Gå til innhold

Forventes det at man skal gi dåpsgave til eget barn?

Anbefalte innlegg

Vi har skrapa kassa for å få en skikkelig flott dåpsfest. Dåpskjole i deg selv er jo ikke akkurat billig. Desuten leier vi lokale, og vi har full pakke, steik-middag, kaffe og kaker for alle gjestene, noe som også koster litt. Vi har også gjester som skal overnatte hos oss, og det medfører jo at vi har en del ekstra utgifter til mat der også.

Så får jeg plutselig spørsmål om hva vi har kjøpt i dåpsgave. Jeg ble litt paff... er det virkelig forventet at foreldrene gir dåpsgave til eget barn, i tillegg til alle utgiftene? Vi har rett og slett ikke råd. Hva er vanlig å gi?

Fortsetter under...

Gjest Kira ønsker seg en til ♥

Vi tenkte også litt på det med dåpsgave til eget barn, men kom frem til en ide jeg synes var ganske smart. Jeg har lagd en fotobok med bilder fra dåpen, som jeg tenkte hun kunne få når hun ble litt eldre... som en forsinket dåpsgave. I tillegg til bildene i boken har jeg skrevet litt om hvordan ting foregikk, hvem som var der og annen informasjon hun kommer til å synes er morsom når hun blir eldre.

Dette er jo noe du kan gjøre etter dåpen også, mtp hvis man har litt lite penger akkurat rundt tidspunktet for dåpen.

Annonse

Her var dåpsgaven til mini fotografering, noe jeg hadde tenkt å gjøre uansett. Tok også å fikk forsølvet den aller første smokken.

Ellers så synes jeg det er dåpsgave nok at man holder selskap og feirer barnet. Og hvis du har kjøpt dåpskjole så kan du som ei annen ei her sa la dåpskjolen gå i arv.

Annonse

Jeg syns ikke det er nødvendig med gave i tillegg til selskap.

Om dere har dårlig råd syns jeg det er rart at dere bruker 2800 kr på dåpsklærne, det er da virkelig ikke nødvendig.

Dere kunne brukt 800 kr og 2000 kr på gave.

Ja, vi har selvfølgelig gitt gave til våre barn ved dåpen. Det samme kommer vi jo til å gjøre til hver eneste bursdag samt evt. konfirmasjon og bryllup.

Jeg synes det blir litt merkelig å si at selskapet er selve gaven. Eller at dåpskjolen er gaven (med mindre du tenker å gi en personlig dåpskjole til alle dine barn)

Vi har gitt fondsandeler til hvert barn. Fra søsken har de fått smykke.

Jeg gjorde ikke det. Jeg er en ung alenemor og brukte nærmere 7000,- for å lage til en barnedåp der hele familien vart samlet, både fra b.far sin side og min side. Som man ser på som vanlig der foreldrene er sammen. men jeg er dessverre i den situasjonen der jeg og b.far aldri har vært et par.

Og ja jeg vet det sikkert er flere som tenker "Hvorfor bruke så mye penger på dåpen i stedet for å gi en liten gave til dåpsbarnet". Jeg for min del synes det er fint å vertfall ha en dag der vi fikk samlet alle sammen, som lillegull kan ha i albumen sin å se tilbakepå. Dette er en barnedåp som besteforeldre og oldeforeldre fra både min og hans side snakker mye om idag, hvor de nevner at det var en helt spesiell og fin barnedåp.

Jeg kjenner ingen som ikke har gitt gave til barna sine på en slik dag? Veldig overrasket over at noen sier det ikke er vanlig.

Vi ga en liten malt stol hvor det var et flott motiv samt navn og fødselsdato på. I tillegg ga vi en sølvkniv hvor det var gravert inn navn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...