Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #1 Skrevet 2. mai 2011 Jeg har veldig lyst på en slik katt men lurer på om det lar seg gjøre og om jeg egner meg for denne type katt? Jeg er heltidstudent og bor i blokkleilighet.. Jeg har mye fri på i perioder, men kan også har dager hvor jeg er borte 8 timer i strekk.. 1. Hvordan er denne katten av personlighet? 2. Vil denne katten bli lykkelig hos meg med tanke på at jeg kan være borte store deler av dagen?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2011 #2 Skrevet 2. mai 2011 Mine eks-svigerforeldre hadde to persere, Den ene var hvit og hadde pistrete pels som var umulig å stelle. Den hadde orså urinveissykdommer, og tisset over alt, men det er uvisst om det hadde med rasen å gjøre det da... Men den ble konstant ekkel og brun rundt øynene, da persere har øyenplager og konstant rennende øyne. Den andre katten måtte faktisk opperere ut et øye grunnet medfødte plager, noe som ikke er så uvanlig med rasen. Du bør med andre ord ha god økonomi, for den kan komme til å måtte oftere til dyrlegen enn du tror. Personlighetsmessig er de jo skjønne da. De er virkelig det. Kosete og rolige, og gjør seg som sofapynt, men røyter en del så du bør gidde å børste samt støvsuge ofte. De er en anelse dumme, men ikke mer enn at det bare er søtt, om du skjønner hva jeg mener. Og en morsom ting (på en måte) er jo at siden de flate fjesene deres egentlig kommer av en genfeil som har blitt avlet på, så plages de litt med luftveiene og nyser konstant. Man vet alltid hvor katta oppholder seg. hehe Sovner du på sofaen kan du fort bli vekket av en nysekatt som sprøyter deg midt i ansiktet. Det er i allefall min erfaring. Så der har du det, på godt og vondt. De er flotte å se på, og de tåler fint å være alene hjemme en del, men de koster altså en del penger å ha. De skal også ha spesialfor, så husk å regne med alt før du bestemmer deg.