Gå til innhold

Denne h****** middagsspisingen til lillegutt gjør meg gal!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begynte med grønnsakspuree da han var 4 mnd. Han brakk seg og spydde. Etter ca en mnd, vendte han seg til det. Så begynte vi med 5-6mnd glassene. Det var like katastrofalt. Han hylte, skreik, vrei seg unna, spytta ut osv.. så begynte vi å blande middgsglassene med grønnsakspureen, som han hadde vendt seg til. Dette var stor suksess i ca 1 uke. Da var den pån igjen med grimas, skrik og hyl.

Så begynte vi å "lure" han med fruktmos innemellom middagsskjeene (han elsker fruktmos). Fikk en skje frukt,en skje middag,en skje frukt, en skje middag. Slik klarte vi å lure i han middag, i noen uker. Det var en kamp uten like, for han skjønte fort at han blei lurt.. Så begynte jeg å duppe skjeen med middag på nedi fruktmosen, slik at det blei blandet. Stor suksess en liten periode dette også. Men nå funker ikke dette heller lengre. Og uansett, er det egentlig bare idioti å gjøre det på denne måten. Han må jo venne seg til middagssmaken!!

Vi har prøvd alle type glass, altså nestle, hipp og småfolk, og ALLE smaker. Vi har prøvd samme smaken over noen dager, for å få han til å venne seg til en smak av gangen, og jeg har prøvd å gi han ulik smak hver dag. Ingenting funker. Jeg blir gal. Gruer meg alltid til middagsmåltidet for jeg vet det blir bare skrik.

For en uke siden begynte vi å gi brød. Men syltetøy. Prøvde først med leverpostei, men da spytta han det bare ut igjen. De første 3 dagene med syltetøy gikk kjempe bra. Han spiste og koste seg. Men nå vil han ikke ha det lengre heller, og det ender igjen med bare hyl.

Han er nå 7 mnd, og vi har prøvd med i 3 mnd nå. Ingenting virker. Har lyst å bare gi opp hele greiene, men tenker samtidig at det er viktig at han lærer seg å like middag, for han kan jo ikke bare spise mme, grøt og frukt resten av livet!

Noen som har noen tips?

Jeg har forresten ikke prøvd å lage hjemmelaget middag, men har det virkelig så mye å si ? Når han hater alt som ikke smaker søtt, så vil det vel neppe hjelpe om jeg lager middagen selv ??

Skal vi gi opp en periode, og prøve igjen om en mnds tid ?

Jeg blir sprø av dette, orker snart ikke prøve mer.

Noen som har tips til hva vi burde gjøre ??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det bare HIPP sin tomat/ squash og nudler m skinke som glir ned, det meste annet er ÆSJ. Har du prøvd å "vanne ut" middagen litt, dvs gjøre den mer flytende, f,eks med litt MME? Her er det nemlig slik at jo mer flytende desto bedre, så hvis du ikke har prøvd det før kunne det kanskje være en idé?

Brødskive ville jeg ikke stressa med enda hvis han ikke liker det- det er ikke alle babyer som er klare for skive så tidlig.

Skrevet

Har ingen erfaring med ditt problem, men når vi starta med grønnsakspure til lillemann så blanda vi den ut med litt mme/mm så han fikk noe kjent smak i tillegg, blanda gradevis med mindre å mindre mme. Kan også fungere å duppe brødbiter i litt mme/mm, eller brødblanding med brødbiter mme/mm å fruktmos:) Vet ikke om dette funker men er da noe å teste:)

Lykke til!

Skrevet

Vi har også slitt med middagsmat til jenta vår. Er nå 8 mnd. Men hun har ikke villet ha hjemmelaget middag, og elsker den på glass. Så vi har gitt henne annenhver dag med hjemmelaget/ferdig på glass. Slik at hun skal lære seg til ulike smaker. Det er relativt stor forskjell på smak når det gjelder hjemmelaget vs. ferdigkjøpt. Prøv å lag en liten porsjon med potet, gulrot og fiskepudding + vann til passe tykkelse, omtrent som fruktmos. Frys ned i små porsjoner og prøv... Bare et lite tips.

Skrevet

Han er jo fortsatt veldig liten. Er det noen spesiell grunn til at dere startet med middag allerede ved 4 mnd? Legger barnet fint på seg? Jeg tror at jeg ville tatt en pause fra middagsmåltidet hvis jeg ble så frustrert. Gutten min på 6 mnd spiste veldig godt et par uker. Nå vil han ikke ha noe særlig middag. Men jeg stresser ikke med det. Han får tilbudet en gang per dag. Ellers får han grøt, tran, frukt og morsmelk.

Skrevet

Begge mine gutter hatet middagsglass, og ville kun ha hjemmelaget middag, så jeg anbefaler deg virkelig å prøve. Minstemann ville ikke ha most middagsmat, så jeg måtte gi ham bittesmå biter av potet, gulrot osv....da spiste han.Nå er han altetende, 10 mndr gammel. Ikke stress, du gjør det bare verre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...