håperpåvinterbarn Skrevet 3. mai 2011 #1 Skrevet 3. mai 2011 jeg er usigelig treg med denne søknaden altså (eller er jeg det?). Jeg er i uke 32 og har ikke sendt inn enda. Jeg lurte på et par ting: 1) ba dere lege/jordmor om eget skriv om termindato? kan jeg kopiere mitt grønne helsekort for gravide og bruke det? 2) Hva i huleste skal man velge da? 80% eller 100% med ti uker ulønnet? Jeg blir ikke helt klok på disse regnestykkene........... huff...håper behandligstid i trøndelag ikke er så lang, skjønner ikke hvorfor jeg har somlet sånn med dette...
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 3. mai 2011 #2 Skrevet 3. mai 2011 heisann:) sitter å makker med det samme som deg akkurat nå, er i uke 31.... du må ha lege eller JM til å skrive bekreftelse på termindato. husk å kopiere den å sende kopien, for klok av skade vet jeg at her på nav er de så surrete at se har rotet vekk mye rart her tidligere.... :S jeg velger 80% da det blir mindre skattegrunnlag å dermed ikke så stor forskjel på hvor mye jeg får utbetalt, men får penger over en lengre periode. men dette har vell lit med hvor mye du tjener og smak og behag om du er flink å spare hver måned så er det sikkert greit med 100% og spare hver måned til de 10 ukene. men for oss som er dårlig på sparing er det greit med 80 % håper også at de ikke bruker lang tid på søknaden...... bor på sunnmøre å her går alt tregt syns jeg.... lykke til
Phillippa Skrevet 3. mai 2011 #3 Skrevet 3. mai 2011 Er ikke så lett å bestemme seg for hva en skal velge. Iallefall ikke når det mange steder anbefales 100% pga man får mindre penger om man velger 80% lønn. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være slik igrunn?? Jeg valgte 100 % lønn forrige perm og synst det var tidlig å skulle tilbake i jobb når perm nærmet seg slutten.. Å sende en baby på 10 mnd i barnehage klarte jeg ikke, så derfor gikk jeg redusert stilling og hadde en super dagmamma noen dager i uken. Har valgt 80% lønn denne gangen for å få lengst mulig tid hjemme m lillebror:) Er ikke flink å spare, så for meg er ikke det et alternativ å spare opp til ulønnet perm. Synst å huske fra sist gang at pappan ikke fikk full lønn i sine uker pga han tente mer enn max beløpet, så for hans del tenker jeg at det heller ikke spiller noen rolle at han kun får 80% lønn. Ang termin så må du ha egen bekreftelse fra lege/ jordmor ja:)
*julybirth* Skrevet 3. mai 2011 #4 Skrevet 3. mai 2011 jeg ringte bare legekontoret og sa jeg trengte en bekreftelse på termindato, skal levere søknaden imåren jeg (snart 29 uker her nå, de anbefaler å ikke vente for lenge, pga noen steder er det laaang behandlingstid))så gikk jeg bare innom å henta den dagen etterpå... jeg velger og 80 %... tror mange ikke tenker på at 12 av de ukene(de som føder etter 1 juli) er forbeholdt far!!! og kan ikke overdras utenom i spesielle forhold... så da blir liksom 100% lite synes jeg.. 80 % og lengst mulig tid m baby mindre penger, men vil ikke gå 10 uker uten sykemldings rettigheter etc hvis no sku skje, vanskelig å spare opp og......iallefall her som ikke har allverdens å ta av...
S+C - KS 27.05.11 Skrevet 3. mai 2011 #5 Skrevet 3. mai 2011 Hvor lang tid det tar kommer nok litt an på hvor du bor. Her jeg bor (Ringerike) er NAV forholdsvis kjappe, fikk svar på ca 4 uker. Hun jeg prata med i forkant sa at hos dem holdt det å sende papirene ca 4 uker før man skulle ut i perm hvis man var sikker på at alt var med. Men glemmer man noe kan det ta lenger tid. Vet at andre steder kan det ta mye mer enn 4 uker, så jeg hadde søkt så fort som mulig.
StoltHønemor<3 Skrevet 3. mai 2011 #6 Skrevet 3. mai 2011 Jeg sendte inn permisjonspapirene mine for to uker siden tror jeg ( eller 1 uke..) 1. Jeg ringte nav og spurte om dette, og de anbefalte et skriv fra lege/jordmor med en bekreftelse på termindato. 2. Jeg tok ganske så enkelt 80%, hvor jeg også putter inn mine ferieuker der min mann skal ha permisjon slik at vi kan være mest mulig sammen i løpet av babyens første år. Behandlingstiden varierer litt, men mitt nav kontor sa at det bare var å ringe dem. Uansett så får du etterbetalt de pengene du skulle hatt den første måneden om det skulle være lang behandlingstid Er i uke 32 selv
Bandida Skrevet 3. mai 2011 #7 Skrevet 3. mai 2011 Fikk skrivet hos jordmor på siste kontroll. Jeg er i uke 30 nå og har ikke sendt inn fordi jeg ville vente på lønnsoppgjøret. Da skriver jeg inn min nye månedslønn istedet for slik at jeg får mer foreldrepenger:) I og med at jeg får sommerbarn har jeg valgt 100%, og satser på velvillige besteforeldre og ferietid når permisjonen utløper neste år i mai. Med 80% hadde jeg hatt bare 1000 kr igjeni mnd i lommepenger etter at regninger og mat er satt av, og dette er lite siden vi tross alt har 3 barn fra før. Så det ble 100% og 4000 kr ekstra i mnd. Sist gang fikk jeg i april, og skulle da ønske jeg hadde tatt 80%, vi slet skikkelig med å få dagmamma, og løsningen var at jeg jobbet 50% og så fikk vi en venninne til å passe henne noen dager i uka. Takk og pris for det. Hver og en må finne det som passer familien best, det er uansett ikke artig å sende barnet i barnehage 10 mnd gammel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå