeferien. :-) Er ikke så lett å gi råd, for jeg vet jo ikke helt hvordan du pleier å sette deg til. Jeg holder ham på armen, støtter hodet inni albuekroken hvis du skjønner. Prøver å senke skuldrene når han har fått tak. Tror bare dette er en av de tingene som må få gå seg til etter hvert som du får mer erfaring. Det blir i hvert fall lettere hvis partneren din er med og holder alle tingene og kanskje sperrer litt for sikten, slik at du ikke føler at alle ser deg. ta med deg et sjal eller teppe som du legge litt over deg. Er også en god idé å ha på seg klær det er enkelt å amme i. Lykke til, det går så bra!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Skriver under på Jippijegharfødt sine metoder. Sett igang og øv deg hjemme ved å amme på en stol uten støtte (jeg fant ikke ut før i 4. uke at jeg kunne amme og spise med en hånd samtidig:-). Hvis du skal ha bunad på 17. mai så kan det jo være litt lite ammevennlig da... da ville jeg ammet i bilen helt klart.
Puppen og lillemor Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 jeg ammet overalt.. Og her er mine tips: - sørg for å alltid ha på ammevennlige klær, det er viktigere enn 'looken' - øv hjemme (sett deg på en stol uten armlene, prøv å legge babyen til uten puter etc) - øv mer hjemme (pass på at du ammer når du har besøk ) - dra på kjøpesenteret eller et sted i nærheten, og sett deg til for å amme (den første gangen jeg gjorde dette dro jeg kun for å øve på å amme..hehe.. dro på kjøpesenteret, ammet, og dro hjem. Tanken var at hvis jeg ikke fikk det til kunne vi dra hjem igjen med en gang og krise avverget) Lykke til - og jeg vet (så veldig veldig godt) at det føles uoverkommelig og veldig skummelt nå i starten, men det blir bedre - jeg lover!!!
*Lissi* Skrevet 3. mai 2011 #8 Skrevet 3. mai 2011 Enig med det de over skriver. Du må nesten bare prøve deg frem "Øvelse gjør mester":-) Har ammet de fleste steder, men nå er dette mitt 5. barn. Styrte mye med nummer en, men nå "går det av seg selv". Gjør det du føler deg komfortabel med. Blir du stresset blir det bare rot. Lykke til!
Honningmelon Skrevet 3. mai 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. mai 2011 Tusen takk for kjempefine svar! Har tatt til meg rådene deres og skal øve meg hjemme. Skal prøve det med å legge beina i kors, og evt putte bebisen inn i ei dyne. Det har jeg ikke tenkt på. Nå er det jo fortsatt ganske nytt, så jeg håper jeg blir tryggere etterhvert. Jeg vil jo gjerne ut av huset litt, men det er fryktelig skummelt. Jeg syns egentlig amming er litt skummelt i seg selv jeg da... Har litt problemer med å tro på at jeg får det til og at hun får nok mat. Så at jeg da i tillegg skal amme andre steder enn hjemme er jo kjempeskummelt...
lillenims Skrevet 3. mai 2011 #10 Skrevet 3. mai 2011 Amming er dritskummelt Men det funker, det har vi sett i flere tusen år (Og nå som vi har helsesøstre som følger med vekta så funker det enda bedre! ) Så lenge ungen har 5-8 godt våte bleier (tøm 1-1.5 dl vann på bleien og kjenn hvor tung den er, det kommer som regel 6-8 dl tiss i døgnet for barn over 1 mnd, litt mindre for de som er yngre) pr døgn og får mat når den vil, så går det sannsynligvis helt fint. Om vi ser bort fra problemer med at det gjør vondt så tror jeg de fleste ammeproblemer og problemer med at ungen ikke får nok mat oppstår fordi man ikke stoler på at ungen vet sitt eget beste (det er jo totalt irrasjonelt at en nyfødt skal vite noe som helst) og ikke gir den mat når den vil ha mat, men heller følger klokka eller et skjema som svigermor pleide å følge da hun var barn. Ikke hør på mamma etc som sier at hun aldri fikk til amming, sannsynligvis ammet hun på ett bryst om gangen hver 4. time. (Spør heller bestemor.) Når det gjelder "uteamming" så kan du i tillegg til dyne ta med ei god hodepute i en plastpose i kurva under vogna, det hadde jeg med meg lenge (brukte voksipose, så dyne kunne jeg ikke bruke). Det var også enkelt å legge ei pute i bilen mellom forsetet og babysetet bak, da kunne vi ta ammepause når det trengtes. Vel verdt begge hundrelappene vi brukte på ekstraputer (dessuten får gjestene bedre puter nå).
kinaputten Skrevet 3. mai 2011 #11 Skrevet 3. mai 2011 synes du har fått kjempemange fine svar her men vil tilføye at for meg så har ammeteltet mitt vært et av de beste tingene jeg har kjøpt. Babyen får ro under der og du får ro fordi ingen ser hva du gjør Jeg har et kjempefint et fra bebe au lait http://mamma-i-eksil.blogspot.com/2011/04/ammetelt.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå