ღhælgelainnღ Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 Jenta mi er nøyaktig 1 uke i dag og ammingen fungerer veldig bra syns jeg. Slet en del med amming på mine to andre barn og klarte ikke produsere nok melk, slik at jeg måtte gå over til å gi dem erstatning. Denne gangen virker det som om produksjonen er godt i gang og jeg har hatt brystspreng i noen dager. Våknet i natt med klissvåt bh og innlegg og fikk heldigvis ammet henne godt slik at jeg fikk tømt ut litt. Men nå har hun sovet i noen timer og jeg har veldig brystspreng igjen. Kjenner meg samtidig i litt uggen form, så regner med at det har en sammenheng med melka som sprenger på? Bør jeg vekke henne nå slik at jeg får tømt puppen igjen (hun har sovet i drøye 2 timer). Det er så vondt å kjenne på de harde og ømme brystene og er redd for at det skal sette seg betennelse i dem.
lillenims Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 Det er veldig vanlig med brystspreng og overproduksjon i starten, fordi produksjonen den første tiden er styrt av hormoner. Fra dag 2-4 begynner den å bli behovsstyrt, men det er fremdeles hormoner involvert (stadig mindre av dem) i 2-3 mnd, og for enkelte betyr dette at det "renner over" en stund. Jeg antar det også kan bety at det kan være for lite melk inntil hormonene er helt ute av leken, men siden behovet kan regulere produksjonen ganske mye er det nok enklere å ØKE produksjonen enn å minske den ved å la barnet die så ofte det vil ha. Om brystene er ømme og sprengte, kan du selvsagt legge barnet til. Om dere sover i samme seng (samsover) kan det godt hende at ingen av dere trenger våkne noe særlig av dette. (Men selv klarte jeg aldri sove når vi var tre i senga..) Spør helsesøster i hvilken grad du bør vekke henne. Avhengig av fødselsvekt og termindato bør nyfødt ofte spise hver 3.-4. time hele døgnet for å regulere blodsukkeret, og altså vekkes. men dette kan helsesøster svare deg på i forhold til ditt barn! Merk at når vi snakker om "hver 3. time" så måler man fra måltidets start til start, så om hun spiser en time og sover to timer før neste måltid så regnes det faktisk som hver 3. time. Når det gjelder det konkrete spørsmålet ditt så er svaret "tja" til om du skal vekke eller ikke. Sannsynligvis vil jo hun sovne lett etterpå, så om du sover dårlig fordi det sprenger kan du vel gjerne vekke. DU sover iallfall ikke noe bedre av å la være Du kan også forsøke å håndmelke litt (over vasken/dusjen/i et håndkle) for å få vekk den verste sprengen, eller du kan pumpe litt dersom du har pumpe. Over tid kan du få økt melkeproduksjon på den måten, men siden du har ammet i bare en uke nå gjetter jeg på at det ganske raskt vil gå seg til og at pumping ikke vil føre til noen stor overproduksjon (barnet kommer jo til å ha behov for mer mat også). At du føler deg i uggen form kan jo ha mange årsaker, og er ikke nødvendigvis tegn på brystbetennelse eller tilstoppede melkeganger - du kan være forkjøla eller ha pollenallergi, feks.... Dersom du samtidig begynner å kjenne klumper i brystet bør du være mer på vakt, og sørge for å få tømt brystet (da er nok vekking mest effektivt). Jer er ammehjelper, så om du lurer på mer er det bare å spørre. Se også www.ammehjelpen.no.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå