Lirest Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Han er snart 10 uker og sover mye på natta avbrutt av 2 måltider. Problemet er at jeg synes det er vanskelig å se når han er trøtt på dagtid og hvis jeg legger han litt for sent blir han kjempesutrete og grinete og er veldig vanskelig å få til å sove. Han er i tillegg kjempenyskjerrig og kan ikke akkurat si at det hjelper. ; )) Er det noen som har noe erfaring og råd å komme med? Synes det er vanskelig å skille mellom om han har vondt i magen eller er trøtt. Kan heller ikke si at jeg hører noe forskjell på måtene han gråter på.
mammatetogansketette:)) Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Hva med å forsøke å følge klokken? om ikke samme tidspunkt hver dag, men noter deg hvor lenge han er våken de forskjellige gangene etpar dager, og prøv å følg dette etterpå? Du lærer han nok bedre å kjenne etterhvert, både med søvn og spising, går seg til etterhvert:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Da jenta mi var på den alderen der, var det 1,5 times våkentid mellom hver blund som funket best, så jeg fulgte bare klokka, og lot det aldri gå mer enn 2 timer mellom hver blund.
jippijegharfødt Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 Har ikke så mange råd, men her er min erfaring. Sønnen min på 4 mnd blir veldig sutrete når han er trøtt, og han kan bli rasende hvis han blir overtrøtt. Han kan være aktv og blid som en sol, før det plutselig snur. Det jeg gjør er å passe på at med en gang han viser misnøye (og han er mett og har tørr bleie), så legger jeg han. Noen ganger ligger han bare og slapper av med smokken og sovner til slutt, andre ganger må jeg vugge han inni en dyne mens han sutrer og gråter en stund. Han har tydeligvis behov for og liker å sove og slappe av, så det er veldig viktig at jeg følger med på humøret hans. Han har alltid vært glad i å sove godt innpakket i dyne eller ytterklær.
Fru Tuttemor Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Jeg har også en som jeg ikke helt greier å lese om det er magevondt eller trøtthet..viser lite tegn til trøtthet før han plutselig gråter og er overtrøtt.. men prøver og følge med klokka da så som regel treffer jeg med leggingen godt med gode råd da..skal prøve å notere ned ca klokkeslett så kansje jeg kan få det enda bedre til med å treffe leggetiden
2mars Skrevet 6. mai 2011 #6 Skrevet 6. mai 2011 Signerer denne jeg....... Jenta mi på 2 1/2 måned har tidligere brukt å sove gode kviler på dagtid, og var da blid og fornøyd når hun var våken. Hun legger seg på natta i 20.00 tiden (siste uke har det vært slik), før dette i 21-22 tiden. Hun er våken en gang om natta for å få mat, så står vi opp i 08.00 tiden på morgenen. Nå har kvilene på dagtid blitt veldig forkortet, sover bare små lurer på 30-60 minutter, før brukte hun sove opp til 3 timer. Hun kan ligge å smile, pludre og småleke mens vi snakker med henne, og plutselig kommer surleppa og da e det skikkelig ilskriking, nesten helt utrøstelig... Synes det er så ekkelt, virker som hun har vondt, (da hun har en favorittside venstre, så tenker jeg at det kan være smerte i i nakken) men jeg tror i grunn ikke det er det... Tror hun rett og slett får for mye stimuli av oss rundt henne, dette kombinert med små lurer (les: for lite søvn) gjør at hun blir slik. Ofte er det puppen som er eneste trøst, og da sovner hun etter dette, så det er tydelig at jenta vår er sliten. Men hvordan få de til å sove lengere tro?? La de ligge småsutre litt (av og til kan hun sovne igjen hvis hun har våknet av skarpe lyder)... Eller kanskje bare la dem våkne litt sakte, ikke ile til med det samme det er et lite klynk fra dem??
MillaLilla Skrevet 7. mai 2011 #7 Skrevet 7. mai 2011 Som lykkelig&glad gikk jeg mye etter klokken da rusken var så liten. Om morgenen vugget jeg henne i søvn etter omtrent en times våkentid, og resten av dagen gikk det i intervaller på 1,5-2 timer max. Eller er det noen tegn du kan se etter: gjesping og gniing av øyne er veldig åpenbare tegn, men da kan det hende han allerede begyner å bli overtrøtt. Hvis dere er midt i en aktivitet og han plutselig vender bort blikket eller ikke virker så interessert plutselig kan dette være et uttrykk for trøtthet (da jeg forklarte dette for mannen min ble det plutselig mye mer harmonisk i heimen - han hadde nemlig tolket dette som tegn på kjedsomhet og gikk videre til neste aktivitet i stedet for å hjelpe lillerusken til å sove og da ble det mye overtrøtthet). Det samme hvis han smiler og vil ha oppmerksomhet, men plutselig ikke smiler så mye. En tommelfingerregel er at sånne små ofte trenger mye mer søvn enn foreldrene tror. Ellers er du ikke langt unna den magiske tremånedersgrensen hvor magetrøbbel ofte slutter å være et problem. For å skjønne forskjell på magevondtgråt og tretthetsgråt kan du forsøke å kjenne litt på magen hans (hvis den er hard kan det være tegn på trøbbel, og hvis han roer seg med rolig massasje i sirkelbevegelser med klokken på magen er det nok helt sikkert magevondt), og hvis han trekker bena innunder seg og sparker ut igjen kan det også bety vondt i magen.
petite fleur Skrevet 7. mai 2011 #8 Skrevet 7. mai 2011 Når de er så små bør de legges etter 90 minutter selv om de ikke ser trøtte ut :-)
de_to og den lille Skrevet 7. mai 2011 #9 Skrevet 7. mai 2011 Trodde man var gått bort fra den slags "stoppeklokkementalitet"? Her er knerten, i likhet med sin mor, MYE våken og blir han lagt ned når han ikke er trøtt så kan jeg love at han sier i fra! Er vel slik at det er like mye forskjell på babyenes søvnbehov som det er på voksnes, selv om babyer selvsagt trenger mer søvn enn voksne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå