Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mini er nå 11 mnd. Han har alltid hatt behov for mye søvn og vi gikk over fra 3 til 2 dupper ved 8 mnds alder da han nektet å sove siste lur.. Vi klarte å forskyve de to første slik at han fikk en god rytme. Vi har som regel gått etter prinsippet å legge han når han er trøtt, og det har fungert bra. Har alltid sovet fra ca 1830-07 om natta. Når vi fikk orden på 2 dupper, så var dagen vår ca sånn:

07:00: Morgen

09-0930: Sove ca 2 timer

13:30: Sove ca 2 timer

1830-1900: Natta

Som regel ble det 3-4 timer søvn tilsammen på dagtid.

Nå i det siste har han begynt å våkne tidligere på morran. Alt fra 5:30-6:30. Alt etter kl 6 er greit for oss, men problemet er at når han våkner mellom 5:30-6.30, er han så utrolig grinete og trøtt fra vi står opp. Han må da ofte sove igjen kl 8:30 og kan da sove 2-3 timer.. Etter det er han blid og fornøyd. Slår han til og sover til f.eks kl 07, er han et helt annet menneske om morran. Blid og fornøyd og sovner da ca 9:30 til første lur.. Han sover som regel til 1530 i siste lur. Har tenkt tanken at han kanskje sover for sent på dagen, men han er stup trøtt igjen kl 1830 og sovner med en gang, så kan ikke tro det blir bedre av å vekke han tidligere. Har han f.eks ikke sovet siden 14:30, sover han ikke lengre på morran for det.

Ser at de fleste ofte går over til 1 lur ved 12 mnds alder, men vi har jo nesten gått tilbake når han allerede må sove kl 830... Han blir vanligvis veldig trøtt etter ca 3 timers våkentid på dagen, men kan holde ut 4 timer på ettermiddagen..

Noen andre som fortsatt har sovebebbiser når de nærmer seg året? Og hva kan vi gjøre med den morrasgretne gutten vår?

Videoannonse
Annonse
Gjest JuniGull10 og mange drømmer
Skrevet

Hvordan våkner han om morgenen da? Stille eller gråter han?

Vår har helt like rutiner som din, bortsett fra at han kun sover 90 - 90 min på dagtid. Han har brukt å sove til 06.30 - 07.00 og det er greit. Da våkner han gjerne og er blid og fornøyd, babler og "roper" på oss. Men de siste ukene har det vært noen dager han plutselig har våknet 05.30 - 06.00 med et skrik. Hvis han fremdeles har øya igjen, så har det hjulpet med smokken og å stryke han på kinnet, så har han sovet litt til... Altså, jeg erfarer at han sover lenger om han har smokken i munnen på dette tidspunktet! De morgene han har våknet tidlig, så har han vært sutrete frem til han får melka si og han sovner fort etter 2 timer. Jeg legger han alltid etter 2 timer om morgenen, uansett når han våkner.

Jeg vet ikke om dette var så mye til hjelp, men smokk om morgenen er viktig her i huset iallfall! :-) Men man setter ikke akkurat på vekkerklokka for å dytte inn den liksom...

Skrevet

Han våkner stille og begynner å lage litt klage lyder bare. Jeg går alltid og sjekker om han har smokk eller ikke, ofte har han smokk, for han finner den lett selv. Noen få ganger har han sovnet igjen, men jeg venter som regel en halv time før jeg tar han opp og vi står opp. Han gråter aldri, bare begynner å pludre for seg selv hvis klage lydene ikke fører til mer soving, hvis du skjønner...

I dag har han sovet over 4 timer tilsammen på dagen, fordelt på to økter. Kan ikke begrense denne sovingen føler jeg, fordi det virker som han trenger det.. Han har akkurat lært seg å åle seg fremover, så bruker mye energi på det. Sov til kvart på fire, men sovnet som en stein igjen før kl 19. Håper det bare er en periode nå og at han klarer etterhvert å sove litt lenger på morran:) Jeg skal hvertfall holde ut med å våkne 530 en stund til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...